Sahil Güvenlik Komutanlığı Teşkilat, Görev ve Yetkileri Yönetmeliği

21 Ocak 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı

Karar Sayısı : 2016/9743

Ekli "Sahil Güvenlik Komutanlığı Teşkilat, Ödev ve Yetkileri Yönetmeliği"nin yürürlüğe konulması; İçişleri Bakanlığının 8/11/2016 tarihli ve 3617 sayılı yazısı üzerine, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Emniyet Komutanlığı Kanununun 23 üncü maddesine tarafından, Bakanlar Kurulu'nca 12/12/2016 tarihinde kararlaştırılmıştır.

SAHİL EMNIYET KOMUTANLIĞI TEŞKİLAT, DEVIR VE YETKİLERİ

YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ KISIM

Maksat, Kapsam, Takviye ve Tanımlar

Gaye ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Sahil Emniyet Komutanlığının teşkilat, tahsis, yetki ve sorumluluklarını, öteki makamlarla ilişkilerini, birlikte alıştırma ve işbirliği esasları dahil komuta ve yoklama ilişkilerini düzenlemektir.

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Emniyet Komutanlığı Kanununun 23 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;

a) Angajman kuralı: Gerginliğin denetim aşağıda tutulması maksadıyla belirtilmiş bir bölgede kayıtlı ülke unsurlarına karşı birlik komutanına verilen yetkilerin artırılması veya kısıtlanmasını taşıyan düzenlemeleri,

b) Asayiş: Hukuka uygun ve gerekli önlemlerin alınması sonucu Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara yönelik tehlike, kaza ve sabotaj lamı söz konusu olmadığı bir ortamı, ahenksizlik ve karışıklıkların önlendiği, hayatın adi akışının sağlandığı hali ve dirlik ve düzenin varlığı konusunda kamuda oluşan oturmuş ve yaygın inancı,

c) Askeri gemi: Bir devletin silahlı kuvvetlerine ait olan ve kendi tabiyetindeki askeri gemilerin açık dış işaretlerini taşıyan, bu devletin hizmetinde ve adı subaylar listesinde veya buna eşdeğer bir belgede belirli yer alan bir deniz subayının kumandası aşağıda yer alan ve mürettebatı askeri disiplin kurallarına emrindeki olan gemiyi,

ç) Bakan: İçişleri Bakanını,

d) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,

e) DEGAK: Dalış, emniyet, emniyet ve arama kurtarma timini,

f) Deniz emniyeti: Deniz yetki alanları ile ulusal ve milletlerarası hukuk kuralları gereğince egemenlik ve denetimi aşağıda bulunan deniz alanlarında meydana gelebilecek kaza, durum ve faaliyetlerde can ve mülk emniyetinin sağlanmasına karşın alınacak tedbirleri, bu kapsamda denizlerde icra edilen müsabaka, faaliyet ve organizasyonlar ile atış ve tatbikatlarda saha emniyetinin sağlanmasında ve seyir emniyeti risk altındaki gemilere refakat edilmesinde alınacak önlemleri,

g) Deniz güvenliği: Deniz yetki alanları ile milli ve milletlerarası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi aşağı bulunan deniz alanlarında güvenliğin sağlanması, bu bölgelerde milli çıkarların korunması, stratejik öneme sahip tesis, liman, gemi, şahıs ve organizasyonlara, patlayıcı ve tehlikeli siklet taşıyan gemilere deniz yoluyla yapılabilecek toplumsal eylem ve terörist saldırıların önlenmesi ve engellenmesine karşın olarak gerektiğinde baskı ve tabanca uygulamak dahil alınacak önlemleri,

ğ) Dikte: Göreve ait bir istek ya da yasağın laf, yazı ve sair suretle ifadesini,

h) Emniyet: Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara karşın risk, kaza ve sabotajları durdurmak için alman hukuka yerinde önlemlerin tümünü ve bu önlemlerin dargın bulunduğu hali,

ı) Gemi: Tonilatosu ve faydalanma amacı ne olursa olsun denizde ve iç sularda kürek dışarıya diğer bir aygıtla yola çıkabilen aracı,

i) Genel kolluk: Millet düzeninin korunmasını sağlayan, mevzuatla bahşedilen görevleri yerine getiren ve tabanca faydalanma yetkisini haiz Bakanlığa bağlı sahil güvenlik, jandarma ve polisi,

j) Devir: Mevzuat uyarınca yapılması ya da yapılmaması öngörülen hususlar ile amir göre bahşedilen emirleri,

k) Kamu düzeni: Emniyet ve asayiş, kolaylık ve sükun, genel sağlık ve genel ahlak unsurlarından oluşan, adalet ve hürriyetlerin tamamen kullanımına kullanışlı ortamı,

l) Konuş: Birimlerin barınma, eğitim, tatbikat ve harekata hazırlanma bakımından bulunduğu yeri,

m) MORAD: Mobil radar birimini,

n) Mülki amir: İllerde vali, ilçelerde kaymakamı,

o) Özel kolluk: Devlet ve yetkili öteki millet tüzel kişilerince, özel kanunlar çerçevesinde kurulup teşkilatlandırılan, kendi tahsis alanında güvenliği temin etmek amacı taşıyan ve sahil emniyet, jandarma ve polis dışındaki kolluk birimlerini,

ö) SAGET: Sahil emniyet ve güvenlik timini,

p) Sahil emniyet: Millet düzeninin korunmasını karşılayan ve 2692 sayılı Kanun ile ulusal ve milletlerarası mevzuatla verilen görevleri yapmaya yetkili silahlı genel kolluğu,

r) Sahil güvenlik karakolu: Sahil Güvenlik Komutanlığına mevzuatla verilen görevlerin icra edilmesi maksadıyla grup ve alan komutanlıklarına emrindeki olarak kurulan ve emrine verilen bot ve timleri vardiya esasına göre çalıştırarak mülki ve adli görevlerini icra eden bir amir komutasındaki birimleri,

s) SÖH: Sahil emniyet özel harekat timini,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Sadakât, Teşkilat, Kuruluş ve Konuşlanma

Bağlılık

MADDE 4- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı, Bakanlığa bağlıdır. Sahil Güvenlik Komutanı, Bakana aleyhinde sorumludur.

Teşkilat ve kuruluş

MADDE 5- (1) Sahil emniyet teşkilatı, aşağı açıklanmış merkez ve taşra teşkilatından oluşur.

?) Merkez teşkilatı şunlardır:

1) Komutan yardımcılıkları.

2) Sahil Güvenlik Hava Komutanlığı.

3) Eğitim ve Öğretim Komutanlığı.

(aa) Mektep Komutanlığı.

(bb) Eğitim Merkezi Komutanlığı.

4) Envanter Denetleme Merkezi Komutanlığı.

5) İkmal ve yenileme komutanlıkları.

?) Genel Sekreterlik.

7) Hukuk Hizmetleri Başkanlığı.

8) İç Denetim Birimi Başkanlığı.

9) Denetim, Teftiş ve Muayene Başkanlığı.

10) Personel Başkanlığı.

11) İstihbarat Başkanlığı.

12) Plan ve Prensipler Başkanlığı.

13) Maliye Başkanlığı.

14) Işaret Elektronik Veri Sistemleri Başkanlığı.

15) Teknik Başkanlık.

16) Lojistik Başkanlığı.

17) Harekat Başkanlığı.

18) Karargah Takviye Kıtalar Komutanlığı.

19) İnşaat Emlak Daire Başkanlığı.

20) Strateji Geliştirme Başkanlığı.

21) Özel Kalem Müdürlüğü.

b) Taşra teşkilatı şunlardır:

1) Alan komutanlıkları.

2) Grup komutanlıkları.

3) Polis Merkezi komutanlıkları.

4) Kolluk yardım tim komutanlıkları.

Konuşlanma

MADDE 6- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının görev alanları, üsleri, konuş, kuruluş, kadrolarıyla, yerleşme yerleri, gemi ve botların hizmetten çıkarılması Bakanlık göre yapılır. Fakat seferberlik ve savaş hallerinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine girecek birliklerin kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerlerinin düzenlenmesinde Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınır.

(2) Sevk ve yönetimsel ihtiyaçlar ile hizmette verim ve etkinliğin sağlanması amacıyla doğrudan merkeze ast olarak eğitim, havacılık, teknik ve lojistik birimleri Bakan onayı ile kurulabilir ve konuşlandırılabilir.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Sahil Güvenlik Komutanlığının Görevleri, Sorumluluk Alanı ve Yetkileri

BİRİNCİ BIRIM

Görev ve Yükümlülük Alanı

Genel esaslar

MADDE 7- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı, kara ile denizin sentez noktasından itibaren bütün deniz alanları ve bu alanlar içerisinde yer alan liman tesisleri ve bunlara hizmet veren diğer tesisler, yat limanı, balıkçı barınağı, çekek yeri, dalyan, iskele, rıhtım ve benzeri kıyı tesisleri ile demir yerleri dahil edinmek üzere Türkiye Cumhuriyetinin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi ile İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, akarsuların denize döküldüğü yerden itibaren sahil güvenlik gemi ve botlarının girebileceği veya ulaşabildiği çay içlerinde, münhasır ekonomik bölgesinde, ulusal ve milletlerarası hukuk kuralları uyarınca hakimiyet ve denetimi aşağı yer alan deniz alanları ile hükümranlık haklarının korunmasına ilişkin görevler kapsamında milletlerarası sularda ve uluslararası sözleşmeler çerçevesinde Milletlerarası Denizcilik Örgütüne deklare edilen Türk arama kurtarma bölgesi içerisinde kalan karasuları ile uluslararası sularda görevli ve sorumludur. Hizmet gerekleri bakımından uygun görülen diğer yerler Bakanlığın kararı ile sahil güvenliğin görev ve sorumluluk alanı olarak belirlenebilir.

(2) Alan ve grup komutanlıklarının görev ve mesuliyet alanları mülki teşkilatlanma sınırları dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenir.

(3) Bölge veya grup komutanı, alan veya grup teşkilatının mesuliyet alanında bulunan illerin valilerine aleyhinde; emniyet ya da kolluk destek tim komutanları ise teşkilatının konuşlu olduğu yerin mülki amirine karşı sorumluluk sahibi olarak görev yapar. Bu takdirde devir icra edilen mülki sınırlar içerisindeki mülki amire karşı olan mesuliyet ortadan kalkmaz.

(4) Mesuliyet alanlarının sınırları kati bir sınır olarak değerlendirilmez. Alan ve grup komutanlıkları mücavir alanlarda kendi yetkileri doğrultusunda koordineli olarak atama icra edebilirler. Alan ve grup komutanlıkları emrine bahşedilen öbür tipteki gemi, bot, karakol, kolluk yardım, DEGAK, SAGET, MORAD, SÖH mesuliyet alanlarındaki tehditler ve ödev önceliklerine kadar sevk ve idare eder. Birimlerin görevlendirilmesinde mülki ve seri halinde amirlerden gelen dikte ve talepler hakkında ilk olarak operasyon yapılır.

(5) Sahil güvenlik gemi, bot, DEGAK, SAGET, MORAD, SÖH birimlerinin bambaşka bir sorumluluk alanı bulunmaz, bu birimlere yönelik atama ihtiyaçları alan ve grup komutanlıklarınca karşılanır. Sahil emniyet gemi, bot ve hava araçlarının bakım, yenileme, havuz, modernizasyon ihtiyaçları ile atama ihtiyacı kapsamında unsur kaydırmayı gerektiren hallerde bölgeler arası görevlendirmeler Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılır. Bu görevlendirmeler söz konusu faaliyetin kendisine bağlı grupları kapsaması durumunda ilgili bölge komutanlığı, kendisine yan unsurları kapsaması durumunda da ilgili grup komutanlığı tarafından da yapılabilir.

(6) Sahil Emniyet Komutanlığı envanterindeki uçak, helikopter ve gemilerin tahsis planlamaları mülki amirlerden gelen talepler ve görev ihtiyaçları başta gözönüne alınarak Sahil Emniyet Komutanlığı tarafından yapılır. Sahil emniyet hava ve deniz araçlarının belirtilen bir mesuliyet alanı bulunmaz ve bu araçlar Sahil Emniyet Komutanlığının bütün yükümlülük alanı zarfında tahsis icra eder.

(7) Karasularında ya da milletlerarası sularda icra edilen uyuşturucu kaçakçılığı, gemi kaçırma, büyük çaplı arama kurtarma faaliyeti gibi ayrıntılı veya mahremiyet gerektiren ve çoğu unsurun müştereken kullanılmasını gerektiren operasyonlar Sahil Güvenlik Komutanlığı kadar sevk ve yöneticilik edilebilir.

(8) Sahil Emniyet Komutanlığı milletlerarası sularda icra ettiği görevlerin tasarlama ve icra safhalarında, Sahil Güvenlik Komutanlığının olanak ve kabiliyetini aşan ya da desteğe ihtiyacı olan durumlarda, bu görevlerini diğer kolluk kuvvetleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine alt birimler ya da ilgili kuruluşlarla işbirliği, iki taraflı yardım ve koordinasyon yapmak suretiyle yerine getirir. İşbirliği, iki taraflı yardım ve koordinasyona ilişkin yöntem ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınmak suretiyle Bakanlıkça belirlenir.

(9) Sahil Emniyet Komutanlığı merkez teşkilatı 20/9/2001 tarihli ve 2001/3275 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Arama ve Kurtarma Yönetmeliği gereğince Türk arama kurtarma bölgesinde deniz arama ve kurtarma koordinasyon merkezi görevini yürütmekle sorumludur.

(10) Karasuyu, deniz alt hududu diğer deniz sınırları ve münakaşacı deniz alanları dahil deniz yetki alanlarında ve yükümlülük alanında, sahil güvenlik unsurlarınca yapılan faaliyetlerin ülke menfaatlerine uygun bir şekilde icra edilmesi Sahil Güvenlik Komutanlığı merkez teşkilatı kadar yerine getirilir. Bu görevler esnasında Bakanlığın onayı alınarak zorunlu hallerde Dışişleri Bakanlığı ile gerekli kordinasyon sağlanır.

(11) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının ilgili mevzuatta yer alan ödev ve yetkileri saklıdır.

Tahsis sınırı

MADDE 8- (1) Sahil güvenliğin görevleri şunlardır:

a) Mülki görevler: Güvenlik ve asayiş ile ulus düzenini temin etmek, korumak ve kollamak, kaçakçılığı men, takip ve tahkik etmek, hassas ve kritik öneme sahip tesislerin korunmasına ilişkin önlemleri ilgili kuruluşlarla işbirliği içinde temin etmek, suç işlenmesini önlemek için gerekli tedbirleri edinmek ve göstermek, bu fıkranın (b) ve (c) bentlerinde kayıtlı görevler dıştan kalan ve yönetmelik hükümlerinin icrası ile bunlara dayalı dikte ve kararlarla sahil güvenliğe bahşedilen görevleri yerine getirmek.

b) Adli görevler: tamamlanmış suçlarka ilgili olarak kanunlarda kayıtlı işlemleri gerçekleştirmek ve bunlara ilişkin adli hizmetleri gerçekleştirmek.

c) Askeri görevler: Seferberlik ve savaş hallerinde Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleri ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde ödev icra etmek ve Bakanın izni ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca planlanan eğitim ve tatbikatlara başlıca görevlerini aksatmayacak şekilde yeralma.

(2) Kanunlar ve öteki yönetmelik hükümleri ile bunlara dayalı olarak yetkili makamlarca bahşedilen dikte ve kararlarda öngörülmeyen hiçbir tahsis sahil güvenlikten istenemez.

İKİNCİ BIRIM Mülki Görevler

Mülki görevlerin esasları

MADDE 9- (1) Sahil güvenlik;

a) Halkın can, ırz ve malını korur.

b) Suç işlenmesini önlemek ve ulus düzenini sağlamak için gerekli önlemleri alır.

c) Asayişi, kamunun ve kişilerin güvenliğini korur.

ç) Anayasada ve kanunlarda düzenlenen hak ve hürriyetlerin güvenli şekilde kullanılması için gerekli önlemleri alır.

d) Kamunun huzur ve sükununu bozan, kanunlara aykırı eylemlere engel olur.

e) Destek isteyenlere, korunmaya muhtaç çocuklarla yardım gereken küçüklere, engelli, hasta, ihtiyar kimselerle, düşkün ya da kimsesizlere ve yabancılara takviye eder.

f) Her türlü kaçakçılığa engel olur.

g) Güvenlik ve asayişin sağlanması, suçların ortaya çıkarılması, tamamlanmış suçlarda faillerin tespiti ve yakalanması maksadıyla istihbarat toplar, diğer istihbarat ve kolluk birimleri ile işbirliği yapar ve veri paylaşır.

ğ) Suçların önlenmesi maksadıyla öteki kolluk birimleri, kamu kurumlan, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapar ve projeler yürütür.

Mülki görevlerin yürütülüş esasları

MADDE 10- (1) Sahil güvenlik mülki görevlerini aşağıdaki esaslara uygun şekilde yürütür.

a) Mülki görevlere ilişkin herhangi bir ihlal ya da hamle durumunda, bu gibi davranış ve davranışlara engel olmak, kanunen gerekliyse eylemcileri tutmak ve haklarında zorunlu işlemleri yapmak, karşılaşılacak direnişleri yaralamak ve bastırmak.

b) Önleyici kolluk görevini, kendi atama bölgesinde devriye görevi yaparak aksatmadan yürütmek.

c) Tayin sırasında herhangi bir suçun işlenip işlenmediğini çözümlemek, Devlete, kamuya ya da kişilere, mülk ve eşyalara yönelik tehlike, sabotaj, kaza ve güya durumlarda gecikmeksizin yardımcı olmak, kanuni gereğini yerine getirmek.

ç) Zorunlu istihbarat faaliyetlerini yürütmek, elde edilen bilgileri değerlendirmek ve bu bilgileri yetkili mercilere ulaştırmak ve öteki istihbarat ve emniyet kuruluşlarıyla yakın birlikte çalışmak.

Halkın can, ırz ve malının korunmasına ilişkin görevler

MADDE 11- (1) Halkın can, ırz ve malının korunması konusunda genel ve koruyucu önlemler alınması esastır. Kişisel koruma ve kollama ancak mevzuatta özel hüküm bulunması durumunda ya da özel nitelik taşıyan durumlarda, yetkili mülki amirin eniriyle yerine getirilir.

(2) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Suç Oluşturan Kanunu ile öteki kanunların, mülkün himayesine ve mülk güvenliğine ilişkin olarak konulmuş hükümleri uyarınca alınacak önlemler ve denetimler kendi devir ve yükümlülük alanında sahil güvenlik tarafından yürütülür.

Deniz güvenliği ve deniz emniyetine ilişkin görevler

MADDE 12- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının deniz güvenliği ve deniz emniyeti ile ilgili görevleri şunlardır:

a) Denizlerde ve adalarda meydana gelen tıbbi tahliye ve hasta nakli faaliyetlerini ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli bir şekilde yürütmek.

b) Deniz güvenliğinin ve deniz emniyetinin sağlanmasına yönelik olarak izleme, gözetleme, takip ve denetleme olanak ve kabiliyetlerini geliştirmek ve zorunlu öteki tedbirleri elde etmek.

c) Stratejik önemi haiz tesislerin ve gemilerin, Türk boğazlarından geçen tehlikeli ve patlayıcı ağırlık içeren gemilerin ve devlet büyüklerinin deniz güvenliğini sağlamak.

ç) Deniz güvenliği dahilinde denizlerde hükümranlık haklarının kullanıldığı deniz alanlarının sınırlarında ve deniz emrindeki hudutlarında kontrolün sağlanmasına yönelik hesaplı devriye görevleri icra etmek.

d) Yabancı askeri gemilerin ve devlet gemilerinin faaliyetlerini izlemek, gözetlemek, yabancı ülkelere ait askeri gemiler ve devlet gemileri kadar Türk Bayraklı gemilere yapılan tacizler ile milli menfaatler aleyhine yapılan ihlallere angajman kuralları çerçevesinde müdahale etmek.

e) Deniz yetki alanlarında icra edilen bilimsel araştırma, hidrokarbon arama, sondaj, kablo ve boru hattı döşeme, balıkçılık gibi faaliyetleri izlemek, takip etmek, gözden geçirmek ve izinsiz yapılan faaliyetleri alıkoymak.

f) Gemi ve liman güvenlik planlarını çözümlemek, görüş anlatmak ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile koordineli denetimler gerçekleştirmek.

g) Aidiyeti münakaşacı ada, adacık, kaya, deniz yapıları ve deniz alanlarında milli menfaatlere ve ülke politikasına uygun görevler icra etmek.

(2) Denizde gerçekleştirilen organizasyon, düğün, nişan, konser, panayır, şenlik ve yarı toplanmalarda ulus düzeninin korunmasına yönelik tedbirlerin alınmasına olanak karşılamak için ilgililer kırksekiz saat önce bildirimde bulunmak zorundadır.

(3) Sahil Güvenlik Deniz Angajman Kuralları, Başbakanlık Milli Angajman Kuralları Direktifi içerisinde öbür bir birim olarak veya ayrı bir yönerge olarak Bakanlık kadar hazırlanır.

(4) Sahil Güvenlik Komutanlığına ait gemi ve botlar, Devlet gemisi, hava araçları, Devlet hava aracı statüsünde olup askeri gemi ve hava araçlarına belli yargı ve imtiyazlardan faydalanır.

Uluslararası suçla mücadeleye ilişkin görevler

MADDE 13- (1) Sahil emniyet; açık denizlerde deniz haydutluğu, göçmen kaçakçılığı, insan ticareti ve uyuşturucu madde kaçakçılığı şüphesi yer alan hallerde ve açık denizlerden izinsiz yapılan yayınların önlenmesi konularında milletlerarası hukukun müsade verdiği prosedürlere tarafından tanıdık olmayan ticaret gemilerini denetleyebilir ve belirtilmiş konularda Dışişleri Bakanlığının koordinesinde milletlerarası işbirliği yapabilir. Sahil Güvenlik

Komutanlığı ayrıca suçla çaba dahilinde ulusal ve uluslararası hukuktan kaynaklanan tüm görevleri icra eder.

Arama ve kurtarmaya ilişkin görevler

MADDE 14- (1) Sahil Güvenlik Komutanlığının arama ve kurtarma faaliyetlerine ilişkin görevleri şunlardır:

a) Türk Arama ve Kurtarma Yönetmeliği, 2002/4 sayılı Ulusal Arama ve Kurtarma Planına İlişkin Bildiri ve 22/1/1986 tarihli ve 86/10311 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Denizde Arama ve Kurtarma Uluslararası Sözleşmesinin öngördüğü arama kurtarma görevlerini Türk arama kurtarma bölgesi içerisinde Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi namına yürütmek.

b) Denizlerde güvenli olmayan duruma düşen kişilere en kısa sürede yardım etmek maksadıyla, merkez teşkilatında Deniz Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezini, alan komutanlıklarında tezgâhtar arama kurtarma koordinasyon merkezlerini, grup komutanlıklarında arama kurtarma daha aşağı merkezlerini koymak; gerekli telli ve telsiz dikkat çekici devrelerini tesis etmek ve günün yirmidört saati aralıksız etkinlik göstererek kıyılarımızdan itibaren tüm arama kurtarma faaliyetlerini Esas Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi adına koordine ve icra etmek.

c) Bildiri edilen acil şart safhasının gerektirdiği yardım faaliyetlerini başlamak, incelemeler hakkında Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezini bilgilendirmek, gerektiğinde Türk Arama Kurtarma Organizasyonuna dahil millet kurum ve kuruluşları ile tanıdık olmayan arama kurtarma kuruluşlarıyla birlikte çalışmak.

ç) Türk arama kurtarma bölgesi içinde meydana gelen arama kurtarma olaylarına dair zorunlu görülen olaylara ilişkin notam, notmar ve denizcilere duyuru işlemlerini gerçekleştirmek ve takip etmek.

(2) Sahil güvenlik gemi ve botları kadar uygun deniz ve hava şartlarında, imkan ve kapasite kapsamında olan gemileri kurtarma ve yedekleme işlemi yapılabilir. Bu konuda gemi ve bot komutanının oluşturacağı değer biçme alınır. Gemilerde yedekleme ve kurtarma işlemleri esnasında meydana gelebilecek her türlü hasar, fiziki kayıp ve benzeri nedenlerden nedeniyle Sahil Güvenlik Komutanlığı sorumlu tutulamaz. Tehlike aşağıda bir gemiyi terk etmemekte boyun eğmez şahıslar için gerektiğinde baskı kullanılabilir.

Kaçakçılığın önlenmesine ilişkin görevler

MADDE 15- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının kaçakçılığın önlenmesine ilişkin görevleri şunlardır:

a) Kaçakçılığın önlenmesi nedeniyle deniz araçlarını izlemek.

b) Görevli olduğu bütün deniz alanlarında ve milletlerarası anlaşmalardan kaynaklanan yetki alanlarında kaçak eşya, her türlü silah, cephane, patlayıcı ve uyuşturucu madde, kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer araç gereç, kitle tahrip silahları ve bunların yapımında kullanılabilecek her türlü çift kullanımlı malzeme ile düzensiz göçmen bulundurulduğu ve göçmen kaçakçılığı ile insan ticaretinde kullanıldığı şüphesi olan her türlü deniz aracında 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununda belirtilmiş usul ve esaslar doğrultusunda arama gerçekleştirmek, yakalanan kaçak eşya ve maddelere elkoymak.

c) Aramada elde edilen kaçak eşyaya elkoyarak gümrük idaresine, 26/3/2014 tarihli ve 28953 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan 5607 sayılı Kaçakçılıkla Uğraş Kanununa Tarafından El Konulan Akaryakıtın Teslimi, Muhafazası, Tasfiyesi ve Yapılan Masraflara İlişkin Kullanım Yönetmeliği dahilinde ele geçirilen firari petrolü ise il özel idaresine, bulunmayan yerlerde defterdarlığa bırakmak.

ç) Deniz araçlarına yanaşıp belgelerini, kaçakçılık yaptığına dair ihbar ya da akla yatkın kesin olmama olması durumunda ise yüklerini analiz etmek.

d) Gümrük bölgesinde gümrük idaresi bulunmayan yerlere geçerli bir neden olmadan yanaşan, demirleyen, karayla ya da öteki deniz araçlarıyla bağlantı eden gemileri yakalayarak yetkili adli makamlara anlatmak.

e) 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununa tarafından belirlenen kapı ya da yollar dışından girilmesine ya da çıkılmasına engel olmak, bu gibi yerlerde rastlanan nakil araçlarında arama yapmak.

1) 13/11/1996 tarihli ve 4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine, 2313 Sayılı Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda ve 178 Sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değiştirme Yapılmasına Dair Kanun hükümleri çerçevesinde kontrollü teslimat işlemlerini yürütmek.

g) 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve ilgili diğer yönetmelik kapsamında kaçak petrol ürünlerinin yakalanması amacıyla denetleme yerine getirmek, kuralsızlık halinde gerekli adli ve idari işlemleri gerçekleştirmek.

ğ) 16/1/1996 tarihli ve 96/7801 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerin Kaçakçılığına Aleyhinde Birleşik Milletler Sözleşmesi ile 16/7/2012 tarihli ve 2012/3403 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerin Kaçakçılığına Karşısında Birleşik Milletler Sözleşmesi'nin 17. Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Deniz Yoluyla Yapılan Kaçakçılıkla Mücadele Anlaşmasının verdiği yetki dahilinde uyuşturucu madde ticareti ile ilgili mücadeleyi yapmak.

h) 26/2/2003 tarihli ve 2003/5329 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi, Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ilave Kara, Deniz ve Hava Yoluyla Göçmen Kaçakçılığına Karşı Protokol ve Sınıraşan Örgütlü Suçlara Aleyhinde Birleşmiş Milletler Sözleşmesi'ne Ilave İnsan Ticaretinin, Özellikle Bayan ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına İlişkin Protokol ile 5237 sayılı Kanun kapsamında derme çatma göç, göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti ile uğraş etmek.

ı) Her türlü kaçakçılıkla mücadele faaliyetlerinde limanlar, marinalar, balıkçı barınakları, çekek yerleri antre çıkışları ile buraları kullanan her türlü deniz araçlarının denetleme edilmesine karşın sistem geliştirilmesi ile ilgili çalışmaları icra etmek, bu kontrole yönelik uluslararası mevzuat ve devir alanları dikkate alınarak sistem geliştirilmesi ve kullanımını temin etmek, ilgili diğer kurum ve kuruşlara bu konuda teklifler sıralamak, zorunlu koordineyi sağlamak, bu sistemlerden gereksinim duyulanların Sahil Güvenlik Komutanlığınca erişimine yönelik teklifler sıralamak.

i) Kaçakçılıkla mücadele faaliyetlerinin etkinlikle yürütülmesini teminen ilgili öteki kurum ve kuruluşlarla milli ve milletlerarası yönetmelik zarfında kordinasyon ve işbirliği faaliyetlerini yürütmek.

j) Kaçakçıkla çaba faaliyetlerinde Bakanlık emirlerini uygulamak, ilgili millet kurum ve kuruluşlarının talepleri doğrultusunda gerekli raporlamaları yapmak, taraf olunan milletlerarası anlaşmalar zarfında gereklilik duyulan istatistiki verileri ilgili kuruluşlarla paylaşmak.

Su Ürünleri Kanununa ilişkin görevler

MADDE 16- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununa ilişkin görevleri şunlardır:

a) Su ürünleri istihsalinde kullanılan balıkçı gemilerinin ve bu gemilerdeki balıkçı personelin belgelerini denetlemek.

b) Ticari ve acemi balıkçılık faaliyetlerini kontrol etmek.

c) 1380 sayılı Kanuna ve ilgili öteki mevzuata tutarsız eylemleri önlemek, izlemek, suçluları tutmak ve bunlar hakkında gerekli işlemleri gerçekleştirmek, yakalanan kişi ve araçları yetkili makamlara ele vermek.

ç) Milletlerarası Atlantik Ton Balıkları Koruma Komisyonunun kararları dahilinde ulusal ve uluslararası sularda denetleme gerçekleştirmek.

Çevrenin korunmasına ilişkin görevler

MADDE 17- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı denizlerde, ilgili mevzuatta öngörülen kirletme yasağına tutarsız eylemleri izlemek, önlemek ve bu konuda gerekli denetimleri yapmakla görevlidir.

Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna ilişkin görevler

MADDE 18- (1) Sahil Güvenlik Komutanlığının, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mülk Koruma Hakkında Kanuna ilişkin görevleri şunlardır:

a) Liman ve kıyı tesisleri ile demirleme yerleri dışında yer alan Türk kıyılarında ve karasularında seyreden ticaret gemilerinin;

1) Yolculuğuna izin verilip verilmediğini,

2) Denize elverişlilik ve tonilato belgesi alıp almadıklarını ve bu belgelerin geçerli olup olmadığını,

3) Bordalarında doldurma sınırı markasının bulunup bulunmadığını,

4) Milletlerarası sefer yapan gemilerin 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılmamız kararlaştırılan 1966 Milletlerarası Doldurma Sınırı Sözleşmesinde ve kabotaj kapsamında çalışan gemilerin 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan Gemilerin Teknik Yönetmeliğinde öngörülen hadden artı tartma taşıyıp taşımadığını,

5) 12/12/1977 tarihli ve 7/14561 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan gemilerde bulundurulması gerekli olan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünün bulunup bulunmadığını,

6) Denizde çatışmayı durdurmak için bulundurulması gerekli fener ve işaretlerin mevcudiyetini koruyup korumadığını,

7) 6/4/1952 tarihli ve 3/14831 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Güvenli Olmayan Eşyanın Ticaret Gemileriyle Taşınması Hakkında Anayasa hükümlerine uyulup uyulmadığını,

8) Ticaret gemilerinin görev edildikleri işler ve yapacakları yolculuklara kadar teknik durumları, tekne, makine, kazan, genel ekipman, can kurtarma, yangından korunma, yangın söndürme bakımından yeterliliğini koruyup korumadığını,

9) Gemi adamlarının yeterlilik belgeleri ve sayılarını,

10) Gemi ve teknelere yolcu taşımasına müsade verilip verilmediğini, taşıma izni verilmişse yolcu sayısını,

denetlemek, yeterli bulunmayanların seyrine izin vermeyerek gerekli kanuni işlemin yapılması için ilgili liman başkanlıklarına sevk etmek.

b) Çatmalarda ve başka gemilerden imdat işareti alındığında tehlikede bulunanların yardımına gitmek zorunluluğuna uyulmasını sağlamak ve gerektiğinde bu durumu ilgili makamlara söylemek.

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa ilişkin görevler

MADDE 19- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa ilişkin görevleri şunlardır:

a) Türkiye'ye yasa dışı giren ya da Türkiye'yi yasa dışı terk eden ya da buna girişim eden yabancılar hakkında zorunlu kanuni işlemleri yapmak.

b) Türkiye'ye giriş izni olmayan yabancıların ülkeye girişine önlemek.

c) Türkiye'ye girişleri yasaklanmış olmasına rağmen Türkiye'ye girmiş olan yabancılar hakkında zorunlu kanuni işlemleri yerine getirmek.

Pasaport Kanununa ilişkin görevler

MADDE 20- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı göre 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununa ilişkin yapılan denetimler sonucunda Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından pasaportsuz olarak girdiği saptama edilen Türk vatandaşı, yönetimsel para cezası uygulanmak üzere mülki amire bildirilir.

Kabahatler Kanununa ilişkin görevler

MADDE 21- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı, görev alanı ile ilgili olarak 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda gösterilen kabahat fiillerini izlemek, önlemek ve bu konuda zorunlu denetimleri ve işlemleri yapmakla görevlidir.

(2) 5326 sayılı Kanunda dobra dobra açıklanmış durumlarda karşılaşılan suç fiili nedeniyle ilk elden sahil güvenlik kadar yönetimsel para cezası uygulanır. Diğer durumlarda karşılaşılan suç fiiliyle ilgili tüm deliller toplanıp gerekli tespitler yapıldıktan daha sonra oluşturulan dosya, yönetimsel yaptırım uygulanmak üzere 5326 sayılı Kanunda gösterilen yetkili mercilere gönderilir.

Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ilişkin görevler

MADDE 22- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ilişkin görevleri şunlardır:

a) Denizlerde kültür ve tabiat varlıklarını meydana hariç tutmak üzere izinsiz ve ruhsatsız olarak araştırma, sondaj ve kazı yapılmasına önlemek.

b) Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilen korunması zorunlu kültür ve tabiat varlıklarının bulunduğu dalışa yasak bölgelerde dalış yapılmasını engellemek.

c) Dalışa yasaklanmamış bölgelerde dalış yapan kişilerin yetki belgesi alıp almadıklarını gözden geçirmek, yetki belgesi almadan dalış yapan kişiler hakkında kanuni işlem yerine getirmek.

ç) Yurtiçinde korunması gereken kültür ve tabiat varlıklarının deniz yolu ile yurtdışına çıkarılmasını engellemek.

Patlayıcı madde ve kesin olmayan cisimlere ilişkin görevler

MADDE 23- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 24/2/2000 tarihli ve 4536 sayılı Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Değişken Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanuna ilişkin görevleri şunlardır:

a) İçsularımızda, karasularımızda, uluslararası hukuk kuralları gereğince bağımsızlık ve denetimimiz aşağıda yer alan deniz alanlarında ve kıyılarımızda gördükleri patlayıcı madde ve diğer kesin olmayan cisimlerin bulunduğu mevki ile gidiş yönlerini, renk, şekil, boyut, adet ve buna benzer diğer tanıtıcı bilgilerini en kısa zamanda en yakın Deniz Kuvvetleri Komutanlığına emrindeki deniz birliğine ya da diğer askeri birliklere, askeri birlik yahut ilgili liman başkanlığına, ilgili liman başkanlığı da yahut mülki amirlere bildirmek.

b) İlgililerin olaya elkoymalarına kadar halkın tehlikeye düşmemesi için gerekli koruma önlemlerini almak.

c) Devlet büyükleri ve yabancı askeri gemilerin ülkemizin limanlarını ziyaret etmesi ve sözde durumlarda liman, iskele, deniz aracı gibi üzerinde bulunulacak platformun patlayıcı maddelere karşısında deniz altından kontrolünü yapmak, patlayıcı tespiti halinde (a) bendindeki işlemleri icra etmek.

Kabotaja ilişkin görevler

MADDE 24- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 19/4/1926 tarihli ve 815 sayılı Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve Limanlarla Kara Suları Kapsamında İcrayı San'at ve Ticaret Hakkında Kanuna ilişkin görevleri şunlardır:

a) Türkiye kıyılarında ve karasularında yabancı bandıralı gemilerin bir noktadan bir noktaya deniz taşımacılığı yapıp yapmadıklarını denetlemek.

b) Tanıdık Olmayan uyruklu kişilerin, 16/12/1999 tarihli ve 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişim Yapılmasına Dair Kanun hükümleri gizli kalmak kaydıyla kaptanlık, çarkçılık, katiplik, tayfalık ve deniz işçiliği yapıp yapmadıklarını gözden geçirmek.

e) (a) ve (b) bentleri zarfında yapılan denetimlerde mevzuata tutarsız hareket ettiği saptama edilenleri, yönetimsel yaptırım uygulanmak üzere mülki amire söylemek.

Elektronik Haberleşme Kanununa ilişkin görevler

MADDE 25- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında deniz yetki alanlarında spektrum izleme ilk olarak elde etmek üzere her türlü denetimi gerçekleştirmek, aykırı eylemleri önlemek, izlemek, suçluları tutmak, gerekli işlemleri gerçekleştirmek, tespit ve işlem için gerekli altyapıyı hazırlamak, yakalanan kişi ve suç vasıtalarını yetkili makamlara teslim etmekle görevli ve yetkilidir.

Gemi Sağlık Devlete Ait Kanununa ilişkin görevler

MADDE 26- (1) Sahil Emniyet Komutanlığının, 6/11/1981 tarihli ve 2548 sayılı Gemi Afiyet Resmi Kanununa ilişkin görevleri şunlardır:

a) Liman dışarıya, gemilerin limandan ayrılmadan önce afiyet işlemlerini yaptırıp yaptırmadıklarını gözden geçirmek.

b) Ticaret gemilerini liman haricen kontrol ederek bulaşık oldukları halde koruma yerinden hareket etmeden önce temiz pratika alıp almadıklarını kontrol etmek.

c) Ticaret gemilerinin bulaşık oldukları halde gündüzleri ön direğe sarı karantina bayrağı çekip çekmediklerini ve geceleri üstten kırmızı alttan beyaz fener bulundurup bulundurmadıklarını gözden geçirmek.

ç) Türk limanlarında çalışan ve kabotaj hakkına sahip ikiyüzelli tona dek olan ticaret gemilerinin gemi sağlık durumu cüzdanı olup olmadığını kontrol etmek ve gerektiğinde idari yaptırım uygulanmak üzere Türkiye Sınır ve Sahiller Afiyet Genel Müdürlüğüne anlatmak.

Turizmi Teşvik Kanununa ilişkin görevler

MADDE 27- (1) Sahil Güvenlik Komutanlığının, 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununa ilişkin görevleri şunlardır:

a) Yabancı limanlardan gelip Türk limanlarına giren ya da tanıdık olmayan limanlara gitmek üzere Türk karasuları dışına meydana çıkan yatların hudut kapılarından antre ya da çıkış yapıp yapmadıklarını gözden geçirmek.

b) Tanıdık Olmayan bayraklı yatlar ile yabancıların kullandıkları yatların seyir evrakında gösterilen güzergah üstünde seyredip seyretmediklerini gözden geçirmek.

c) Güzergahları üstünde gümrük idaresi bulunmayan yerlere gezi amacıyla yanaşmalarında ya da demirlemelerinde bu yerler hakkındaki diğer yasaklara uyulup uyulmadığını denetlemek.

ç) Liman sınırları haricen yabancı bayraklı yatları kontrol ederek 29/6/2009 tarihli ve 2009/15212 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Deniz Turizmi Yönetmeliğinin 46 ncı maddesi hükümleri çerçevesinde Türkiye'de kalma sürelerine uyup uymadıklarını denetlemek.

d) Türk ve tanıdık olmayan uyruklu kişilere seyahat, spor, ağırlama amacıyla kiraya verilen Türk bayraklı yatların ticari amaçla kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek.

e) Turizm işletme belgelere dayanan tanıdık olmayan yatlarda yabancı uyruklu gemi adamı çalıştırma şartlarına uyulup uyulmadığını kontrol etmek.

f) Türkiye'de kurulan yat işletmeleri kadar kiralanan ve Türk Bayrağı çeken yatların Kültür ve Turizm Bakanlığından turizm işletme belgesi alıp almadıklarını denetlemek.

g) Deniz turizmi araçlarının seyir müsade belgelerini kontrol etmek.

ğ) Günübirlik yolculuk teknelerinin ve dalabilir deniz turizmi araçlarının denize elverişlilik belgelerini denetlemek.

h) 23/2/2011 tarihli ve 27855 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Turizm Amaçlı Sportif Etkinlik Yönetmeliği dahilinde su sporları yaptıran işletmelerin gerekli izinlerinin olup olmadığını, kendilerine gösterilen parkur dışına taşıp taşmadıklarını ve laf konusu Yönetmelikte açıklanmış öteki kurallara uyup uymadıklarını kontrol etmek.

ı) Türk karasularında yasak sahalar açık havada yapılan sportif maksatlı dalışların yetkili makamların izniyle yapılıp yapılmadığını ve dalışlarda güvenlikle ilgili dalış kurallarına uyulup uyulmadığını kontrol etmek.

i) Gerektiğinde yönetimle ilgili yaptırım uygulanmak üzere Gençlik ve Spor Bakanlığına ve Kültür ve Turizm Bakanlığına anlatmak.

Sancak çekilmesine ilişkin görevler

MADDE 28- (1) Sahil Güvenlik Komutanlığının, sancak çekilmesine ilişkin görevleri şunlardır:

a) 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununa aykırı olarak Türk Bayrağının yırtık, sökük, düzensiz, delik, kirli, soluk, astarlı veya manevi değerleri zedeleyecek şekilde kullanılmasını önlemek.

b) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tutarsız olarak, Türk Bayrağı çekilmesine veya Türk Bayrağı çekilmesi gerekli gelirken öteki bir devletin bayrağının çekilmesine önlemek.

Doğaüstü koşul ve olaylara ilişkin görevler

MADDE 29- (1) Sahil emniyet; yangın, su baskını, deprem, toprak kayması, çığ, tsunami, fırtına, hortum ve sanki olaylardan veri edindiğinde kendi amirlerine ve ilgili halk görevlilerine haber verir. Keza gecikmeksizin olay yerine gider ve gerekli bütün önlemleri alır. Kurtarılan eşyanın yitip, yağmalanmaması için önlem alır. Yangının nedenlerini, öteki olayların yol açtığı zararları ve kurtarılan nesnelerin cins ve miktarını saptar. Olayla ilgili olarak düzenlenen tutanağın bir örneğini mülki amire, bir öteki örneğini de Cumhuriyet savcılığına verir.

(2) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile ilgili öteki yönetmelik hükümlerinin öngördüğü görevler anılan Kanun ve yönetmelik çerçevesinde yürütülür.

Adalet ve hürriyetlerin korunmasına ilişkin görevler

MADDE 30- (1) Sahil emniyet; şahısların Anayasada ve kanunlarda düzenlenen adalet ve hürriyetlerini korkusuz ve güvenlik içinde kullanmaları için gerekli önlemleri alır. Hakiki kişilerin, Devlet ve diğer halk tüzel kişileri ile özel hukuk tüzel kişilerinin yetki ve haklarını kullanmalarına engel oluşturan hukuk dışı eylem ve davranışları yönetmelik çerçevesinde önler ve bastırır.

Takviye gerekenlere ilişkin görevler

MADDE 31- (1) Sahil güvenliğin destek gerekenlere ilişkin görevleri şunlardır:

a) Bir risk karşısında yer alan ve imdat isteyen herkese yardım etmek.

b) Yolda hastalanan, kazaya uğrayan ve ulaşmak istediği yere gitmeye gücü bulunmayan kimselere yerinde bir ulaşım aracı karşılamak, bunları ilgili sağlık durumu kuruluşuna göndermek veya afiyet personeli bulmak, ailelerine haberdar etmek ve zorunlu hallerde refakat etmek.

c) Ulaşım araçlarına yetişemeyenlere ya da bu araçların farklı alanlara yönlendirilmiş nedenlerle hareket edememesi durumunda yolundan kalan, dolayısıyla gidecek yeri olmayan veya kendisine uygun bir yer sağlamaktan yoksun olanlara uygun bir yer bulunmasını temin etmek.

ç) Oturduğu yeri bildirme gücü bulunmayan düşkün durumdaki kimselerin ya da çocukların kanuni temsilcilerini bulmak ve bunları kanuni temsilcilerine adamak, kanuni temsilcileri olmayanları ise ilgili sosyal yardım kuruluşlarına veya belediyelere teslim etmek.

d) Bir yer veya yol sormak için başvuranlara gereken bilgiyi belirlemek.

(2) Yardıma muhtaçların, kimsesiz çocukların, düşkün durumda bulunanların kanuni temsilcileri, bunları teslim almaktan kaçındıklarında şart, sahil emniyet tarafından bir tutanakla saptanır ve kanuni operasyon yapılır.

(3) Sahil emniyet, 5237 sayılı Kanun ve 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununa tarafından korunmaya, bakıma, yardıma ihtiyacı olan aile, çocuk, engelli ve yaşlılar ile sosyal hizmetlere ihtiyacı olan diğer kişileri Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı yetkililerine bildirmek ve bu kişilere ilişkin incelemelerde laf konusu Bakanlık yetkilileri ile işbirliği içinde bulunmakla görevlidir.

(4) Sahil güvenlik, 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Aleyhinde Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun çerçevesinde, sorumluluk alanında şiddete uğrayan ya da şiddete uğrama tehlikesi altında yer alan kadınların, çocukların, aile bireylerinin ve tek yanlı ısrarlı takip mağduru olan şahısların korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi nedeniyle alınacak tedbirlere ilişkin görevleri yapar ve yetkileri kullanır. Sahil güvenlik, bu hususlara ilişkin gecikmeksizin mülki amir ve yetkili mercilere bildirimde bulunmakla görevlidir.

İkna yetkisi

MADDE 32- (1) Sahil emniyet, olayın özelliğine tarafından kendilerinin veya başkalarının hayatına veya sağlığına hasar verme durumunda olan kişileri, tehlikeyi veya suç işlenmesini önlemek ve fiillerinden vazgeçirmek amacıyla ikna etme yetkisini kullanabilir.

(2) İkna yetkisinden önce olayın durumuna göre derhal uygulanması gereken tedbirler varsa başta bu tedbirlere başvurulur.

(3) İkna yetkisi olaya müdahale eden sahil güvenliğin tecrübesine ve donanımına uygun olarak kullanabileceği ve buna yönelik karar almasını gerektiren bir yetkidir. Gerektiğinde bu durumlarda bilirkişi görevlilerden de yararlanılabilir.

(4) Sahil emniyet, kişilere hukuka aykırı hiçbir vaatte bulunamaz. Ayrıca bu yetkinin kullanılması esnasında olaya konu şahısların olabilecek hukuka tutarsız eylem ve operasyon yapılmasına ilişkin talepleri de yerine getirilemez.

Ayyaş olanlar ile keyif verici maddenin etkisi aşağı olanlara ilişkin görevler

MADDE 33- (1) Ayyaş olanlar ile keyif verici maddenin etkisi aşağıda olan ve hakkında yönetimle ilgili yaptırım kararı uygulanan kişiler uyarı edilerek ailesine veya yakınlarına teslim edilir. Eğer ailesine ya da yakınlarına ulaşılamazsa, hastaneye götürülerek hekim kontrolünden sonradan karakolda nezarethane dışında sarhoşluğu geçinceye kadar kontrol altına alınır.

Suç analizinin yapılmasına ilişkin görevler

MADDE 34- (1) Sahil güvenlik, elindeki kabahat istatistikleri ile analizler yaparak önleyici tedbirler alabilir.

(2) Sahil güvenlik suçu önlemek ve neşelendirmek için suç ve suçluluk konusunda toplumu bilgilendirebilir, topluma ve kamuya karşın yayınlar yapabilir, bu kapsamda suç işlenme yöntemleri ve alınması gereken tedbirleri, basın-yayınlama yoluyla ya da afiş, broşür gibi araçlarla duyurabilir.

(3) Sahil emniyet millet düzeninin sağlanması ve suçların önlenmesi için üniversiteler, araştırma kurumlan ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapabilir.

Özel kolluk ve özel güvenlik teşkilatlarının görev alanına giren konulara ilişkin görevler

MADDE 35- (1) Özel kolluk, sahil güvenliğin görevine giren bir olayla karşılaştığında mevzuatta diğer bir hüküm yahut olaya elkoyar, sahil güvenliğe haber verir, yitebilecek delilleri toplar, kaybolmasını önler, durum yerini korur ve olayla ilgili eylemcileri yakalar.

(2) Sahil güvenliğin özel güvenlik hizmetleri yürüten kuruluşlarla ilişkileri ve bunlarla ilgili görev, yetki ve sorumlulukları 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Emniyet Hizmetlerine Dair Kanuna kadar yürütülür.

(3) Özel kolluk ya da özel güvenlik teşkilatı personelenin bulunmadığı durumlarda sahil güvenlik, kendi devir ve yükümlülük alanı içinde olmak kaydıyla, bunlara ait yetkileri kullanır ve görevleri yürütür. Bu konuda kanunlara aykırı hareketlerin önlenmesi ve bitmiş olan bir suçta 5271 sayılı Kanun ile diğer kanunlarda öngörülen telaş tedbirlerin alınması sahil güvenliğin görevidir. Mevzuatta aykırı bir hüküm bulunmadıkça yapılan işlem ve soruşturmaları sonuçlandırmak üzere bütün data ve belgeler özel kolluk veya özel emniyet teşkilatına devredilir.

(4) Sahil güvenlik, kendi atama ve sorumluluk alanında, mülki amirin emri veya onayıyla Devlete, il özel idaresine, belediyeye ve köylere ait olan veya bunlara bağlı yer alan veya bunların gözetim ve denetimi aşağıda meslek gören daire ve müesseselerle öteki tüm gerçek ve tüzel kişiler göre işletilen finansal, ticari, sınai ve iktisadi müesseseler, işletmeler, ambarlar, depolar ve sair bilirkişi, fen adamı, teknisyen, işçi gibi personel bulunduran yerleri gözetim ve denetimi altında bulundurur. Sahil emniyet bu yerlerde yer alan ve çalışanların kimlik ve nitelikleri hakkında mülki amirin onayıyla bu yerlerden data isteyebilir. İstenilen bilgiler hemencecik verilir. Bu fıkranın uygulanması ile ilgili hususlar emniyet ve asayiş planlarında düzenlenir.

(5) 1/6/2005 tarihli ve 25832 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan Adli Kolluk Yönetmeliği hükümleri saklıdır.

Öteki mülki görevler

MADDE 36- (1) Sahil güvenlik, kanunların verdiği yetkiye dayanarak rahat ve güvenliğin, kişi dokunulmazlığının, kamu esenliğinin sağlanması ve suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla mülki amirlerin verdiği karar ve emirleri uygular.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Adli Görevler

Adli görevlerin esasları

MADDE 37- (1) Adli görevler, bitmiş suçlarla ilgili olarak cinayet muhakemesine ilişkin mevzuatta açıklanmış işlemleri yapmayı ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmeyi kapsar.

(2) Sahil emniyet, kanunlarla kendisine bahşedilen diğer adli görevleri yerine getirir.

Adli görevlerin yürütülüş esasları

MADDE 38- (1) Ceza muhakemesine ilişkin olarak suçların soruşturulması ve kovuşturulmasına ilişkin hususlar, 5271 sayılı Kanunda öngörülen yöntem ve esaslara tarafından yürütülür. Adli görevler bakımından ilgili mevzuat ve adli amirlerin talimatlarına göre hareket edilir.

Soruşturma giderlerinin karşılanması

MADDE 39- (1) Gözaltına alınan kişilerin sadece adli makamlar önüne çıkarılıncaya kadarki yeme, içme ve nakil masrafları ile şevkin Sahil Güvenlik Komutanlığına ait taşıtlarla gerçekleştirilmesi durumunda, söz konusu taşıta ait yakıt ve sanki masraflar Sahil Emniyet Komutanlığı bütçesinden ödenir.

DÖRDÜNCÜ BIRIM

Askeri Görevler

Askeri tahsis verilebilecek haller

MADDE 40- (1) Sahil Emniyet Komutanlığı, seferberlik ve savaş hallerinde Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleri Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde devir icra eder, kalan bölümleri ise adi görevlerine devam eder.

(2) Sahil Emniyet Komutanlığı; Bakanın izni ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca planlanan eğitim ve tatbikatlara asli görevlerini aksatmayacak şekilde katılır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yetki

Yetki

MADDE 41- (1) Sahil Güvenlik Komutanlığı sorumluluk alanında, mülki ve adli görevlerinin ifası esnasında 2692 sayılı Kanun, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu ve 5271 sayılı Kanun ile öteki mevzuat hükümlerine göre hareket eder. Sahil Emniyet Komutanlığı bu görevlerini yerine getirirken jandarma ve polisin sahip olduğu yetki ve sorumluluklara sahiptir.

(2) Sahil Güvenlik Komutanlığı, Türkiye Cumhuriyetinin tüm sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır hesaplı bölgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları gereğince egemenlik ve denetimi aşağı yer alan deniz alanları ile hükümranlık haklarının korunmasına ilişkin görevler zarfında milletlerarası sularda, uluslararası sözleşmeler çerçevesinde Milletlerarası Denizcilik Örgütüne deklare edilen Türk arama kurtarma bölgesinde; deniz güvenliğini, deniz emniyetini, asayiş ve halk düzenini karşılamak, gözetmek ve gözlemek, suç işlenmesini önlemekle görevli ve yetkilidir. Sahil Güvenlik Komutanlığı, kanunlarla ve uluslararası sözleşmelerle kendisine verilen görevleri ifa eder ve yetkileri kullanır.

(3) Sahil emniyet, amirinden aldığı emri Tüzük, kanun, anayasa ve yönetmelik hükümlerine tutarsız görürse yerine getirmez ve bu aykırılığı emri verene bildirir. Fakat amir emrinde ısrar eder ve bu enirini yazılmış olarak bitmiş ederse emir yerine getirilir. Bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suç teşkil eden dikte hiçbir suretle yerine getirilmez. Yerine getirenler sorumluluktan kurtulamaz. Aşağıda yazılı hallerde;

a) Can, ırz veya mülk emniyetini korumak için,

b) Devletin güvenliğine karşı işlenen suçların faillerini yakalamak veya delillerini saptamak için,

c) Devlet kuvvetleri aleyhine, yalnız ya da toplu olarak taarruz veya mukavemette bulunanları tutmak veya bunların taarruz ya da mukavemetlerini def etmek için,

ç) Hükümete karşı güç kullanan veya belirten veya mukavemet edenlerin yakalanması, taarruz veya mukavemet edenlerin def edilmesi için,

d) Kolluk kadar muhafaza altına alman şahıslara, bina veya tesislere, meskün ya da gayrı meskün yerlere vaki olacak münferit ya da toplu tecavüzleri def etmek için,

e) Kolluk kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan şahısların yakalanması için,

f) İşlenmekte olan bir suçun işlenmesine ya da devamına mani olmak için,

g) 5271 sayılı Kanun ile diğer kanunlar gereğince kolluk kuvvetleri göre kabahat delillerinin tespiti veya kabahat faillerinin yakalanması maksadıyla yapılacak aramalar için,

ğ) Illegal toplantı ya da illegal yürüyüşleri dağıtmak veya failleri tutmak

için,

h) Yangın, sel, yer sarsıntısı gibi afetlerde olay yerinde görevlilerce alınması gereken tedbirler için,

ı) Umuma açık yerlerde yapılan her türlü buluşma veya yürüyüşlerde veya törenlerde bozulan düzeni karşılamak için,

i) Kanunlarda istisnai olarak kolluğun sözlü emirle yapmaya zorunlu tutulduğu haller

için,

yetkili amir tarafından verilecek sözlü emirler anında yerine getirilir. Bu emirlerin yazılı olarak verilmesi istenilemez. Bu hallerde emrin yerine getirilmesinden doğabilecek sorumluluk emri verene aittir. Telaş hallerde ulus düzeninin ve kamu güvenliğinin korunması için kanunla gösterilen öteki istisnalar saklıdır.

Genel düzeni sağlama yetkisi

MADDE 42- (1) Sahil güvenlik;

a) Kendi yükümlülük alanında millet düzenini sağlamaya,

b) Mevzuata tutarsız nitelikte deniz taşıtı kullananlar ile gerekli belgeleri olmayan, uyuşturucu ve uyarıcı madde veya keyif verici madde ya da içki almış olduğu halde deniz taşıtı kullananlara gerekli yasal işlemleri yapmaya,

c) Her türlü tehlikeyi durdurmak için gerekli tedbirleri almaya,

yetkilidir.

Uyarıda katılmak yetkisi

MADDE 43- (1) Sahil emniyet, mevzuat hükümlerine kadar bir yasağın ihlalini ve bir suçun devamını durdurmak için uyarır ve uyarıya riayet edilmesini ister. Ayrıca mevzuatta Öngörülen bir yükümlülüğün yerine getirilmesi, millet düzeni nedeniyle alınmış kanuni bir önleme yerinde davranılması için kişileri uyarabilir.

(2) Görevini yaptığı sırada sahil güvenliğe boyun eğmez veya zor kullanarak aleyhinde koyanlar sahil emniyet tarafından yakalanır. Yakalanan birey ve durum hakkında Cumhuriyet savcısına hemencecik veri verilerek emri doğrultusunda operasyon yapılır.

Kamu ve kişiler aleyhine işlenen eylem ve hareketleri ambargo yetkisi

MADDE 44- (1) Sahil emniyet;

a) Genel ahlaka aykırı olarak utanç verici ve toplum düzeni bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanları,

b) Sözle ya da herhangi bir şekilde sarkıntılık edenleri, fena alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve özendirme edenleri,

c) Genel etik ve edebe tutarsız mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları,

herhangi bir şikayet olmasa bile engeller, bu kişilerin davranışlarının devamını durdurarak yasaklar ve şüpheliler hakkında gerekli kanuni işlemleri yapar.

(2) Kanuni istisnalar gizli kalmak üzere davet, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık ve açılması izne bağlı olan yerlerde onsekiz yaşından küçükler çalıştırılmasını engeller.

(3) Sahil güvenlik, içkili yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile onsekiz yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini engeller. Fakat 2634 sayılı Kanun çerçevesinde belgelere dayanan turizm işletmesi olarak belirlenen yerlere ilişkin hükümler saklıdır.

(4) Bu madde hükümlerine tutarsız hareket edenler hakkında 2559 sayılı Kanunun 17 nci, işyerleri hakkında 6 ncı maddesi hükümlerine kadar operasyon yapılır.

Erteleme ve kimlik sorma yetkisi

MADDE 45- (1) Sahil güvenlik, kişileri ve araçları;

a) Bir suç veya kabahatin işlenmesini durdurmak,

b) Kabahat işlendikten daha sonra kaçan faillerin yakalanmasını karşılamak, işlenen kabahat ya da kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,

e) Hakkında yakalama emri ya da zor kullanarak getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit

etmek,

ç) Kişilerin hayatı, beden bütünlüğü ya da malvarlığı bakımından veya topluma karşın mevcut ya da olası bir tehlikeyi durdurmak,

nedeniyle durdurabilir.

(2) Erteleme yetkisinin kullanılabilmesi için sahil güvenliğin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği izlenime dayanan akla uygun bir sebebin bulunması gerekir. Senaryo talep edecek, fiili koşul ve keyfilik oluşturacak şekilde askıya alma işlemi yapılamaz.

(3) Sahil güvenlik, durdurduğu kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilir, kimliğini veya bulundurulması zorunlu diğer belgelerin takdim edilmesini isteyebilir.

(4) Durdurma süresi, durdurma sebebine başlıca teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için gerekli olan süreden fazla olamaz.

(5) Durdurma sebebinin ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına müsade verilir.

(6) Sahil güvenlik, durdurduğu kişi üstünde veya deniz aracında tabanca ya da tehlike yaratıcı öteki bir eşyanın bulunduğu hususunda tatmin edici şüphenin varlığı halinde, kendisine ya da başkalarına zarar verilmesini önleme amacına karşın olarak zorunlu tedbirleri alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya deniz aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemez. Oysa el ile dıştan yoklama hariç, kişinin üstü ve eşyası ile deniz aracının dıştan bakıldığında içerisi soyut bölümlerinin aranması, Bakanlık tarafından belirlenen esaslar dahilinde mülki amirin görevlendireceği kolluk amirinin yazılmış, acele hallerde sonradan yazıyla teyit edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı yirmidört saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Bu fıkra kapsamında yapılan araç aramalarına ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de taşıyan bir evrak verilir.

(7) Öteki mevzuatın verdiği görevlerin yerine getirilmesi sırasında, sahil güvenlik kadar zorunlu işlemler için durdurulan kişiler ve deniz araçlarıyla ilgili hükümler saklıdır.

(8) Sahil emniyet, görevini yerine getirirken kendisinin sahil emniyet olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonradan kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini ispatlamaları hususunda gerekli huzur gösterilir.

(9) Kişilerin kimliğini ispatlayan belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması ya da gerçeğe tutarsız beyanda bulunması dolayısıyla veya sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak durumdan anında Cumhuriyet savcısı farkında edilir.

(10) Nüfusa belirli olmadığı için kimliği saptama edilemeyen kişilerin nüfusa kayıtlarının temini için zorunlu işlemler yapıldıktan sonradan ilgili mevzuatına kadar resim ve parmak izi saptama edilerek kayda alınır.

(11) Kimliği saptama edilemeyen kişinin tanıdık olmayan olduğunun anlaşılması halinde, 5682 sayılı Kanun ile 6458 sayılı Kanun hükümlerine göre operasyon yapılır.

İzleme hakkı

MADDE 46- (1) Sahil emniyet, milli ve uluslararası mevzuatın öngördüğü koşullar dahilinde tamamlanmış bir suçun takibi için izleme yetkisini haizdir.

Önleme araması

MADDE 47- (1) Sahil güvenlik, tehlikenin veya kabahat işlenmesinin önlenmesi nedeniyle usulüne kadar verilmiş sulh canice hakiminin kararı ya da bu sebeplere emrindeki olarak gecikmesinde sakınca yer alan hallerde mülki amirin vereceği yazılmış emirle kişilerin üstlerini, araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar; alınması gereken tedbirleri alır, suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Kanun hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.

(2) Arama istek yazısında, arama için akla uygun sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte gösterilmesi gerekir.

(3) Arama kararında veya emrinde aşağıdaki hususlar belirtilir.

a) Sebebi.

b) Konusu ve kapsamı.

c) Yapılacağı yer.

ç) Yapılacağı vakit ve geçerli olacağı vakit.

(4) Her türlü deniz aracının umuma açık yerlerinde önleme araması yapılabilir.

(5) Deniz araçlarının konut ve kamuya açık olmayan özel işyeri sayılabilecek yerleri ile eklentilerinde önleme araması yapılamaz.

(6) Denizde yapılan spor yarışmaları, miting, konser, karnaval, buluşma ve misafir etme gibi her türlü organizasyonda veya bir anda toplulukların oluştuğu hallerde gecikmesinde sakınca yer alan hal var sayılır.

(7) Sahil emniyet, tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini sağladığı deniz araçlarına ve kıyı tesislerine gelenlerin; herhangi bir dikte ya da karar olmasına bakılmaksızın üstünü, deniz aracını ve eşyasını teknik cihazlarla, gerektiğinde el ile denetleme etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini sorulmaksızm ibraz etmek zorundadır. Milletlerarası anlaşmaların hükümleri saklıdır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin olarak sahil güvenliğin amiri ve üstü olan kişilere ilişkin kurallar ile öteki hususlar Bakanlıkça belirlenir.

(8) Önleme aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla bildirilir.

Telaş hallerde kapalı yerlere girme yetkisi

MADDE 48- (1) Sahil emniyet;

a) Yardım istenmesi veya tsunami, fırtına, yangın ve boğulma gibi büyük tehlikelerin haber verilmesi veya görülmesi hallerinde bu tehlikelerden kişileri kurtarmak nedeniyle,

b) Bir suçun işlenmesine ya da işlenmekte olan bir suçun devamına önlemek için,

deniz araçlarının ev ve kamuya açık olmayan özel dükkan sayılabilecek yerleri ile

eklentilerine girebilir.

(2) Sahil güvenlik kadar deniz araçlarında yapılan rutin denetimlerde, özel yaşam mahalleri hariç almak üzere, müşterek yaşam mahalleri, abes olan kargo önem taşıma ambarları ile burada bulunan konteynırlar, makine daireleri ve çevre elemanları, nihai kullanıcılar da dahil kullanılan akaryakıt numunesine yapılan ölçüm ve müşterek yaşam mahallerinin göz ile kontrolleri arama kapsamına girmez.

Gemilere ilişkin muhafaza altına alma ve elkoyma yetkisi

MADDE 49- (1) 5326 sayılı Kanun hükümlerine kadar ya da ilgili öteki mevzuat kapsamında muhafaza altına alınan gemiler ile 5271 sayılı Kanuna tarafından elkoyma ve sair işlemleri gerçekleştirilen gemilerin sorumlu mülki amirin emirleri doğrultusunda ilgili kuruluşlarda yediemin işlemleri yapılarak muhafaza edilmek üzere teslimleri gerçekleştirilir.

Silah faydalanma yetkisi

MADDE 50- (1) Sahil güvenlik, ilgili mevzuatına tarafından silah faydalanma yetkisine sahiptir.

Yetkilerin kullanılması

MADDE 51- (1) Sahil emniyet, yükümlülük alanı içinde hizmet branşı, yeri ve zamanına bakılmaksızın bir suçla karşılaştığında olaya elkoymak, suçu durdurmak, kararsız ve suç delillerini tespit, muhafaza ve yetkili kolluğa teslim etmekle görevli ve yetkilidir.

(2) Güvenlik ve asayiş işlerinde; il ve ilçelerde sahil güvenlik ile jandarma ve polis teşkilatları arasındaki ilişkiler ile asayiş toplantıları 28/6/1961 tarihli ve 5/1409 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Emniyet ve Asayiş İşlerinde İl, İlçe ve Bucaklardaki Jandarma ve Güvenlik Ödevlerinin Yapılması ve Yetkilerinin Kullanılması Suretini ve Aralarındaki Münasebetleri Gösterir Yönetmelik hükümlerine kadar yürütülür.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Amirlerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Sahil Emniyet Komutanı

MADDE 52- (1) Sahil Güvenlik Komutanı, sahil güvenlik teşkilatının komutanıdır.

(2) Sahil Emniyet Komutanının atama, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Sahil güv sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur

Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment