Öğretmenler, alan sınavında başarısız

Nuran Çakmakçı

Ulusal Eğitim Bakanlığı (MEB) Hoca Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü Doç.Dr. Semih Aktekin, Türkiye Özel Okullar Derneği'nin Antalya'daki 'Eğitimde Öngörüler' sempozyumunda fazla çarpıcı sonuçlar paylaştı. Doç.Dr. Aktekin, geçen yıl KPSS kapsamında yapılan Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) sonuçlarını açıkladı. Buna tarafından öğretmenliğe geçişte kayda değer sınavlardan biri olan ÖABT'de aday öğretmenlerin birçoğunun sınavlarda başarısız olduğu, 50 sorunun yarısını bile yapamadığı ortaya çıktı. Öğretmen adaylarının kayda değer bölümünün önemli yetersizliğe sahip olduğu gözler önüne serildi.

2016 ÖABT'de en başarısız olan adaylar, lise matematik öğretmenleri. Bu adaylar, alanlarıyla ilgili 50 sorudan ortalama 9'unu ama içten cevaplayabildi. En başarılı olanlar ise 50 sorudan sıradan 32'sini dürüst yapan Türkçe öğretmenleri.

Eğitim camiasında fazla tartışılacak bu sonuçlar üzerine gözler bu öğretmen adaylarının mezun olduğu 4 takvim eğitim ve fen- edebiyat fakültelerine çevrildi. Çünkü adayların birçoğu bu okullardan mezun. Eğitim fakültelerinde programlar genelde yüzde 50 alan bilgisi becerileri, yüzde 30 öğretmenlik iş bilgisi ve becerileri, yüzde 20 genel kültür derslerini içeriyor. Bu oranlar ve ders saatleri öğretmenlik dallarına göre farklılık gösteriyor.

Devlet okullarında öğretmenlik olabilmek için sınava girenlerin çoğu eğitim fakültesi ya da fen edebiyat fakültesinde okuyup formasyon alanlardan oluşuyor.

SORULARI EĞİTİM FAKÜLTESİ HOCALARI HAZIRLIYOR

Sınavlarda fen edebiyat mezunlarına tarafından eğitim fakültelerinin daha başarılı olduğu belirtiliyor. Ama, onların da başarısı düşük. Imtihan soruları eğitim fakültesi müfredatından, tekrar bu fakültenin öğretim üyeleri kadar oluşturuluyor.

Eğitimciler, lisans düzeyinde alınan derslerin içerik ve nitelik yönünden gözden geçirilmesi gerektiği uyarısında bulunurken, "Şu an açıkta olan 1 milyon öğretmen adayının yarısı eğitim fakültesi çıkışlı yok. Bu noktada eğitim fakülteleri değin, bu alanda hoca yetiştiren diğer fakültelerdeki eğitimin niteliği de göz önünde bulundurulmalı. Buradaki ders içeriklerine bakılmalı. Yalnızca eğitim fakültelerinin bu konuda başarısız olduğunu anlatmak içten olmaz" diyorlar.

HANGİ SINAVLARDAN GEÇİYORLAR

Hoca olabilmek için adaylar önce KPSS Genel Kültür ve Genel Kabiliyet Sınavı'na giriyor. Bütün lisans mezunları devlet memuru olmak için bu sınavda başarıya ulaşmak zorunda. Hoca adayı sonradan Eğitim Bilimleri Sınavı'ndan geçiyor. Branş ayrımı olmaksızın tüm adaylara aynı sorular soruluyor. Ölçme değer biçme, gelişim psikolojisi, öğretim usul teknikleri, derslik yönetimi gibi eğitim fakültesi müfredatına ait soruları adaylar cevap verme zorunda.

Adayların son girdiği sınav ise, ÖABT. Gerçekten 70'e yakın bölge var. Oysa ÖSYM en çok istek görebilen branşlarla ilgili soru hazırlıyor. Sınav 17 branşta oluyor. Aday hangi branştan öğretmen olacaksa o alanda sınava giriyor. 50 sorunun 40'ı da branşla ilgili. Yani matematik öğretmenliği adayı matematikle, fizik öğretmeni de fizikle ilgili soruları yanıtlıyor. Her aday hem 'bölge eğitimi' diye nitelendirilen o alanın nasıl öğretileceğine yönelik usul tekniklerini içeren 10 soruyu da yanıtlamak zorunda.

Aday öğretmenler, bugüne değin üç sınavın emin oranda yüzdeleri alınarak KPSS puanıyla atanabiliyordu. Bu yıl sistem değişti. Adaylar artık bu sınavlar sonrasında sözlü sınavına da girmek zorunda. Son atamalarda alınan KPSS puanında en yüksekten düşüğe göre 3 katı dek aday sözlüye çağrılıyor. Yani 1000 tarih öğretmeni alınacaksa 3 bin aday sözlü sınava giriyor. Sözlü puanına kadar ataması yapılıyor.

BİLİMSEL DEĞER BIÇME YAPILMALI

Prof. Dr. Gölge Seferoğlu (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekan Vekili): Aday başarıları değişik değişkenler açısından incelenmeli. Böyle bir değerlendirme 2013 KPSS ÖABT sonuçlarıyla yapıldı. Araştırmada eğitim fakültesi mezunlarının diğer fakülte mezunu adaylarından daha başarılı olduğu görüldü. Sonuçların istihdam politikaları belirlenirken eğitim fakültesi mezunlarına öncelik verilmesi gerekliliğine göze çarpan ettiği belirtildi. 1 milyon adayın bir kısmı eğitim fakültesi mezunu. en az yarısı ise kısa sürede bahşedilen öğretmenlik sertifikası sahibi. 2016 KPSS ÖABT verileri adayların hangi kaynaktan geldiğini içeren dağıtılmış değişkenler açısından bilimsel olarak değerlendirilmeli.

DÜŞÜK PERFORMANSIN 3 NEDENİ VAR

Prof. Dr. Mustafa Özcan (MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı): Hoca adaylarının sınavda düşük performans göstermesinin üç nedeni var. Birincisi, 1982'de Türkiye'de eğitim enstitüleri dönüştürülerek fakülte haline getirildi. Ancak akademik kadroları, eğitim içerikleri hazırlanmış değildi. Bu nilteliksizliği beraberinde getirdi. İkincisi, branşlarda öğretmenler ancak iş yüksekokulları düzeyinde kendi alanlarında eğitim görebiliyor. Son olarak eğitim fakültesi müfredatı 2007'de güncellendi. Dünya çok değişti. Günümüze ve geleceğe uyacak bir eğitim içeriğini öğrencilerimize sunmalıyız.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment