MEB'den kamulaştırma genelgesi

Kalkınma Planları ve yıllık programlarla Milli Eğitimde belirlenen hedefler doğrultusunda, Eğitim Alanları için maddesel kapasite sağlamak nedeniyle gereksinim duyulan arsaların temin edilmesinde Bakanlığımız bütçesinin etkin ve bereketli kullanılması namına; öncelikle bir takım hususların değerlendirilerek bu arsaların millet eline bedelsiz geçirilmesi sağlanmalıdır. Fakat bu şekilde temin edilemeyen Eğitim Alanlarının 2942 sayılı Devletleştirme Kanunu ve bu Genelge hükümlerine tarafından kamulaştırılması gerekmektedir.

EK-1

KAMULAŞTIRILACAK OKUL ALANLARI İÇİN HAZIRLANMASI GEREKEN VERI VE BELGELER

OKUL ALANLARI

Mesken biriminin imar planı varsa, üstünde okul yapılacak alanlar imar planında gösterilmiştir. Yapımına gereklilik duyulan okullar, imar planında gösterilen bu alanlar üzerinde yapılır. İmar planında okul yapımı için gerekli, yeteri dek okul alanı ayrılmamışsa bu durumda yapımına karar verilen mektep için yerinde arsa seçilir. Seçilen arsanın mektep alanı olarak gösterilmesini karşılamak üzere imar planı değişikliği teklifi hazırlanarak belediyesine verilir. Öneri belediye meclisinde onaylandıktan daha sonra kesinleşir.

Mektep yapılacak ikâmetgâh biriminin imar planı yoksa yapım için uygun olabilecek arsa ya da arsalar saptama edilir. Tespit edilen arsaların eğitim-öğretim yönünden uygunluğu incelettirilir. Bu incelemede ilköğretim müfettişlerinden faydalanılabilir. Çözümleme sırasında eğitim yapısının hizmet vereceği çevre nüfusu, nüfus değişimi, öğrenci potansiyeli ve değişimi saptama edilmeye çalışılır. Bu Nedenle yapılacak okulun maddesel kapasitesi de belirli olur.

Mektep yapımı için eğitim-öğretim yönünden yerinde yer alan arsa, keza teknik yönden incelemeye emrindeki tutulur. Bu analiz sırasında arsanın büyüklüğü, yapılması düşünülen yapı veya binaların arsaya ne şekilde yerleştirilebileceği, spor ve gezinti alanları için yeteri kadar bölge olup olmadığı, inşaat yapmak için (yapı ekonomisi bakımından) arsanın uygun olup olmadığı araştırılır. Okul arsalarının heyelan, taşkın, çığ gibi bağlı felaket tehlikesi olup olmadığına bakılır. Eğitim-öğretim yönünden ve teknik yönden mektep yapımı için uygun ve gerekli bulunan arsalar üzerine mektep yapılmasına karar verilir ve arsa plankotesi hazırlanır. Uygulanacak proje belirlendikten sonra da gidişat planı düzenlenir.

Mektep yapılmasına karar verilecek arsaların imar planında okul alanı olarak ayrılmış olduğu takdirde deha gerektiğinde yukarıda kayıtlı hususlarda tahlil yaptırılabilir.

1. İMAR PLANI

Kullanım imar planı, onaylı halihazır haritalar üstüne varsa kadastral durumu tamamlanmış olarak nazım imar planı esaslarına kadar çizilen ve çeşitli bölgelerin inşa adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları, inşaat teşebbüs hudutlarını, en önemlisi ise her alanın hangi amaçla ayrıldığını bildiren plandır.

İmar planları, 3194 sayılı İmar Kanununun 8. maddesindeki esaslara kadar hazırlanır. Onaylanmış imar planlarında değiştirme yapılması gerektiğinde de aynı esaslara uyulur. Lüzum imar planı yapımı ve gerekse plan değişiklikleri belediye meclisince onaylanarak yürürlüğe girer. Bu planlar belediye başkanlığınca tespit edilen bildiri yerlerinde, tasdik tarihinden itibaren bir ay süre ile duyuru edilir. Bir aylık duyuru süresi içinde planlara itiraz edilebilir. Belediye başkanlığınca belediye meclisine gönderilen itirazları ve planları, belediye meclisi on beş gün içerisinde inceleyerek muhakkak karara bağlar. Belediye meclislerinin, Bakanlığımızın hizmet amacına uygunsuz kararları için gerektiğinde, usulüne göre ve zamanı geçirilmeden yönetimle ilgili yargıda iptal davası açılabilir.

Mektep arsalarının imar planlarının ve örneklerinin belediyece son bir yıl içinde tasdik tarihli olması gerekmektedir. Misal olarak 2016 yılı yatırımı için imar planı alınırken mutlaka 2015 yılı veya daha yeni onay tarihli olması gerekmektedir.

İmar planı üstünde yazılmış amacı haricen herhangi bir yatırım yapılamayacağından, eğer böyle bir sorun var ise plan değişikliği yapılması ve belediyesinden, gerekiyorsa Büyükşehir belediyesinden onaylatılması gerekmektedir. Mesela; endüstri iş lisesi olarak gözüken bölge üzerinde ilköğretim okulu yapılmak isteniyorsa bu yerin plan tadilatı teklifi ile imar planında ilköğretim okulu yeri olarak gösterilmesi ve bu değişikliğin belediyesince onaylanması gerekmektedir. Tapu senedi ve görev belgesi de yeni durumu yansıtmalıdır.

Yatırım uygulanması istenilen yer, nazım imar planında mücavir alan içerisinde ya da imar planı dışarıda ise, bu yerler için valiliklerden söz konusu yatırım için şehir yerleşmesi planlaması açısından herhangi bir sakınca olmadığına dair belge alınması gerekmektedir. Bu yerler için Çevre ve Şehircilik Bakanlığından tasdikli mevzi imar planı alınması daha yerinde olabilir,

2- İMAR KOŞUL BELGESİ

Bir arsanın imar planına ve imar yönetmeliğine tarafından nasıl kullanılabileceğini belirten belgedir. Mahalli belediyelerce verilir. Üzerinde arsanın pafta, ada, parsel ve yüzölçümü, yapılacak yapının yola mesafesi, derinliği, nizamı, kat adeti, saçak seviyesi ve 1/1000 ölçekli plan bulunur. İmar durumu belgesinin de imar planı gibi son bir sene içinde mahalli belediyece tasdik edilmiş olması gerekmektedir.

3- KADASTRO ÇAPI

Her çeşit arazi ve mülklerin alanını, sınırlarını ve boyutlarını gösteren belgedir. Mülkiyet sınırlarını gösterir, üzerinde ölçek, pafta, ada, parsel numaraları bulunur. Kadastro müdürlüklerinden temin edilir.

Kadastro görmemiş yerler için hazırlanacak ölçekli aplikasyon krokisinin belirli tapu sicil müdürlüğünden onaylı olması ve tapu senedinin de buna tarafından hazırlanması lazımdır. Çaplı tasarruf vesikası kadastro çapı yerine kullanılabilir. Mümkün olduğu takdirde kadastro çapı ölçekli imar planı üzerine aplike edilmelidir.

Kadastro çapı ölçekli olduğundan, fotokopi ihtiyacı duyulması halinde, büyültme veya küçültme yapılmamalı, dairesinden alındığı büyüklüğü muhafaza edilmelidir. Kadastro çapı, imar planı ile aynı ölçekli olmalıdır. Kamulaştırma yolu ile başka kurumlardan veya kullanılmayan Hazine arazilerinden tayin edilen yada bağış yolu ile temin edilen arsalar ansızın artı parselden oluşuyor ise belediyesinden encümen kararı alındıktan sonra kadastro müdürlüğünde ifraz-tevhid beyannamesi hazırlanarak tapu sicil müdürlüğüne gönderilir. Tapu sicil müdürlüğü mektep sahasını bir parsel olarak kayıt eder. Bu işlemden sonradan kadastro çapı bir parsel olarak tekrar alınır. Belki imar planları, kadastro paftası üzerine çizilmiş ise mektep sahasına ait bir parsel olarak temin edilen kadastro çapı belediyesine gönderilmek suretiyle yeni duruma yerinde imar durumu ve imar planı tedarik edilir.

4- TAPU SENEDİ

Bir taşınmazın kime ait olduğunu belirten resmi belgedir. Çaplı tasarruf vesikası ve formuna tarafından içi doldurulmuş tapu kaydı sureti de tapu senedi yerine geçer. Belediyesiz köylerde ve mücavir alanlarda yapılacak ilköğretim okulları arsalarının tapu senetlerinde sahibi kısmında " Köy Tüzel Kişiliği " yazılı olmalıdır. Beldelerin, ilçe ve il merkezlerinin belediye sınırları zarfında yapılacak ilköğretim okullarının arsa tapu senetlerinde sahibi kısmında " İl Özel İdaresi Tüzel Kişiliği " ibaresinin yazılı olması gereklidir. İlköğretim dışarıda Bakanlığımızın öteki bütün hizmet alanları için tedarik edilen arsa tapularının sahibi kısmında " Maliye Hazinesi " ibaresinin yazılı olması gerekmektedir. Eğer sahibi kısmı " İl Tüzel Kişiliği (Özel Idare) hissesi, Köy Tüzel Kişiliği hissesi, Maliye Hazinesi hissesi " biçiminde ise imar planındaki okul alanı ile ahenkli olacak şekilde devletleştirme işlemleri yapılmalı veya tapu ifraz edilerek yeni tapu alınmalıdır. Bir yatırımın uygulanacağı yer için birdenbire pozitif tapu varsa, tevhidi yapılacak ve yeni tapu alınacaktır. İmar planlı bölgelerde tapu senedi, imar planında ayrıldığı amacı sınırlayan bölgeyi göstermelidir. Bunun için ifraz ve tevhid işlemleri var ise mutlaka yapılmalıdır.

5- TAPU KÜTÜĞÜ ÖRNEĞİ

Her taşınmaza tapu kütüğünde bir sayfa ayrılır ve sayfa numaraları birbirini izler. Bir taşınmazın bölünmesi veya pat diye çok taşınmazın birleştirilmesi halinde uyulacak yöntem tüzükle belirlenir. Kütüğün her sayfasındaki özel sütunlara sahiplik, taşınmaz üzerinde yerleşmiş olan veya o taşınmaz lehine başka taşınmaz üzerinde yerleşmiş yer alan irtifak hakları ile taşınmaz yükü, taşınmaz üzerindeki rehin hakları tescil edilir. Kadastrosu üretilmiş olan yerlerde her taşınmaz, kadastro tekniğine göre belirli, ölçülmüş ve plana bağlanmıştır. Her parsel, bağımsız bir taşınmaz olarak kentlerde ada/parsel, köylerde bir parsel numarası altında adlandırılır ve tapu kütüğüne de bu numaralara göre aktarılır. Her parsel tapu kütüğünün ortak iki sayfasında yer alır ve bu iki sayfada ilgili parsele dair bilgiler bulunur. Tapu Kütüğü sayfasında; mülkiyet, şerhler, irtifak hakları, beyanlar, rehinler ve rehinle ilgili düşünceler sütunlarından herhangi bir sütunun dolması halinde, dolan sütunun devamı olarak ilave (mabaat) sayfa açılır.

6- KAMULAŞTIRMA HARİTASI

Devletleştirme Kanununun 7. maddesinde; devletleştirme ya da devletleştirme yoluyla üstünde irtifak hakkı kurulacak taşınmazların sınırını, yüzölçümünü ve cinsini gösterir kamulaştırma haritasının (ölçekli planının) kamulaştırmayı yapacak idare göre yapılacağı veya yaptırılacağı hükme bağlanmıştır.

İmar planı bulunmayan yerlerde okul sahası olarak belirlenen taşınmazın kadastro haritası devletleştirme haritasıdır.

İmar planı bulunan yerlerde, imar planının benzer ölçekli kadastro haritası üzerine çizilmesinden sonra, eğitim alanı ile ilişkili parsellerin eğitim alanında kalan kısımlarının ayrı olarak yüzölçümlerinin hesaplanarak toplam eğitim alanının belirlenmesi suretiyle kamulaştırma haritası hazır olur.

Devletleştirme haritaları; imar planı, imar durumu belgesi ve kadastro çapı gönderilerek ve gerekçesi belirtilmek suretiyle talepte bulunularak, kadastro müdürlüklerine hazırlatılacaktır.

7- KIYMET TAKDİR TUTANAĞI

Kamulaştırma Kanununun 8. maddesi gereğince oluşturulacak kıymet takdir komisyonlarınca hazırlanacaktır.

8- UZLAŞMA TUTANAĞI

Dar tutulan tahmini kıymet takdir bedelinden artı olmamak üzere, bedelde ya da trampada anlaşmaya varılması halinde, taşınmaz malın bütün yasal ve fiili vasıfları ile devletleştirme bedelini içeren, anlaşma komisyonu ve malikler kadar imzalanan tutanaktır.

9- KAMULAŞTIRMA SATINALMA VERI FORMU

Devletleştirme-Satın alma Veri Formu; kamulaştırma haritası ve tapu kayıtlarındaki bilgilerden faydalanılmak suretiyle doldurulacak, bir parselin her bir hissedarı için bir satır kullanılacaktır.

10- MILLET YARARI KARARI

İmar planı bulunmayan yerleşim birimlerinde yapılacak kamulaştırmalar için ulus yararı kararı alınması zorunludur. Ulus yararı kararı için Kamulaştırma Kanununun 5. ve 6.maddelerine göre operasyon yapılması gerekmektedir. İmar planında mektep sahası olarak ayrılan taşınmazların kamulaştırılabilmesi için halk yararı kararı alınmasına lüzum yoktur.

11- HAZİNEYE AİT TAŞINMAZ BULUNMADIĞINA DAİR YAZI

Kamulaştırma ve Satın almalarda, hizmet bölgesinde aynı amaç için devir edilebilecek Hazine arazisi bulunmadığına dair, İl Defterdarlık Milli Emlak Müdürlüğünden alınacak yazının da diğer belgelerle birlikte gönderilmesi gerekmektedir.

12-DEVIR BELGESİ

1050 Sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 23. maddesine kadar Maliye Bakanlığından (Ulusal Emlak Genel Müdürlüğü) Bakanlığın taşra teşkilatı yolu ile alınır. Üstünde hangi Bakanlığa veya kuruma ne amaçla ödev edildiğinin, yalnızca tapu senedinde gösterilen kadarının yüzölçümü bölümünde yazılı olması gereklidir. Daha önce Bakanlığımıza devir edilmiş yerler için Maliye Bakanlığının taşra teşkilatından alınacak, üzerinde benzer bilgileri içeren belge de ödev belgesi yerine kullanılabilir. İl Tüzel Kişiliği veya Köy Tüzel Kişiliği mülkiyetindeki yerler için keza atama belgesi aranmaz.

Lüzum kamulaştırma yolu ile Maliye Hazinesi namına kayıt edilen mektep arsaları ve gerekse önceden Define mülkiyetinde bulunan ve diğer bir devlete ait kuruma tahsisli olmayan taşınmazların, mektep sahası olarak kullanılması nedeniyle görev belgesi almak için, konu il defterdarlığına yazılır. Başka resmi kurumlara tahsisli Hazine arazilerinden, bu kurumlar göre kullanılmayanlar var ise ilgili kurumun yetkili makamlarından yerinde görüntü yazısı alındıktan daha sonra görev işlemleri için, uygun görüş yazısı eklenerek konu il defterdarlığına yazılır. Bu şekilde tahsisi sağlanan arsaların imar planlarında yeni amacına uygun olarak gösterilmesini sağlamak için belediyesine plan tadilatı teklifinde bulunulur.

YAPI SATIN ALINMASI İÇİN GEREKLI DATA VE BELGELER

Yapi satın alınması tekliflerinde, kamulaştırmalar için zorunlu olan belgelere ek olarak;

1-Gidişat planı,

2-Mimari ve mühendislik projeleri,

3-Bayındırlık Müdürlüğü teknik elemanlarınca düzenlenmiş ve Bayındırlık Müdürlüğünce onaylanmış, binanın satın alma amacını, statik, betonarme ve mimari yönden teknik özelliklerini ve yer sarsıntısı yönetmeliğine uygunluğunu gösteren rapor,

4-Ekspertiz raporu,

5-Satıcı birey veya kuruluşla düzenlenecek protokol,

6-Binanın dört cephesinden çekilmiş fotoğrafları,

7-İnşaat ve yapı kullanma ruhsatları da Bakanlığımıza gönderilecektir.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment