Öğretim elemanlarının başlangıç dereceleri konusunda iki farklı görüş

Bilindiği üzere, öğretim elemanlarının aylıkları ve ek göstergeleri, giriş derece ve kademeleri, derece yükseltilmesi ve aşama ilerlemesinin şekil ve şartları, sosyal haklardan yararlanma, ilave ders ücreti, üniversite, yönetimsel devir ve geliştirme ödeneklerinin miktarları 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununda düzenlenmiştir.

Söz konusu kanunun "Öğretim elemanlarının sınıflandırılması" başlıklı 3 üncü maddesinde, "Bu derslik, profesörler, doçentler ve tezgâhtar doçentlerden oluşur.

a) Profesörler, profesör kadrosuna atandıkları tarihi izleyen aybaşından itibaren birinci derecenin,

b) Doçentler, doçent kadrosuna atandıkları tarihi izleyen aybaşından itibaren üçüncü derecenin,

c) Asistan doçentler, yardımcı doçent kadrosuna atandıkları tarihi izleyen aybaşından itibaren beşinci derecenin,

Ilk aşama aylığını alırlar.

Yukarıdaki (a), (b) ve (c) bentlerine tarafından üstteki dereceye atananlar, bu dereceleri kazanılmış yargı olarak aldıktan daha sonra geçirecekleri her sene için bir kademe ilerlemesinden yararlanırlar.

B) Öğretim görevlileri ve okutmanlar sınıfı:

Bu sınıf, öğretim görevlileri ile okutmanlardan oluşur.

C) Öğretim yardımcıları sınıfı :

Bu derslik, araştırma görevlileri ile uzman, çevirici ve eğitim-öğretim planlamacılarından oluşur.

Öğretim görevlileri, okutmanlar ve öğretim yardımcılarının giriş dereceleri (657 sayılı Devlet Memurları Kanununun öbür 36 ncı maddesinin "MÜŞTEREK HÜKÜMLER"i ile getirilen kademe ilerlemesi ve derece yükselmesine ilişkin hükümleri hariç) Devlet Memurları Kanunu hükümleri gereğince öğrenim niteliğine ve süresine tarafından saptama edilecek kazanılmış adalet aylık derece ve kademelerine iki derece eklenmek suretiyle belirlenir." hükmü yer almaktadır.

üstelik, benzer kanunun 20 nci maddesinde; "Bu kanunda hüküm bulunmayan hallerde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır." ifadesi yer almıştır.

Bu hükümler doğrultusunda, Devlet Personel Başkanlığının 28/03/2013 tarihinde bir üniversiteye vermiş olduğu görüşte kısaca; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin (A) bendinde yer alan öğrenim durumlarına kadar giriş derece ve kademelerin gösterildiği cetvel hariç elde etmek üzere söz konusu bendin 1 inci, 2 nci, 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6/b fıkraları ile ilgili maddede yer alan öteki hükümlerin kıyasen uygulanmasının olası bulunmadığı mütalaa edilmiştir.

Devlet Personel Başkanlığının görüş metnine gelmek için TIKLAYINIZ.

DPB GÖRÜŞÜNE KADAR 657 SAYILI KANUNUN 36/A BENDİ ÖĞRETİM ELEMANLARINA NASIL UYGULANIR ?

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36/A bendinde devlet memurlarının öğrenimlerine tarafından belirlenen antre derece ve kademeleri ile memuriyetleri öncesinde veya memuriyetleri ardından görmüş oldukları eğitim, staj, kurs vb. nitelikteki durumların mükteseplerine nasıl yansıtılması gerektiği açıklanmıştır.

Söz konusu hükümlerin konusu ve kanun gereği verilen derece/kademeler aşağıda Tablo:1'de gösterilmiştir.

İLGİLİ HÜKÜM

KONUSU

36/A-1

Avukatlık stajını açıkta iken yapanlara iki, memuriyette iken yapanlara bir kademe ilerlemesinin verilmesi.

36/A-2

Dört sene süreli yükseköğrenimi bitirenlerden yüksek mühendis, mühendis, yüksek mimar, mimar sıfatını almış olanlar ile bunlardan öğretmenlik hizmetinde çalışanlar, Erkek Teknik Yüksek Hoca Okulu, Erkek Teknik Öğretmen Okulu ve Devlet Tatbiki Hoş Sanatlar Yüksek Okulu mezunları, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi ile uygulamalı Endüstri Sanatları Yüksek Okulu mezunları(1), Teknik Eğitim Fakültesi (Yüksek Teknik Öğretmen Okulu ve Güzel Sanatlar Fakültesi, İstanbul Devlet Tatbiki Hoş Sanatlar Yüksek Okulu) mezunları, öğrenimlerine tarafından saptama edilen giriş derece ve kademelerine bir derece verilmesi

36/A-3

Beş sene ve daha fazla süreli yükseköğrenimini bitirenlerden yüksek mühendis,mühendis, yüksek mimar, mimar sıfatını almış olanlar ile bunlardan eğitim ve öğretim hizmetinde çalışanlar öğrenimlerine kadar saptama edilen giriş derece ve kademelerine bir derece verilmesi.

36/A-5

Dört sene ve daha fazla süreli yüksek öğrenim görenlerden tabip, diş tabibi, baytar doktor, eczacı ile sanki sağlık bilimleri lisansiyerleri (Hayvan sağlığı dahil) Biyolog unvanına sahip akademik personel antre derece ve kademelerine bir derece verilmesi.

36/A-6-b

Ortaokul ve dengi, lise ve dengi okulların, sıradan öğrenim süresinden pozitif olması halinde, başarılı her öğrenim yılı için bir aşama ilerlemesi uygulanır. Bunlardan teknik öğretim okulları mezunlarına, meslekleri ile ilgili görevlerde çalışmaları halinde ayrıca bir aşama ilerlemesinin verilmesi.

Tablo : 1

Devlet Personel Başkanlığının vermiş olduğu görüşe tarafından yukarıdaki tabloda yer alan hükümlerin öğretim elemanı kadrosuna ilk defa atananlara/ödev yapanlara uygulanması mümkün değildir. Bu konu hakkında örnekler vererek durumu daha detaylı olarak açıklayalım :

1- Mühendislik Fakültesi Cihaz Mühendisliği bölümünden "MÜHENDİS" unvanı alarak mezun olan kişinin araştırma görevlisi kadrosuna veya Fen Fakültesi Biyoloji bölümünden "BİYOLOG" unvanı aldıktan sonra öğretim görevlisi kadrosuna atanacak bir kişinin açılış giriş derece ve kademesi Tablo:2'deki gibi olacaktır.

DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞININ GÖRÜŞÜNE TARAFINDAN;

MEZUNİYET UNVANI

ATANDIĞI

UNVAN

EMEKLİYE DERECE /AŞAMA

KIDEME ESAS DERECE /AŞAMA

ÖDEMEYE ESAS AYLIK DERECE/KADEME

MÜHENDİS

ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ

9/1

9/1

7/1

(2914 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi gereği iki derece eklenmek suretiyle belirlenmektedir.)

BİYOLOG

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ

9/1

9/1

7/1

(2914 sayılı Kanunun gereği iki derece eklenmek suretiyle belirlenir.)

Tablo :2

2- Hukuk Fakültesini bitirdikten sonra avukatlık stajını açıkta yapanların akademik personel olarak herhangi bir kadroya atanması halinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36/A-1 maddesi uyarınca iki aşama alması olası değildir.

3- Ortaöğretimde hazırlık sınıfı görebilen şahısların akademik bir kadroya atanması halinde memuriyete girişte veya memuriyet esnasında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36/A-6-b hükmüne tarafından ek bir kademe ilerlemesinden yararlanması uygun değildir.

MALİYE BAKANLIĞI BU GÖRÜŞE AKSI BİR YORUM GETİRDİ !

Maliye Bakanlığı Bütçe ve Finansal Denetim Genel Müdürlüğü değişik yükseköğretim kurumlarından 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" bölümünde belirli hükümlerin 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa yan öğretim elemanlarına uygulanıp uygulanmayacağı hususunda Devlet Personel Başkanlığının yukarıda açıkladığımız görüşünü bir anlamda bozarak ayrı bir bakış vermiş ve uygulamanın bu direktifler doğrultusunda üniversitelere yönlendirilmesi hususunda YÖK Başkanlığına veri vermiştir.

Maliye Bakanlığının görüşüne altında yer verilmiştir.

Söz konusu görüşte özetle; öğretim elemanlarının giriş derece ve kademeleri belirlenir iken, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun öğrenim niteliğine ve süresine göre verilmesi öngörülen ilave derece ve kademe ilerlemesine ilişkin hükümlerinin uygulanmasının gerektiğini, öte taraftan aynı kanunun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler"i ile getirilen 657 sayılı Kanun kapsamında alıştırma, açıklanmış hizmet sınıflarında devir alma ve sanki koşullarda verilmesi öngörülen kademe ilerlemesi ve derece yükselmesine ilişkin öteki hükümlerinin ise uygulanmasına imkan bulunmadığını, üniversitelerde atanacak öğretim elemanlarının her birinin durumlarının ayrı ayrı değerlendirilerek 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" bölümünde bulunan "A-2, A-3, A-5 A-6/b" bentleri ile getirilen derece yükselmesi ve kademe ilerlemesine ilişkin hükümlerin ÖĞRENİMİN NİTELİĞİ VE SÜRESİNE KADAR OLMASI SEBEBIYLE kazanılmış yargı aylıklarının tespitinde değerlendirilmesi gerektiği ifade edilmiştir.

Görüldüğü üzere, Maliye Bakanlığı vermiş olduğu görüşte açılış giriş derece ve kademesi belirlenir iken, başta öğrenimin niteliğine ve süresine şive yapmıştır.

Bu bakımdan, mühendis olarak mezun olduktan sonradan 2914 sayılı Kanuna bağlı olarak öğretim elemanı olarak atanan adayın iki tarafli hükümlerde geçen A-2 bendinden yararlanmasını ve antre derece kademesine bir derece eklenmesini veya biyolog olarak mezun olan bir kişinin ise yeniden benzer maddede sıralanan A-5 bendine kadar giriş derece kademesinin bir derece eklenerek belirlenmesi yönünde görüş vermiştir.

Bu manzara ışığında Tablo:3 altında gösterilmiştir.

MALİYE BAKANLIĞININ GÖRÜŞÜNE GÖRE;

MEZUNİYET UNVANI

ATANDIĞI

UNVAN

EMEKLİYE DERECE /AŞAMA

KIDEME BAŞLICA DERECE /AŞAMA

ÖDEMEYE AYLIK DERECE/KADEME

MÜHENDİS

ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ

8/1

8/1

6/1

(2914 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi gereği iki derece eklenmek suretiyle belirlenmektedir.)

BİYOLOG

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ

8/1

8/1

6/1

(2914 sayılı Kanunun gereği iki derece eklenmek suretiyle belirlenir.)

Tablo : 3

Keza, avukatlık stajının lisans öğreniminden sonra görülmesi nedeniyle, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36/A-1 hükmünün akademik kadroya birincil atamada ya da atandıktan sonra uygulanması Maliye Bakanlığınca da uygun değildir.

NETICE VE DEĞER BIÇME :

Yaptığımız talimatlar çerçevesinde bakıldığında, Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye Bakanlığının öğretim elemanlarının başlangıç giriş derece ve kademeleri ile ilgili çok zıt iki yorum getirdiklerini görüyoruz.

Her ne kadar Devlet Personel Başkanlığının vermiş olduğu bakış üzerinden üç yıldan uzun bir zaman geçmesine rağmen, halen web sayfalarına baktığımızda 2013 yılında verilen bu görüşün aksini içeren yeni bir bakış de bulunmamaktadır.

Kavga, 2914 sayılı Kanunun 3. maddesinde bulunan ve "öğrenim niteliğine ve süresine tarafından tespit edilecek" ifadesinden kaynaklanmakta olup, Maliye Bakanlığı mezuniyete ek olarak verilen ek derecelerin bu kapsamda olduğunu düşünürken, Devlet Personel Başkanlığı kapsama girmediğini düşünmektedir.

İki kurumun, öbür farklı fikirler atamak yerine, biraraya gelip müşterek bir bakış belirlemesinde fayda bulunmaktadır.

Yavuz Selim KAPLAN

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment