Akademik ilanlardaki ek koşullara dair Danıştay kararı

Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinin 2013 yılında yayımlannan ilanında "Endokrinoloji emrindeki dal uzmanı olmak ve pankreas adacık gözenekli olan nakli ve kök hücre nakli konularında tecrübeli olmak" şeklinde, ek şart aranmıştır.

Bu ek şart için YÖK'ten müsade alınmadığı, objektif değil, bir kişiyi tanımlama eder nitelikte olduğu gerekçesiyle dava açılmıştır. Idare mahkemesi talebi haklı görmüş ve iptal kararı vermiştir. Kurumun davayı temyiz etmesi üstüne dosya Danıştay'a gelmiştir. Danıştay, ek şartlar için YÖK'ten izin alınmasının gerekli olduğuna uyarı çekmiştir. Hem ilanda bulunan ek koşulun kişiyi betimleme eder, keyfi, subjektif nitelikte mi, yoksa ihtisaslaşmaya katkı karşılayan akademik bir bedel mi taşıdığı hususunun çözümü için araştırmacı görüşüne başvurulması gerektiğini belirtmiştir.

Danıştay'ın bu kararı üstüne muhtemelen idare mahkemesi bilirkişi incelemesi yaptırmıştır. Ama en manâlı husus YÖK'ten izin alınmayan ilave koşulların hukuksuz olduğunun tespit edilmiş olmasıdır.

Üniversitenin 1 Temmuz 2016 tarihli Devlete Ait Gazetede yayımlanan duyurusunda, yeni ilan yer almıştır. Yeni ilan için tıklayınız.

İŞTE DANIŞTAY KARARI

Danıştay
8. Daire

Başlıca : 2015/14478
Karar : 2016/1621
Tarih : 23.02.2016

Özet: Doçentliğe atamaya ilişkin asgari koşulların ilgili mevzuatta belirlendiği; üniversitelere bunların haricinde Yükseköğretim Kurulu'nun onayını olmak şartıyla ilave şartlar belirleme yetkisi tanındığı; 2547 sayılı Kanunun 25. maddesinde yer alan "bilim disiplinleri arasındaki farklılık" ile maddenin gerekçesinde yer alan "üniversitelerin gelişmişlik düzeyleri" ifadesi dikkate alındığında, bahsedilen ilave koşulların genel nitelikteki şartlar olduğu; Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği'nde de buna uygun bir şekilde, doçentliğe atamaya ilişkin üniversitelerce belirlenecek minimum kriterlerin Yükseköğretim Kurulu'nun onayına tabi tutulduğu anlaşılmaktadır. Bu itibarla, tezgâhtar doçent, doçent ve profesör kadrolarına yapılacak atamalar için 2547 sayılı Kanunda kayıtlı koşulların dışarıda, üniversitelerin senatoları göre, anılan kadrolara yapılacak atamalar için belirlenen ve yasada yer almayan genel ve nesnel nitelikteki ilave kriterler için Yükseköğretim Kurulu'nun onayının alınması zorunludur.

(2547 s. YÖK m. 13, 25) (Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yön m. 2)

İstemin Özeti: Ankara 18. Yöneticilik Mahkemesinin 06/10/2015 gün ve E:2015/52, K:2015/1061 sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 s. Kanunun 49 uncu maddesi gereğince temyizen incelenerek bozulması istemidir.

Savunmanın Özeti: İstemin reddi gerektiği savuulmaktadır

Danıştay Muayene Hakimi..Düşüncesi: İstemin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeyerek işin gereği görüşüldü.:

Dava, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölümü, İç Hastalıkları Anabilim Dalı'nda bir adet doçent kadrosu için 14.11.2014 tarih ve 29175 sayılı Devlete Ait Gazete'de yayınlanan ilanla buna dayalı olarak tesis edilen atamaya esas işlemlerin iptali istemiyle açılmıştır.

Yöneticilik Mahkemesince, davalı üniversitece getirilen "Iç Salgı Bezleri Bilim Dalı alt dal uzmanı olmak ve pankreas adacık hücresel nakli ve kök hücresel nakli konularında deneyimli elde etmek" şeklindeki ek durum için Yükseköğretim Kurulu'ndan zorunlu onayın alınmadığı, ilave koşulun; tarafsız değil, bir kişiyi tanımlama eder nitelikte olduğu, bu nedenle dava konusu edilen ilanla buna dayalı olarak tesis edilen atamaya esas işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle anılan işlemlerin iptaline karar verilmiştir.

2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13/b-3 maddesinde, Üniversitenin yatırım programlarını, bütçesini ve kadro ihtiyaçlarını, emrindeki birimlerinin ve üniversite idare kuruluyla senatonun görüntü ve önerilerini aldıktan daha sonra hazırlamanın ve Yükseköğretim Kuruluna sunmanın, Rektör'ün görev, yetki ve sorumlulukları arasında olduğu hükmüne yer verilmiş, bu maddenin son fıkrasında da, Rektörün, üniversitenin ve alt birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde kullanılmasında ve geliştirilmesinde, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım faaliyetlerinin devlet yeniden yapılanma plan, ilke ve hedefleri doğrultusunda planlanıp yürütülmesinde, bilimsel ve yönetimsel gözetim ve kontrol yapılmasında ve bu görevlerin daha alçak birimlere aktarılmasında, takip ve yoklama edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında birinci derecede yetkili ve sorumluluk sahibi olduğu hükmü getirilmiş; "Doçentliğe tahsis" başlıklı 25 inci maddesinin (a) bendinde bir Üniversite biriminde açık yer alan doçentlik kadrosunun, rektörlükçe, isteklilerin başvurması için ilan edileceği, müracaat eden adayların durumlarını araştırmak üzere rektör tarafından varsa biri ilgili birim yöneticisi, minimum biri de o üniversite dışından almak üzere üç profesör saptama edileceği, bu profesörlerin, adaylar hakkında ayrı ayrı mütalaalarını rektöre bildirecekleri, rektörün, bu mütalaalara dayanarak, üniversite yönetim kurulunun görüşünü de aldıktan sonra atamayı oluşturacağı, (c) bendinde ise; üniversitelerin, doçentlik kadrosuna devir için, Yükseköğretim Kurulunun onayını edinmek suretiyle, münhasıran bilimsel kaliteyi çoğaltmak amacına karşın olarak, bilim disiplinleri arasındaki farklılıkları da göz önünde bulundurarak, nesnel ve denetlenebilir nitelikte ilave koşullar belirleyebileceği hüküm altına alınmıştır.

28.01.1982 tarih ve 17588 sayılı Devlete Ait Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği'nin "Görev İçin Önşart" başlıklı 2 nci maddesinin 2 nci fıkrasında; "İlgili Yasa ve Mevzuat hükümleriyle öngörülen koşulların yanısıra; doçentliğe atamayla yardımcı doçentliğe ve profesörlüğe yükseltme ve atamalarda ilan edilen bir kadroya başvurabilmek için yükseköğretim kurumları kadar belirlenen ve Yükseköğretim Kurulu tarafından uygun yer alan en az kriterleri temin etmek zorunludur." düzenlemesi yer almıştır.

Anılan Yönetmeliğe 26/05/2007 tarih ve 26533 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelikle eklenen Geçici Maddede ise; "Bu Yönetmeliğin yayımını peşine düşüp takip eden üç ay içinde, yükseköğretim kurumlarının, öğretim üyeliğine yükseltme ve atamalarda aranacak en az kriterleri belirlemeleri ve Yükseköğretim Kurulu'nun onayını alarak uygulamaya koymaları zorunlu olup, yeni kriterler uygulamaya konuluncaya kadar daha önce Yükseköğretim Kurulu kadar onaylanan kriterlerin uygulanmasına devam edilir." hükmü yer almaktadır.

2577 sayılı Yönetimle Ilgili Yargılama Usulü Kanunu'nun 31 inci maddesinin göndermede bulunduğu 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun "Bilirkişiye başvurulmasını gerektiren haller" başlıklı 266 ncı maddesinde; çözümü hukuk dışarıya, özel veya teknik bilgiyi gerektiren hallerde, mahkemenin, taraflardan birinin talebi üstüne yoksa kendiliğinden, bilirkişinin oy ve görüşünün alınmasına karar vereceği, hakimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve yasal bilgiyle çözümlenmesi olası olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağı düzenlemesine yer verilmiştir.

Dosyanın incelenmesinden, davalı yöneticilik kadar, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölümü, İç Hastalıkları Anabilim Dalı için "Iç Salgı Bezleri Bilim Dalı yan dal uzmanı olmak ve pankreas adacık hücreli nakli ve kök gözenekli olan nakli konularında tecrübeli elde etmek" şartını taşıyan bir adet doçent kadrosu açılmasına karar verildiği, buna ilişkin ilanın 14.11.2014 tarih ve 29175 sayılı Devlete Ait Gazete'de yayınlandığı, bu alanda öğretim elemanına gereklilik olmadığı, anabilim dalının ricası ve bilgisi açık havada olduğu, atanacak kişinin önceden emin olduğu ve getirilen ek koşulun bu kişiyi betimleme eder nitelikte olduğundan bahisle yapılan ilanın buna dayalı olarak tesis edilen atamaya esas işlemlerin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmıştır.

2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun yukarıda belirlenen ilgili hükümleri gereğince, Üniversitenin kadro ihtiyaçlarını düzenlemek ve o kadroyla ilgili olarak adaylarda aranacak nitelikleri belirleyerek ilan etmek Rektörün tahsis ve yetkileri aralarında sayılmış ve Rektör Üniversitenin ve yan birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde kullanılmasında ve geliştirilmesinde, takip ve denetleme edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında birinci derecede yetkili ve sorumluluk sahibi kılınmıştır.

Yukarıda belirtilen yönetmelik hükümlerinin değerlendirilmesinden, doçentliğe atamaya ilişkin minimum koşulların ilgili mevzuatta belirlendiği; üniversitelere bunların haricinde Yükseköğretim Kurulu'nun onayını edinmek şartıyla ek şartlar belirleme yetkisi tanındığı; 2547 s. Kanunun 25 inci maddesinde yer alan "bilim disiplinleri arasındaki çeşitlilik" ile maddenin gerekçesinde yer alan "üniversitelerin gelişmişlik düzeyleri" ifadesi dikkate alındığında, bahsedilen ilave koşulların genel nitelikteki şartlar olduğu; Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği'nde de buna uygun bir şekilde, doçentliğe atamaya ilişkin üniversitelerce belirlenecek en az kriterlerin Yükseköğretim Kurulu'nun onayına tabi tutulduğu anlaşılmaktadır.

Bu itibarla, muavin doçent, doçent ve profesör kadrolarına yapılacak atamalar için 2547 s. Kanunda açıklanmış koşulların dıştan, üniversitelerin senatoları tarafından, anılan kadrolara yapılacak atamalar için belirlenen ve yasada yer almayan genel ve objektif nitelikteki ilave kriterler için Yükseköğretim Kurulu'nun onayının alınması zorunludur.

Oysa, üniversiteler kadar ilan edilen bir kadro için, gereklilik ve hizmet gerekleri göz önünde bulundurularak getirilen özel ve duyuru edilen kadroya özgü, spesifik koşulların ise, Yükseköğretim Kurulu'nun onayına yan olmadığı kuşkusuzdur.

Keza üniversitelerce duyuru edilen kadrolar için anabilim dalı başkanlığının manzara ve önerisine başvurulmasına da ihtiyaç bulunmamaktadır.

Dolayısıyla ileri sürülen taraf iddiaları da göz önünde bulundurularak, kadro ilanında sözü edilen ek koşulun kişiyi tanımlama eder, keyfi, subjektif nitelikte mi, yoksa İç Hastalıkları Anabilim Dalının kendi içinde belirli bir rahatsızlık türüne yönelik ihtisaslaşmaya katkı sağlayan akademik bir değer mi taşıdığı hususunun çözümü, özel ve teknik bilgiyi gerektirdiğinden mahkeme tarafından araştırmacı incelemesi yaptırılmak suretiyle karar verilmesi gerekmektedir.

Bu durumda, dava konusu ilanın, doçentlik kadrosu için aranan "Iç Salgı Bezleri Bilim Dalı alt dal uzmanı olmak ve pankreas adacık hücre nakli ve kök hücre nakli konularında deneyimli almak" koşulu hakkında araştırmacı incelemesi yaptırılarak karar verilmesi gerekirken eksik inceleme sonucu bahşedilen Mahkeme kararınında hukuki isabet bulunmamaktadır.

öte taraftan, dava tarihinde davacının anabilim dalı başkanı olmaması halinde dava açma ehliyeti bulunmayacağından, davalı idarenin bu yöndeki iddiaları araştırılmak suretiyle karar verilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle; Ankara 18. Yöneticilik Mahkemesinin temyize konu kararının bozulmasına, dosyanın tekrar bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın bildiri tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık elde etmek üzere, 23.02.2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment