Görme engelli öğretmen bisiklet ile hayata tutundu

İzmir'in Bornova İlçesindeki Aşık Veysel Görme Engelliler Ortaokulu'nda görevli matematik öğretmeni görme engelli Saldıray Altındağ, allah vergisi retinitis pigmentosa (tavuk karası) hastası. İzmir Anadolu Hoca Lisesi'nden mezun olan Altındağ, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim FakültesiMatematik Öğretmenliği Bölümü'nü bitirdi. Diyarbakır'da bir okulda öğretmen olarak atanan Altındağ, 28 yaşında görme yetisini tamamen kaybetti. Hayatının tamamen değiştiğini anlatan Altındağ, "Takriben 3.5 yıl orada çalıştım. Görme engelli olunca devir istedim. Aşık Veysel Görme Engelliler Ortaokulu'na ödev edildim. 5 yıldır göremiyorum. Tabii ki başlarda zorlandım. Latin harfleriyle okuyor ve ders veriyordum. Buraya gelince Braille alfabesini öğrendim" dedi.

ŞEKİLLERİ MAKETLE ANLATIYOR

Bundan Böyle dersleri bambaşka şekilde işlediğini anlatan Altındağ, "Önceden çokça görsel sunum ile ders anlatıyordum. Artık hayatımda Powerpoint değil. Öğrencilerime şekilleri maket üzerinden anlatıyorum. Braille alfabesi ile yazılmış kitapları okuyor, sesli soruları çözüyoruz. Kalem kullanmıyoruz. Onun yerine rulet denilen görme engelliler için hazırlanmış özel bir alet kullanıyoruz. Ders yöntemim görsellikten, dokunma ve işitmeye dönüştü" diye konuştu.

"GÖRMEYEN ÖĞRENCİLERLE DAHA KOLAY EMPATİ KURUYORUM"

Görebilen öğretmenlerin de görme engelli öğrencilere ders verebileceğini söyleyen Saldıray Altındağ, öğrencileri gibi görmediğini anlatırken şöyle konuştu:

"Bu sayede daha basit empati kuruyorum. Görme engellilere özel bir müfredat yok. Oysa sınavlarda görsel sorulardan muaf tutuluyoruz. Örneğin üçgenleri tekrar işliyoruz fakat daha çok düş ediyoruz. Ben öğretirken öğrencilerimin maketlere dokunmasını sağlıyorum. Sınavlarda ise soruların betimlenmiş hali var. O soruyu bize anlatıyorlar. Okulumuzda ise baskı makinemiz var. Ben soruları yazıyorum, Braille alfabesi ile basılıyor. Öğrenciler natürel fakat o kağıtlara yanıtlarını yazamıyor. Özel bir kağıt dağıtıyoruz, oraya yazıyorlar. En büyük sıkıntımız yazdıklarımızın zıt çıkması. Yazdıklarımızı okumak için kağıdı zıt çevirmemiz gerekiyor."

"ESNAF KALDIRIMLARI İŞGAL EDİYOR"

Görme engelinin sosyal hayatını etkilediğini söyleyen Altındağ, ulaşımda zorluk çektiklerini anlattı. Altındağ, görme engelliler için kaldırımlara çizilen özel çizgilerin yardımcı olduğunu ancak bunun önünde de çoğu zaman engel bulunduğunu söyledi. Duyarsızlıktan sızlanan Altındağ, "Bazı yerlerde arabalar park ediliyor, ara sıra bir direk karşımıza çıkıyor, kaldırım bozuk olabiliyor. Bir Takım yerlerde kaldırımları esnaf işgal etmiş olabiliyor, pazar olan yerlerde ise hiç yürüyemiyoruz. Ilk başlarda dört duvar arasına kapanma gibi bir şart oluyor. Görme engelli çevreniz artıyor. Ben eve kapanmak yerine bir bisiklet grubu kurdum. İki şahsiyet bisikletlerle geziyor. Önde görebilen bir arkadaşımız gidonu yöneticilik ediyor. Arkada oturan görme engelli ise pedalla zorlama veriyor. Konak'tan hareket edip Seferihisar'a ya da Urla'ya gidebiliyoruz" diye konuştu.

Görme engellilerin hayattan kopmaması gerektiğini söyleyen Altındağ, "Bir Takım dezavantajlı durumlar olabiliyor hayatımızda. Bunları aşmak için dağıtılmış yollar var. Ben bunu bisiklette buldum. Yılmadan hayata devam etmek lüzum" dedi.

TAVUK KARASI NEDİR

Ahali arasında 'tavuk karası' veya 'gece körlüğü' olarak da tanıdık 'Retinitis pigmentosa', nadir görülen, kalıtımsal bir hastalık. Gözün içini kaplayan retina adı bahşedilen tabakada görme hücreleri bulunur. Bu görme hücrelerinden rod adı verilenler karanlıkta görmeyi veya gece görmeyi sağlıyor. Rahatsızlık, rod adı bahşedilen bu hücrelerde bozulmayla meydana geliyor.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment