Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Personel Yönetmeliği

21 Ocak 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı

Karar Sayısı : 2016/9742

Ekli "Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı Personel Yönetmeliği"nin yürürlüğe konulması; İçişleri Bakanlığının 8/11/2016 tarihli ve 3617 sayılı yazısı üstüne, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Ödev ve Yetkileri Kanununun 24 üncü ve 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Emniyet Komutanlığı Kanununun 23 üncü maddelerine göre, Bakanlar Kurulu'nca 12/12/2016 tarihinde kararlaştırılmıştır.

JANDARMA GENEL KOMUTANLIĞI VE SAHİL GÜVENLIK KOMUTANLIĞI

PERSONEL YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BIRIM

Gaye, Kapsam, İstisnalar, Yardım ve Tanımlar

Maksat

MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Devir ve Yetkileri Kanunu, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Emniyet Komutanlığı Kanunu ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun; Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı personeliyle ilgili hükümlerinin uygulanmasına dair usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam ve istisnalar

MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay, astsubay, sözleşmeli subay ve astsubay, bilirkişi jandarma, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlerin kaynakları, işe alınmaları, mesleki gelişimleri, branşlaşmaları, hizmet şartları, nitelikleri, atanma ve yetiştirilmeleri, atama, adalet, yükümlülük ile sorumlulukları ve öteki özlük işlerine ilişkin hükümleri kapsar.

(2) Birinci fıkradaki personelin nasıp ve terfi, aylık ve öteki finansal ve sosyal hakları; ilgisine kadar, 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 13/6/2001 tarihli ve 4678 sayılı Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanun, 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Bilirkişi Jandarma Kanunu, 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu, 10/3/2011 tarihli ve 6191 sayılı Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanunu ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine kadar yürütülür.

Destek

, MADDE 3- (1) Bu Mevzuat; 2803 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ve 2692 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;

a) Amir: Kadro ve kuruluş yönünden ast olunan kimse ile amir olarak yetkilendirilmiş olan öteki kişileri,

b) Atamaya yetkili amir: Atama yöntem ve esaslarını belirleyen mevzuat hükümleriyle tayin yetkisi belli ya da bu konuda usulüne göre yetki devri yapılan personeli, karşılıklı kararla atanan personel bakımından ise inha eden makamı,

c) Bakan: İçişleri Bakanını,

ç) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,

d) Branş: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatlarındaki alt hizmet alanlarını,

e) Branşlaşma: Personelin sahip olduğu niteliklerden en etkili bir şekilde faydalanabileceği görevlere getirilebilmesi maksadıyla vücut ve zihni kabiliyetleri, fiziki profili, tahsili, deneyim ve isteklerinin meslek hayatı boyunca devamlı olarak değerlendirilerek branşlara ayrılmasını,

f) Değer Biçme: Personelin tanımlanan görevlerini yerine getirmedeki başarı düzeyini ölçen ve mesleki gelişimini karşılayan işlemleri,

g) Hizmet bölgesi: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatlarının konuş ve kuruluş durumuna göre belirlenen atama yerini,

ğ) Uzmanlaşma: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatlarındaki görevlerin yerine getirilebilmesi nedeniyle oluşturulan özel kabiliyet, teknik bilgi ve hüner gerektiren özel hizmet alanlarını,

h) Kuruluş: Bir görevin yürütülmesi için birçok birimi bir araya getiren şemayı ve bu şemaya yerinde tarzda kurulmuş hizmet birimlerini,

ı) Kurum: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığını,

i) Makam: Her amirin kuruluş ve kadrolarında temsil ettiği mevkii,

j) Personel: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay, astsubay, sözleşmeli subay ve astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve erleri,

k) Üst: Makam, rütbe veya kıdem büyüklüğünü,

açıklama eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Personel Kaynaklan ve İşe Darılma

Personel kaynakları

MADDE 5- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığının personel ihtiyacı;

a) Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi kadar,

b) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesindeki eğitim komutanlıklarındaki eğitimlerini başarıyla tamamlayanlardan,

karşılanır.

(2) Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi kadar Akademide yetiştirilemeyen veya eksik yetiştirilen derslik ve branşlara yönelik olarak öteki yükseköğretim kurumlarıyla protokoller yapılarak öğrenci yetiştirilebilir, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Emniyet Komutanlığı nam ve hesabına diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenci okutulabilir. Bu kapsamda uygulanacak yöntem ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.

(3) Personelin mesleki gelişimine karşın yapılan planlamalara ilişkin usul ve esaslar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı göre ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

(4) Personel ihtiyacı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından ayrı olarak hazırlanarak Bakanlık tarafından onaylanan insan gücü planına tarafından karşılanır.

Birincil nasıp

MADDE 6- (1) Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisini, öteki yükseköğretim kumrularını ve eğitim komutanlıklarındaki eğitimlerini başarı ile tamamlayarak jandarma hizmetleri veya sahil güvenlik hizmetleri sınıflarında göreve başlayacak personelin ilk nasıp işlemleri 926 sayılı Kanun, 4678 sayılı Kanun, 3466 sayılı Kanun, 3269 sayılı Kanun ile 6191 sayılı Kanun hükümleri uyarınca yapılır.

Branşlaşma

MADDE 7- (1) Jandarma Genel Komutanlığında yer alan branşlar şunlardır:

a) Subaylar

1) Jandarma

2) İstihkam

3) Sinyâl

4) Pilot

5) İkmal

6) Bakım

7) Personel

8) Kimyager

9) Baytar hekim

10) Mühendis

11) Maliye

12) Öğretmen

13) Bando

14) Tabip

15) Eczacı

16) Diş tabibi

17) Sıhhat

b) Astsubaylar

1) Jandarma

2) İstihkam

3) Dikkat Çekici

4) Uçak ve helikopter teknisyeni

5) İkmal

6) Bakım

7) Personel

8) Maliye

9) Bando

10) Sağlık

(2) Sahil Güvenlik Komutanlığında yer alan branşlar şunlardır:

a) Subaylar

1) Sahil emniyet

2) İkmal

3) Mühendis

b) Astsubaylar

1) Güverte

2) Makine

3) İkmal

4) Uçak bakım

5) Yönetimsel

6) Veri teknolojileri

Branşların belirlenmesi ve branş değişikliği

MADDE 8- (1) Birincil branş belirlenme işlemine yan tutulacak personel Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisi ve öteki yükseköğretim kurumlarında Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı adına öğrenim görebilen öğrencilerdir.

(2) Personelin branşları; afiyet, uçuştan bölünme, özel hizmet niteliğini kaybetme, ikinci bir tahsil, tatminkarlık değişikliği, kuruluş ve kadro değişikliği sebebiyle branşların değişmesi ve yeni bir branş kurulması durumunda kummun ihtiyaçları doğmltusunda branş belirleme kurul kararı ile kararsız.

Branş tespit kurulları

MADDE 9- (1) Subay ve astsubayların birincil branşlarının belirlenmesi Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisinden mezun olacaklar için Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisinde, diğer yükseköğretim kuramlarından mezun olacaklar için ise Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı bünyesinde oluşturulacak branş tespit kurulları, branş değişiklikleri için ise Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı bünyesinde oluşturulacak branş tespit kurulları tarafından yapılır.

(2) Branş tespit kuralları aza tam sayısı ile toplanır ve oyçokluğu ile karar alırlar. Çekimser oy kullanılamaz. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf reşitlik sayılır. Birincil branş tespit kurullarının kararları Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisi Başkanının, ilk branş belirleme ve branş değişikliğine ilişkin branş tespit kurallarının kararları ise ilgisine tarafından Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Emniyet Komutanının onayı ile kesinleşir.

(3) Branş tespit kurulları, branş belirleme şekline ve ihtiyacına göre Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı tarafından teşkil edilir. Branş tespit kurullarının görevleri, kuruluşu, üyelerinin nitelikleri ve egzersiz usulleri, rapor tutulması, teknik üyelerin nitelikleri Bakanlık kadar yürürlüğe konulan mevzuat ile belirlenir.

Tayin ilkeleri

MADDE 10- (1) Atamalarda hizmet bölgesinin özellikleri alınır.

(2) Personel, hizmet ihtiyacı esas alınarak ve bu Yönetmelikte düzenlenmiş esaslar kapsamında, meslek hayatları her tarafında bambaşka hizmet bölgeleri arasında gerekli atama işlemine alt tutulur.

(3) Personel atamaları, bu Yönetmelik esaslarını ve mesleki gelişim programlarının maksadını gerçekleştirecek şekilde hazırlanmış branş, ihtisas ve mesleki gelişim planlarına uygun olarak, planlı değişimi sağlayacak şekilde yapılır.

(4) Bakanlık tarafından belirlenecek kritik ve kilit kadrolar hariç edinmek üzere yapılan atamalarda, aynı branş ve/veya ihtisasa sahip personelden benzer ili tercih edenlerin atamasında 12 nci maddedeki esaslar ve varsa puanlama sistemi de gözönünde bulundurulabilir.

(5) Birliklerin personel yönünden desteklenmesi, iç güvenlik öncelikleri, tehlike analizleri ve olası gelişmelere göre Bakanlıkça belirlenen emniyet öncelikleri ve özel kanunlarda yer alan görevler esas alınarak Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca belirlenir.

(6) Subay ve astsubayların atandığı hizmet bölgesinde hizmet süresini tamamlamaları esastır. Subay ve astsubaylar, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı görev yönetmeliklerinde kayıtlı sebepler hariç almak üzere hizmet bölgesi sürelerini tamamlamadan hizmet bölgesi başkalaşmak suretiyle atamaya alt tutulmazlar.

(7) Gereksinim duyulması halinde subay kadrolarına, liyakat başlıca alınarak emsalleri arasında temayüz etmiş astsubaylar atanabilir. Bu şekilde atanan astsubaylar için astlan hakkında değerleme işlemi edebilmek için rütbe şartı aranmaz.

Ilk atamada kura

MADDE 11- (1) Öğrenimlerini, temel kurslarını ve/veya stajlarını başarı ile tüketen personelin birincil tahsis yerlerine atanmaları branş ve ihtisasına göre kura ile yapılır. Kuradan muaf olunacak haller ile kura çekilmesine ilişkin diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından ayrı olarak hazırlanarak Bakanlık göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

Atamalarda dikkate alınacak esaslar

MADDE 12- (1) Personelin atamaları, hizmetin aksatılmadan yürütülmesi esasına ve hizmet ihtiyacı prensibine uygun bir şekilde, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadar ödev yönetmeliklerinde belirtilmiş hizmet bölgeleri aralarında aşağıdaki kriterler dikkate alınarak yapılır.

a) Mesleki gelişim durumu.

b) Kadro ihtiyaçları.

c) Hizmet bölgesinde hizmet süresi ya da varsa gerekli hizmet süresi.

ç) Terfi durumu.

d) Branş ve/ya da ihtisasları.

e) Kendisinin, eşinin ya da bakmakla sorumlu olduğu çocuklarının atamaya esas yaşamsal önemi haiz afiyet durumları veya bakmakla sorumlu olduğu ve benzer çatı aşağıda yaşayan anne, baba ya da mahkeme kararıyla vasi ödev edilmesi kaydıyla kardeşin yaşamsal önemi haiz sıhhat durumları.

f) Varsa puanlama sistemi.

g) Personelin atanma isteğinde belirttiği yerler.

ğ) Asayiş, yönetimsel ve gerekli sebepler.

(2) Personel, belediye sınırları içindeki nüfusu 1.000.000'u aşan ilçeler hariç, kendileri ve eşlerinin evlenmeden önceki nüfusa belirli olduğu ilçelere atanmaz. Buna ilişkin öteki istisnalar Bakanlık göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

Hizmet bölgelerinin belirlenmesi ve hizmet süresinin hesaplanması

MADDE 13- (1) Hizmet bölgelerinin dereceleri; genel gelişmişlik düzeyi, barınma imkanları, coğrafya ve iklim koşulları, eğitim imkanları, emniyet ve asayiş, sosyal ve kültürel imkanları, sağlık imkanları, günlük hayat, özlük haklarındaki farklılıklar, bölgenin istenilirlik düzeyi, ulaştırma ve haberleşme imkanları gibi kriterler dikkate alınarak belirlenir. Buralarda geçen hizmet sürelerinin hesaplanması, hizmet yerlerinin sınıflandırılması ve derecelendirilmesine ilişkin hususlar ile atamaya ilişkin diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadar ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

Görev isteği, zamanı ve bildirimi

MADDE 14- (1) Personelin tahsis yerine ait tercihleri ile atama çalışmalarında kullanılacak bilgilerin toplanmasına yönelik yöntem ve esaslar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı göre hazırlanarak yürürlüğe konulan yönetmeliklerde belirlenir.

(2) Genel atamalar, her yılın Mayıs ve Ekim (dahil) ayları arasında yapılır. Bu atamalar, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından evvelden duyurulabilir.

(3) Genel atamalar, hizmet gerekleri dikkate alınarak Bakanlık tarafından belirlenen öteki zamanlarda da yapılabilir.

İlişik kesme ve yeni göreve katılma

MADDE 15- (1) Ilk kere veya her tarafta veyahut yer değişiklik suretiyle atamalarda;

a) Aynı yerdeki görevlere atananlar devir emirlerinin kendilerine tebliğ gününü,

b) Diğer yerdeki görevlere atananlar, görev emirlerinin kendilerine tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içerisinde o yere hareket ederek belirli yol süresini,

izleyen işgünü içinde işe başlamak zorundadırlar. Savaş ve mucizevi hallerde bu zaman Bakanlar Kurulu kararı ile kısaltılabilir.

(2) Birinci fıkrada belirlenen süreler;

a) Kanuni izinlerin kullanılması veya geçici bir görevin yapılması sırasında başka bir göreve atanan personel için iznin veya geçici görevin bitimi,

b) Hesaplarını, yerlerine gelenlere ödev zorunda bulunan sayman, mülk sorumlusu, hesap sorumlusu, muhasebe yetkilisi ve mutemetler için devrin sona ermesi (Bu vakit hiçbir şekilde bir ayı geçemez.),

tarihinde başlar.

(3) Yer değişiklik suretiyle yapılan atamalarda personele devir emirleri tebliğ edilince yollukları, ödeme emri aranmaksızın, saymanlıklarca anında ödenir. Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerindeki süreler müsade ve rapor müddetinin bitmesinde başlar.

(4) Tayin emrinde huysuz belirlenmedikçe görev emrinin amire ulaşmasından itibaren en geç on gün içerisinde ilgilisine tebliğ edilir.

(5) Atamaya alt tutulan personelin izinli, raporlu, tutsak, görevden uzaklaştırılmış, göreve gelmemiş olması veya hastanede yatması tebligata engel olmaz. Bu personelin ilişik kesme işlemleri, ilgisine kadar Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca uygun görülmesi durumunda, personelin atamalı bulundukları kurum amirliklerince gıyaplarında doküman üzerinden yapılır ve ilişik kesme belgeleri yeni görev yerine gönderilir. Bunların yeni görevlerine katılışları da gıyaplarında belge üzerinden yapılır ve özlük hakları yeni birlikleri göre ödenmeye başlanır.

Genel kolluk kuvvetleri arası geçici görevlendirmeler

MADDE 16- (1) Lüzum görüldüğü hallerde Bakan göre Güvenlik Genel Müdürlüğü, Sahil Emniyet Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı aralarında her kademedeki personel, geçici olarak görevlendirilebilir. Bakan bu yetkisini il valilerine devredebilir.

(2) Birinci fıkraya kadar görevlendirilen personelin;

a) Aylık ve diğer parasal haklar ile sosyal hakları kendi kurumunun bütçesinden karşılanır,

b) Değerleme ve öteki özlük işleri ast olduğu mevzuata tarafından kendi kurumu kadar yürütülür.

c) Disiplin soruşturması sahiden görevli olduğu kurum bünyesinde yapılır ve disiplin soruşturma dosyası operasyon tamamlanmak üzere hakkında disiplin soruşturması yapılan personelin mensubu olduğu kurumun yetkili disiplin amiri ve kurullarına gönderilir.

(3) Bu maddenin uygulanması Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.

Mesleki gelişim

MADDE 17- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı personelinin mesleki gelişimlerini karşılamak, verimliliğini çoğaltmak ve daha ileriki görevlere düzenlemek nedeniyle lisansüstü eğitim ile yurtiçi, yurtdışı kurs faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar ve personel seçimi konuları Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için ayrı olarak elde etmek üzere Bakanlık göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

(2) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı kendi mesleki gelişim ve tahsis ihtiyaçlarını karşılamak üzere eğitim merkezleri açabilir. Eğitim merkezlerinin kuruluş ve işleyişleri Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için ayrı ayrı elde etmek üzere Bakanlık kadar yürürlüğe konulan yönetmeliklerle düzenlenir.

(3) Personelin mesleki gelişimine ilişkin eğitim planı Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı göre ayrı ayrı hazırlanır ve Bakanlık göre onaylanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Personelin Ödevleri, Hak ve Sorumlulukları

Sadakat

MADDE 18- (1) Personel, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve kanunlarına sadakatle tabi kalmak ve milletin hizmetinde Türkiye Cumhuriyeti kanunlarını sadakatle kullanmak ve ettikleri memuriyet yeminine yerinde yol almak zorundadır.

Tarafsızlık ve Devlete bağlılık

MADDE 19- (1) Personel siyasi partiye üye olamaz, herhangi bir siyasi parti, birey ya da zümrenin yararını veya zararını maksat tutan bir davranışta bulunamaz; görevlerini yerine getirirken dil, ahali, cinsiyet, siyasi hafıza, felsefi inanç, din ve mezhep gibi ayırım yapamaz; hiçbir şekilde siyasi ve ideolojik amaçlı beyanda ve eylemde bulunamaz ve bu eylemlere katılamaz.

(2) Personel her durumda Devletin menfaatlerini kommak mecburiyetindedir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve kanunlarına tutarsız olan, memleketin bağımsızlığını ve bütünlüğünü bozan, Türkiye Cumhuriyetinin güvenliğini tehlikeye düşüren herhangi bir faaliyette bulunamaz. Benzer nitelikte etkinlik belirten herhangi bir harekete, gruplaşmaya, teşekküle ya da demeğe katılamaz, bunlara destek edemez.

(3) Derneklere üyelik ve vakıflarla ilişkilerde özel kanunlarındaki hükümler saklıdır.

Davranış kuralları

MADDE 20- (1) Personel, devlete ait sıfatının gerektirdiği haysiyet ve güvene bedel olduğunu, hizmet içindeki ve dışındaki davranışlarıyla kullanmak zorundadır.

(2) Personelin öteki genel kolluk, özel kolluk ve kamu kuruluşlarıyla işbirliği içinde çalışması esastır.

(3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı teşkilatlarında; astlar üstlerine, maiyetler amirlerine, personel kurumdaki rütbesiz Devlet memurları ile diğer kurumlardaki millet görevlilerine ve hizmetten yararlananlara mesleki edep kurallarına kadar hitap eder.

(4) Personel;

a) Tayin ve hizmetin yerine getirilmesinde hukukun üstünlüğü, halk yararını gözetme, açıklık, katılımcılık, şeffaflık, hesap verebilirlik, hizmetin sonucuna odaklılık ve kesintisiz gelişim ilkelerini esas alır.

b) Amirleri, üstleri, meslektaşları, astları, öteki personel ile hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranır ve gerekli ilgiyi gösterir, konu yetkilerinin dışındaysa ilgili birime ya da yetkiliye yönlendirir.

c) Tahsis ve yükümlülük alanında toplumun istek ve ihtiyaçlarına odaklanarak halkın memnuniyetini artırmayı, bu suretle toplumdaki saygı ve güveni pekiştirmeyi hedefler.

Amirin tayin ve sorumlulukları

MADDE 21- (1) Amirler kanun, tüzük ve yönetmeliklerle belirlenen görevleri zamanında ve eksiksiz olarak yapmaktan ve yaptırmaktan, maiyetindeki personeli yetiştirmekten, hal ve hareketlerini takip ve denetleme etmekten görevli ve sorumludur.

(2) Amir, maiyetindeki personele hakkaniyet ve adalet içinde davranır. Amirlik yetkisini kanun, anayasa ve yönetmeliklerde kayıtlı esaslar içinde kullanır.

(3) Amir, maiyetindeki personele kanunlara aykırı dikte veremez ve maiyetindeki personel ile astı olan personelden hususi bir üstünlük tedarik edecek bir talepte bulunamaz, hediyesini kabul edemez ve borç alamaz.

Personelin tayin ve sorumlulukları

MADDE 22- (1) Personel kanun, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen esaslara uymakla ve amirler kadar verilen görevleri yerine getirmekle yükümlü ve görevlerinin iyi ve doğru yürütülmesinden amirlerine aleyhinde sorumludur.

Kişisel sorumluluk ve zarar

MADDE 23- (1) Personel, görevlerini dikkat ve itina ile yerine getirmek ve kendilerine teslim edilen Devlet malını gözetmek ve her an hizmete hazır halde bulundurmak için zorunlu tedbirleri almak zorundadır.

(2) Personelin gaye, hata, ihmalkârlık veya tedbirsizliği sonucu idare zarara uğratılmışsa, bu zararın ilgili personel göre rayiç bedeli üzerinden ödenmesi esastır.

Şahısların uğradıkları zararlar

MADDE 24- (1) Kişiler kamu hukukuna emrindeki görevlerle ilgili olarak uğradıkları zararlardan nedeniyle bu görevleri yerine getiren personel aleyhine değil, ilgili kurum aleyhine dava açarlar. Fakat, Devlet dairelerine tevdi ya da bu dairelerce tahsil veya muhafaza edilen para ve para hükmündeki kıymetli kağıtların ilgili personel göre zimmete geçirilmesi halinde, zimmete geçirilen miktar, cezai takibat sonucu beklenmeden Define göre adalet sahibine ödenir. Kurumun, genel hükümlere tarafından sorumlu personele rücu hakkı saklıdır.

(2) Acımasızlık ya da zalimane, gayri insani veya haysiyet kırıcı muamele suçları nedeniyle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince verilen kararlar sonucunda Devletçe ödenen tazminatlardan dolayı sorumlu personele rücu edilmesi hakkında da birinci fıkra hükmü uygulanır.

(3) Bu maddeye tarafından ulus hukukuna emrindeki görevlerle ilgili olarak şahısların uğradıkları zararların nevi ve miktarlarının tespiti, takibi, amirlerin sorumlulukları, yapılacak işlemlerle ilgili 27/6/1983 tarihli ve 83/6510 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlete ve Kişilere Memurlarca Bahşedilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi, Amirlerin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Basma data veya ifade verme

MADDE 25- (1) Personel, millet görevleri hakkında basma, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına veri veya açıklama veremez. Bu konuda gerekli bilgi ancak illerde valiler ve Bakanın yetkili kılacağı görevli tarafından verilebilir.

Doküman, araç ve gereçlerin yetki verilen mahaller dışına çıkarılmaması ve iadesi

MADDE 26- (1) Personel, görevleri ile ilgili resmi belge, araç ve gereçleri, yetki bahşedilen mahaller dışına çıkaramaz, hususi işlerinde kullanamaz ve kullandıramaz. Personel, bu belge, araç ve gereçlerin güvenlik ve muhafazasından sorumludur.

(2) Personel görevleri icabı kendilerine teslim edilen devlete ait belge, araç ve gereçleri görevleri sona erdiği süre iade etmek zorundadır. Bu zorunluluk personelin mirasçılarına da şamildir.

Öteki devir ve sorumluluklar

MADDE 27- (1) Personel, mevzuatta belirtilmiş diğer tayin ve sorumlulukları da yerine getirmekle yükümlüdür.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Genel Haklar

Uygulamayı isteme hakkı

MADDE 28- (1) Personel, ilgili kanun, anayasa ve yönetmeliklere tarafından ödev ve tesbit olunup yürürlükte bulunan hükümlerin kendileri hakkında aynen uygulanmasını dilemek hakkına sahiptir.

Emniyet

MADDE 29- (1) Kanunlarda yazılı haller dıştan personelin görevine son verilmez, aylık ve diğer hakları elinden alınamaz.

Emeklilik

MADDE 30- (1) Personelin, özel kanununda yazılmış kayıtlı şartlar içinde, emeklilik hakkı vardır.

(2) Personel, emeklilik taleplerini Ocak ve Şubat ayları ile Temmuz ve Ağustos ayları içinde iletebilir. Emeklilik talebinin kabulü, başvuru tarihinden itibaren bir aydan pozitif geciktirilemez. Bu aylar dışındaki emeklilik talepleri, ilgili kuramların hizmet gerekleri itibarıyla yerinde görmesi halinde .

(3) Savaş hali ya da doğaüstü hal ya da genel hayata müessir facia hali bildiri edilen durumlarda ya da iç emniyet riskinin oluştuğu diğer durumlarda personelin emeklilik işlemlerine ilişkin yöntem ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.

Çekilme

MADDE 31- (1) Personel, kanunda kayıtlı esaslara tarafından görevden çekilebilir.

(2) Mecbur hizmete ilişkin hükümler saklıdır.

(3) Personel çekilme taleplerini Ocak ve Şubat ayları ile Temmuz ve Ağustos ayları içinde iletebilir. Çekilme talebinin kabulü, müracaat tarihinden itibaren bir aydan fazla geciktirilemez. Bu aylar dışındaki çekilme talepleri, ilgili kuramların hizmet gerekleri itibarıyla yerinde görmesi halinde makul.

(4) Savaş hali ya da doğaüstü hal ya da genel hayata müessir felaket hali bildiri edilen durumlarda ya da iç güvenlik riskinin oluştuğu diğer durumlarda personelin çekilme işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.

Başvuru, şikayet ve dava açma

MADDE 32- (1) Personel, kurumlarıyla ilgili devlete ait ve kişisel işlerinden dolayı müracaat; amirleri ya da kurumlan göre kendilerine uygulanan yönetimle ilgili eylem ve işlemlerden nedeniyle şikayet ve dava açma hakkına sahiptir.

(2) Müracaat ve şikayetler laf veya yazı ile en yakın amirden başlayarak silsile yolu ile şikayet edilen amirler atlanarak yapılır.

(3) Müracaat ve şikayetler incelenerek en kısa zamanda ilgiliye bildirilir.

(4) Başvuru ve şikayetlerle ilgili olarak 28/11/1982 tarihli ve 8/5743 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarının Şikayet ve Müracaatlan Hakkında Mevzuat hükümleri uygulanır.

İsnat ve iftiralara aleyhinde koruma

MADDE 33- (1) Personel hakkındaki ihbar ve şikayetler, garaz ya da mücerret hakaret için, uydurma bir suç isnadı suretiyle yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın ast olduğu kanuni işlem sonucunda bu isnat değişmez olmadığı takdirde, merkezde bu personelin en büyük amiri, illerde valiler, isnatta bulunanlar hakkında millet davası açılmasını Cumhuriyet savcılığından ister.

Diğer haklar

MADDE 34- (1) Personel, mevzuatta belirtilen öteki hakları da haizdir.

BEŞİNCİ BIRIM

Yasaklar

Toplu eylem ve hareketlerde bulunma yasağı

Madde 35- (1) Personelin ulus hizmetlerini aksatacak şekilde görevden bilerek birlikte çekilmeleri veya görevlerine gelmemeleri veya görevlerine gelip de Devlet hizmetlerinin ve işlerinin yavaşlatılması ya da aksatılması sonucunu doğuracak eylem ve hareketlerde bulunmaları yasaktır.

Grev yasağı

MADDE 36- (1) Personelin greve karar vermeleri, grev tertiplemeleri, bildiri etmeleri, bu yolda propaganda yapmaları yasaktır.

(2) Personel, herhangi bir greve ya da grev teşebbüsüne katılamaz, grevi destekleyemez ya da özendirme edemez.

Ticaret ve öteki kazanç getirici faaliyetlerde katılmak yasağı

MADDE 37- (1) Personel, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre tacir ya da esnaf sayılmalarını gerektirecek bir faaliyette bulunamaz, ticaret ve sanayi müesseselerinde ödev alamaz, ticari mümessil veya ticari delege veya kollektif şirketlerde müşterek veya komandit şirkette komandite ortak olamaz. Personel, mesleki faaliyette veya bağımsızlık meslek icrasında bulunmak üzere büro, ofis, muayenehane ve güya yerler açamaz; gerçek kişilere, özel hukuk tüzel kişilerine ya da millet kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına ait herhangi bir iş uygun veya vakıf yükseköğretim kuramlarında çalışamaz.

(2) Personelin üyesi oldukları yapı, yeniden yapılanma ve tüketim kooperatifleri, kamu kurumu niteliğindeki iş kuruluşları ve kanunla sabit takviye sandıklarının idare, denetleme ve disiplin kurulları üyelikleri ile özel kanunlarda kayıtlı görevler bu yasaklamanın dışındadır.

(3) Eşleri, reşit olmayan veya mahcur olan çocukları, yasaklanan faaliyetlerde bulunan personel, bu durumu onbeş gün içinde ast oldukları kuruma bildirmekle yükümlüdürler.

Armağan alma, fayda sağlama yasağı

MADDE 38- (1) Personelin direkt ya da aracı eliyle armağan istemeleri ve görevleri sırasında olmasa dahi avantaj sağlama amacı ile hediye kabul etmeleri veya meslek sahiplerinden borç para istemeleri ve almaları yasaktır.

(2) Armağan alma yasağının kapsamı ve uygulanacak öteki hususlarda Halk Görevlileri Ahlak Kurulu kararları çerçevesinde uygulama yapılır.

Denetimindeki teşebbüsten üstünlük sağlama yasağı

MADDE 39- (1) Personelin, denetimi aşağıda bulunan veya kendi görevi veya mensup olduğu kurum ile ilgisi olan bir teşebbüsten, doğrudan doğruya veya arabulucu eliyle her ne isim aşağı olursa olsun bir menfaat sağlaması yasaktır.

İkinci ödev yasağı

MADDE 40- (1) Personele;

a) 657 sayılı Kanuna ast kurumlarda,

b) Sermayesinin tamamı Devlet göre verilmek suretiyle kurulan iktisadi kurumlar ile sermayesinin yarısından fazlası devlete ait bankalarda,

c) Özel kanunlarla ya da özel kanunların verdiği yetkiye dayanılarak kurulan banka ve kuruluşlarda,

ç) Yukarıdaki bentlerde yazılı idare, kuruluş ve bankalar tarafından sermayelerinin yarısından fazlasına yeralma suretiyle kurulan kuruluşlarla bunların aynı oranda katılmaları ile gövde bulan kurumlarda,

ikinci görev verilemez; bu kurumlardan her ne isim ile olursa olsun ödeme yapılamaz ve yarar sağlanamaz.

(2) Ama, 657 sayılı Kanunun memurlara ikinci tayin verilmesini öngören hükümleri ile hakem, tasfiye memuru ve araştırmacı, uzman, ekspertiz ve benzeri işler için takdir olunan, özel kanunlarla kurulan ve asli görevlerinin devamı özelliğinde olmayan değişik komite, komisyon, heyet ve jüri çalışmalarına, üniversiteler, akademiler, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü ve özel kanunlarla kurulan araştırma kurumlan göre idareyle ilgili olarak yapılan çözümleme ve araştırma çalışmalarına katılanlar için özel kanunlarınca gösterilen veya bu kanunlara dayanılarak tespit edilen ücretlerin ödenmesine ilişkin hükümler saklıdır.

Gizli bilgileri tanımlama yasağı

MADDE 41- (1) Bakımlı bilgi; aracısız olarak kanunlarla veya kanun ve düzenleyici işlemlere dayanarak yetkili makamlar tarafından dar olarak nitelendirilen bilgidir.

(2) Personel, ulus hizmetleri ile ilgili bakımlı bilgileri görevinden ayrılmış olsa bile Bakanın yazılı izni olmadıkça açıklayamaz.

(3) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Canice Muhakemesi Kanunu, 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu, 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı Yönetimsel Suçlama Usulü Kanunu, 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Öteki Halk Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun, 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mülk Bildiriminde Bulunulması, Sus Payı ve Yolsuzluklarla Uğraş Kanunu ile diğer kanunlardaki özel hükümler saklıdır.

ALTINCI BIRIM

Nöbet ve İzinler

Nöbet

MADDE 42- (1) Günün yirmidört saatinde program metni belirten hizmetlerde çalışan personelin alıştırma saat ve şekilleri ile nöbet sistemleri kurumlarınca düzenlenir.

(2) Nöbet, kuramlarda amirin münasip göreceği zamanda başlar ve yirmidört saati geçemez. Oysa kadın memurlara; tabip raporlarında belirtilmesi halinde hamilelik baştan başa ve doğumdan sonraki iki yıl süreyle gece nöbeti ve gece vardiyası görevi verilemez. Engelli memurlara da isteği dışarıda gece nöbeti ve gece vardiyası görevi verilemez.

(3) Kendisine nöbet hizmeti sırası gelen bir rütbe sahibinin mazeretinin meydana gelmesi halinde o gün için nöbete girmemesi kurum amiri göre uygun görülürse, nöbet kendisinden sonradan gelene tevdi edilir. Şart nöbet alacak olana en kısa zamanda bildirilir. kalktığında geçmiş nöbetlerinden bir tanesine tutturulur.

(4) Tatil ve bayram günlerinde nöbet hizmetlerinin tekrar tekrar aynı şahsa gelmemesi hususunda sırayı belirleyen amirlerce gerekli tedbirler alınır.

(5) Nöbetçilerin kıyafetleri mevsime göre eğitim ya da günlük kıyafet olup takacakları teçhizat ve alametler giysi yönetmeliklerinde belirlenir.

(6) Nöbetçi personel, aniden bire hastalanma, herhangi bir konu için mahkemeye çağrılma, herhangi bir görevin yapılması amacıyla yetkili amirin izni ile nöbetlerini kendisinden sonra gelene atama ve teslim edebilir.

(7) Görevlendirilen nöbetin özelliğine tarafından nöbetçi, nöbet yerinden ayrılmaz, defalarca göreve hazırlanmış bulunur.

(8) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile muafiyetler Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığınca ayrı olarak belirlenir.

izinlerin kullanılması

MADDE 43- (1) Takvim izinlerin senesi içinde kullanılması esastır. Fakat gerekli nedenlerle yıllık planlı izinlerini kısmen veya en ince ayrıntısına kadar kullanamayanların izinleri, izleyen sene içinde verilebilir.

(2) Görev ve hizmet ihtiyacının gerektirdiği durumlarda, yıllık müsade planlamasını onaylayan makam kadar, personel izinden geriye çağrılabilir.

Izin vermeye yetkili makamlar

MADDE 44- (1) Yıllık izinler ve izinleri;

?) Jandarma Genel Komutanlığı teşkilatında;

1) Jandarma Genel Komutanı için Bakan,

2) Jandarma genel komutanı yardımcıları için Jandarma Genel Komutanı,

3) Merkez ve ilk elden merkeze tabi birlik komutanları ve bölüm amirleri için Jandarma Genel Komutanı ya da yetki devri oluşturacağı jandarma genel komutanı yardımcısı,

4) Jandarma bölge komutanları için konuşlu bulunduğu ilin valisi,

5) İl ve ilçe jandarma komutanlıklarında tüm personel için vali ve kaymakamlar,

?) Öteki personel için birinci amirler,

kadar verilir.

b) Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatında;

1) Sahil Güvenlik Komutanı için Bakan,

2) Sahil güvenlik komutanı yardımcıları için Sahil Emniyet Komutanı,

3) Sahil emniyet alan ve grup komutanları için konuşlu olduğu ilin valisi,

4) Merkez ve ilk elden merkeze bağlı birlik komutanları ve birim amirleri için Sahil Güvenlik Komutanı,

5) Sahil güvenlik karakollarında çalışan personel için ilgisine göre vali ve kaymakam,

6) Öteki personel için birinci amirler,

tarafından verilir.

c) Sahil emniyet alan, grup ve yüzer unsur komutanlarının izin başlangıç ve bitişleri, ilgisine kadar komutanlığın konuşlu bulunduğu vali ve kaymakamlara bildirilir.

ç) Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanı için Bakan, Akademinin öteki personeli için Akademi Başkanı kadar verilir.

YEDİNCİ BIRIM

Değerleme ve Bahşetme

Değerleme

MADDE 45- (1) Yürütülen hizmetlerin özelliklerini gözönünde bulundurarak personelin başarı, verimlilik ve gayretlerini değerlendirmek üzere değer biçme sistemi oluşturulur. Bu sistem elektronik ortamda da düzenlenebilir.

(2) Değerleme personelin genel görünüşü, sosyal durumu ve temsil yeteneği, yargı ve yargı prensiplerine uyarlığı, disiplin kurallarına uyarlığı ve itaati, meslek bilgisi ve düzeyi ve genel kültürü, işbirliği ruhu, yetiştirme, anlatım ve ikna yeteneği, azmi, iradesi, dayanıklılığı ve canlılığı, zekası, mantıklı düşünme ve karar yeteneği, görevini tasarlama, icra, takip ve kontrolde başarısı, öngörürlüğü ve yaratıcılığı, önderlik yeteneği gibi kriterler alınarak yapılır.

(3) Değer Biçme sonuçları personelin görevlere seçiminde, atama ve yer değiştirmesinde, mesleki gelişiminde, statüler arası geçişte, terfiinde, rütbe kademeliği ve kıdemliliğinde, kıdem sıralarının belirlenmesinde ve ödüllendirilmesinde dikkate alınır.

(4) Değer Biçme yılda en düşük bir kere yapılır.

(5) Değerlendirme sistemine ilişkin hususlar Bakanlıkça yürürlüğe konulan mevzuat ile belirlenir.

Ödül sistemi

MADDE 46- (1) Personeli çok iyi hizmete desteklemek, moral saptamak ve başarılı olanları emsalleri arasında ayırt ederek diğerlerine örnek olmasını sağlamak maksadıyla bahşetme yapılır.

(2) ödüllendirmede personelin emsalleri ile kıyaslanması esastır. Ödülün değerini düşüreceğinden ödüllendirilen personelin sayısında aşırıya kaçılması uygun olmamakla beraber mahiyetindeki personel içinden emsallerine kadar üstün başarılı olan personelin değer olduğu ödül ile mükâfatlandırmak de her amirin görevidir.

(3) ödül sistemi, disiplinle ilgili yaptırım ve cezalardan bağımsız çalışır, personel ödüllendirilirken sadece ödüllendirmeye mazeret olan koşul içinde değerlendirilir.

(4) Bu Mevzuat dahilinde bahşedilen ödüller; galibiyet belgesi, üstün başarı belgesi, takdir belgesi, şerit rozet, bröve ve madalyadır.

(5) Personelin mevzuatta yer alan ödül ve başarı belgesi hakları saklıdır.

Başarı, üstün başarı ve takdir belgesi

MADDE 47- (1) Personel, görevlerini eksiksiz yerine getirdiğinde, moralini takviye etmek, çok iyi hizmete desteklemek ve emsallerine örnek olması maksadıyla amirleri göre takdir belgesi ile ödüllendirilir.

(2) Görevli oldukları kurumlarda mucizevi çaba ve çalışmaları ile emsallerine tarafından başarılı ödev yapmak suretiyle; ulus kaynağında manâlı ölçüde tasarruf sağlanmasında, millet zararının oluşmasının önlenmesinde ve önlenemez halk zararlarının önemli ölçüde azaltılmasında, kamusal fayda ve gelirlerin beklenenin üstünde artırılmasında veya sunulan hizmetlerin faaliyet ve kalitesinin yükseltilmesinde fiziki olaylara ve verilere dayalı olarak katkı sağladıkları tespit edilen personele, merkezde Bakan, illerde valiler, ilçelerde kaymakamlar tarafından başarı belgesi verilebilir. Üç defa galibiyet belgesi alanlara üstün başarı belgesi verilir.

Şerit rozetler

MADDE 48- (1) Personelin moralini desteklemek, tecrübelerini ve başarılarını gururla resmi üniformalarında taşımalarını temin etmek maksadıyla başarılarını, öğrenimlerini, ödev yaptıkları yerleri temsilen personele şerit rozetler verilir. Şerit rozet tipleri, şekilleri ile hangi yöntem ve esaslarla verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadar ayrı ayrı yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

Bröveler

MADDE 49- (1) Personel arasından, bir uzmanlaşma ya da kabiliyet kazandıran eğitim ve kurslardan başarıyla mezun olanlara ya da hizmetleri dolayısıyla bir ihtisas kazananlara; resmi üniformalarında taşımak üzere bröve verilir. Brövelerin tipleri, şekilleri ile hangi yöntem ve esaslarla verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı göre ayrı ayrı yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

Madalya

MADDE 50- (1) Kendisine tevdi edilen görevleri gerçekten hayatını tehlikeye atarak üstün bir yiğitlik ve feragatle yerine getirdiği tespit edilen personele üstün yiğitlik ve feragat madalyası Bakan kadar verilir. Madalyanın hangi ve usuller çerçevesinde verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı göre ayrı ayrı yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

SEKİZİNCİ BIRIM

Görevden Uzaklaştırma ve Soruşturma İşlemleri

Görevden uzaklaşma

MADDE 51- (1) Görevden uzaklaştırma Devlet ulus hizmetlerinin gerektirdiği hallerde, görevi başında kalmasında sakınca görülecek personel hakkında alman ihtiyati bir tedbirdir. Görevden uzaklaştırma hususunda 657 sayılı Kanunda belirtilen yöntem ve esaslara uyulur.

Yetkililer

MADDE 52- (1) Görevden uzaklaştırmaya yetkililer şunlardır:

a) Atamaya yetkili amirler.

b) Bakanlık müfettişleri.

c) İllerde valiler.

ç) İlçelerde kaymakamlar.

(2) Valiler ve kaymakamlar göre alman görevden uzaklaştırma tedbiri, personelin kurumuna hemencecik bildirilir.

Soruşturma usulleri

MADDE 53- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatları personeli hakkında disiplin ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere tarafından yapılır.

a) Disiplin işleri özel kanun hükümlerine kadar yürütülür.

b) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı teşkilatları personelinin mülki görevlerinden doğan suçlarında özel kanunların hükümleri saklı kalmak şartıyla 4483 sayılı Kanun hükümlerine tarafından operasyon yapılır.

c) Adli görevlerinden doğan suçlarda 5271 sayılı Kanunun 161 inci maddesinin beşinci fıkrası hükmü uygulanır.

ç) Jandarma hizmetleri ve sahil emniyet hizmetleri sınıfları personeline askeri ödev verildiği takdirde bu görevlerden doğan suçlarda 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Suçlama Usulü Kanunu hükümleri uygulanır. Bu suçların muhakemesi jandarma hizmetleri ve sahil güvenlik hizmetleri sınıfları personeli emrine verildiği askeri birlik personelini mantıklı düşünme etmekle görevli ve yetkili olan askeri mahkemede görülür.

d) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatları personelinin bireysel suçlarında genel hükümlere göre operasyon yapılır.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Giysi ve Donanım

Devlete Ait üniforma

MADDE 54- (1) Personelin görev sırasında, bu Yönetmelikte veya diğer mevzuatta belirli istisnalar gizli kalmak kaydıyla devlete ait üniforma giymesi zomnludur.

Kılık ve kıyafete ilişkin hususlar

MADDE 55- (1) Kılık ve kıyafete ilişkin esas hususlar şunlardır:

a) Devlete Ait üniforma, hizmet branşı ve rütbe işaretleri ile ekipman, şapka, kundura ve bot renk, vasıf ve şekillere uygun bir şekilde giyilir, takılır ve taşınır.

b) Resmi görevlilerin, yapı ve müştemilatı ile vasıta ve gemiler dıştan görevin özelliğine göre şapka, kep, bere veya örgü başlık giymesi zomnludur.

c) Devlete Ait üniformalar yıpranmış dahi olsa personel dışındaki kişiler kadar giyilemez ve bu kişilere verilemez.

ç) Branş ve rütbe işaretleri sökülmek suretiyle resmi üniformalar sivil kıyafete dönüştürülerek kullanılamaz; devlete ait pantolon, sivil gömlek, kazak, ceket gibi şeylerle birlikte giyilemez; kadın personelin şapka, kep veya örgü bere aşağıda yüzünü kapatmayacak şekilde başlarına taktıkları devlete ait üniforma rengindeki desensiz giysiler hariç, resmi üniformalarının içerisine ve üstüne sivil kıyafet, sivil palto, pardösü ve benzerleri giyilemez.

d) Sivil elbise ile çalışanlar, mülki amir göre mevsim ya da atama gereği başka türlü giyime müsade bahşedilen haller açık havada, elbise ve gömlek giymiş ve kravat takmış olarak görevde bulunmak zorundadırlar. Elbiseler pak, sürükleyici, ütülü ve sade; ayakkabılar ise kapalı, temiz ve boyalı olmalıdır.

e) Devlete Ait üniformalı olarak tahsis yapan kadın personel, hamileliğini belgelediği takdirde devlete ait kıyafet yerine sivil kıyafet ile tahsis yapabilir.

(2) Resmi üniformayı teşkil eden kısım ve detaylar sivil giyimde kullanılamaz.

(3) Personel; emeklilik, çekilme ya da herhangi bir nedenle Jandarma Genel Komutanlığından ya da Sahil Emniyet Komutanlığından ilişiği kesildiği tarihten itibaren resmi üniformasını çıkarmaya mecburdur.

(4) Kıyafetin şekli, rengi, yararlanma süresi ve miktarı, verilme zamanı, tahsis gereği yıpranan kıyafet, emeklilik ve tayin bitimi kıyafetlerin durumu, branş işaretleri, kıyafette bulunması zorunlu işaretler, arma ve kokartların temini, gece ve tören birlikleri kıyafeti, hangi kadro ve görevde bulunanların sivil elbise giyeceği ve diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı için ayrrayrı olarak Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

ONUNCU BIRIM

Parasal Hükümler

Özlük hakları

MADDE 56- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline, genel ve özel düzenleme getiren kanunlarla verilen özlük hakları saklıdır.

(2) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı kadrolarına atanmış personel ayrıca Asayiş Tazminatından yararlanır.

Erbaş ve erlerin yollukları

MADDE 57- (1) Hükümlü, tutuklu ya da gözetim aşağıda bulundurulanların ve kıt'a ve kurumlardan kaçan veya müsade ve hava değişimi için verilmiş olan süreyi geçiren er ve erbaşlardan askerlik şubelerince gözetim aşağı kıt'alarma sevk edilmek üzere jandarmaya ya da sahil güvenliğe teslim edilenlerin, şevkinde ya da refakatinde görevlendirilerek görevli olduğu il sınırları dışına çıkan jandarma ile sahil güvenlik erbaş ve erlerinin müstahak oldukları yollukları, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendine kadar görevlendiren makamlarca peşin olarak ödenir.

Erbaş ve erlerin tayın bedelleri

MADDE 58- (1) Görevlerinin niteliği gereği kazandan (ya da müfreze usulü ile) beslenemeyen jandarma ile sahil emniyet erbaş ve erlerinin tayın bedelleri, 24/5/2007 tarihli ve 5668 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Besleme Kanununa ekli jurnal yemek yemek bedeli ayırıcı özellik tablosunda gösterilen yiyecek maddelerinin fıyatlandırılması ile 22/6/1978 tarihli ve 2155 sayılı Bir Takım Kamu Personeline Tayın Bedeli Verilmesi Hakkında Kanun dahilinde ödenir.

(2) Erbaş ve er tayın bedelleri, tabldotların teşkil ve idaresi ile uygulamanın denetimine ilişkin hususlar Bakanlık kadar yürürlüğe konulan yönetmeliklerle belirlenir.

ONBİRİNCİ BÖLÜM

Değişik ve Son Hükümler

Sıhhat yeteneği

MADDE 59- (1) Personelin sağlık durumu yetenekleri ile sıhhat işlemlerine ilişkin hususlar 31/10/2016 tarihli ve 2016/9431 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı Sağlık Durumu Yeteneği Yönetmeliğine göre yürütülür.

Selam

MADDE 60- (1) Selam, rütbe ve makam farkı olmadan her personel kadar bütün bir vakar ve hürmetle el ve baş, yalnız baş ile kılıç ya da farklı alanlara yönlendirilmiş ekipman ve bayraklarla yapılır.

(2) Selam baştan ve her zaman yapılır. Astlar, üstlerden evvel selam vermeye mecburdurlar. Aynı rütbede olanlar ya da birbirinin rütbesini ayırt edemeyenler birbirini beklemeden selamlarlar. Üstler aynı yöntem ve esaslarla astlarının selamını alırlar.

(3) Personel, siviller ile selamlaşmayı mesleki kurallar, örf, adet ve nezaket kuralları çerçevesinde yapar.

(4) Selamlamaya ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça çıkarılan yönergeyle düzenlenir.

Kimlik kartları

MADDE 61- (1) Personel, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığına mensup diğer hizmet sınıflarında çalışan memurlar, işçiler ve bunların emeklileri, müstafileri ile yakınlarına verilecek kimlik kartlarının türleri, basımı, verilme, değiştirilme, geri gücenme ve imha edilmesine ilişkin yöntem ve esaslar Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikte belirlenir.

(2) Kimlik kartlarının Türk Silahlı Kuvvetlerine tabi sosyal tesislerden yararlanmayı sağlayacak şekilde düzenlemesine ilişkin hususlar Bakanlık ile Ulusal Savunma Bakanlığı aralarında yapılan bir protokol ile belirlenir.

Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler

MADDE 62- (1) 19/4/1983 tarihli ve 83/6525 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değişiklik Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasına "mülki yöneticilik amirliği hizmetleri sınıfı" ibaresinden başarmak üzere ", jandarma hizmetleri sınıfı, sahil emniyet hizmetleri sınıfı" ibaresi eklenmiştir.

(2) Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesinin birinci fıkrasının üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Oysa, Mülki Yöneticilik Amirliği Hizmetleri, Güvenlik Hizmetleri, Jandarma Hizmetleri ve Sahil Güvenlik Hizmetleri sınıflarına dahil personel hakkında kendi özel yönetmeliklerinin uygulanmasına devam edilir."

(3) 15/3/1999 tarihli ve 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Artış ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin 2 nci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Mülki Yöneticilik Amirliği Hizmetleri, Güvenlik Hizmetleri, Jandarma Hizmetleri ve Sahil Güvenlik Hizmetleri sınıflarına dahil kadrolara,"

Yürürlük

MADDE 63- (1) Bu Mevzuat yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 64- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment