Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Yönetmeliği

21 Ocak 2017 tarihli Devlete Ait Gazetede yayımlandı

Karar Sayısı : 2016/9741

Ekli "Jandarma Teşkilat, Tahsis ve Yetkileri Yönetmeliği"nin yürürlüğe konulması; İçişleri Bakanlığının 8/11/2016 tarihli ve 3617 sayılı yazısı üstüne, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Ödev ve Yetkileri Kanununun 24 üncü maddesine kadar, Bakanlar Kurulu'nca 12/12/2016 tarihinde kararlaştırılmıştır.

JANDARMA TEŞKİLAT, TAYIN VE YETKİLERİ YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ KISIM

Maksat, Kapsam, Yardım ve Tanımlar

Kasıt ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; jandarmanın teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarını, öteki makamlarla ilişkilerini, birlikte egzersiz ve işbirliği esasları dahil komuta ve yoklama ilişkilerini düzenlemektir.

Yardım

MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;

a) Asayiş: Hukuka uygun ve zorunlu önlemlerin alınması sonucu, Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara yönelik tehlike, kaza ve sabotajların laf konusu olmadığı bir ortamı, bağdaşmazlık ve karışıklıkların önlendiği, hayatın olağan akışının sağlandığı hali, dirlik ve düzenin varlığı konusunda kamuda oluşan oturmuş ve yaygın inancı,

b) Bakan: İçişleri Bakanını,

c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,

ç) Dikte: Göreve ait bir talep veya yasağın söz, yazı ve sair suretle ifadesini,

d) Emniyet: Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara yönelik tehlike, kaza ve sabotajları durdurmak için alman hukuka yerinde önlemlerin tümünü ve bu önlemlerin alınmış bulunduğu hali,

e) Genel kolluk: Halk düzeninin korunmasını sağlayan, mevzuatla bahşedilen görevleri yerine getiren ve tabanca kullanım yetkisini haiz Bakanlığa tabi jandarma, sahil güvenlik ve polisi,

f) Atama: Mevzuat uyarınca yapılması veya yapılmaması öngörülen hususlar ile amir göre verilen emirleri,

g) Jandarma asayiş komando birlikleri: Gerektiğinde emrindeki olduğu il jandarma komutanlığının diğer birliklerini desteklemek, her türlü toplumsal olaylara hızla müdahale etmek, terörle mücadele faaliyetlerini yürütmek, peşine düşüp takip ve tenkil harekatını yürütmek amacıyla Bakanlıkça lüzum görülecek yerlerde konuşlandırılan genel kolluk birliklerini,

ğ) Jandarma hizmet merkezi: Gereksinim üzerine mülki amirin onayı ile güvenlik ve asayiş ile kamu düzeninin korunması nedeniyle geçici olarak teşkil edilen jandarma birimini,

h) Jandarma kriminal birimleri: Jandarma Kriminal Daire Başkanlığı (JKDB), Jandarma kriminal laboratuvar amirlikleri, olay yeri tahlil timleri (O YİT), patlayıcı madde tahrip timleri ile kriminal alanda devir yapacak öteki özel maksatlı (felaket kurbanlarını kimliklendiııne ve benzeri) timleri,

ı) Jandarma komando birlikleri: Jandarma Genel Komutanlığının ihtiyatım meydana getirmek üzere gerektiğinde mahalli jandarma birliklerinin gücü dışına çıkan toplumsal olaylara müdahale etmek ve terörle uğraş faaliyetlerini yürütmek amacıyla Bakanlıkça gerek görülen yerlerde konuşlandırılan birlikleri,

i) Ulus düzeni: Emniyet ve asayiş, refah ve sükun, genel afiyet ve genel etik unsurlarından oluşan, yargı ve hürriyetlerin iyice kullanımına elverişli ortamı,

j) Kapalı yerler: Konut, işyerleri ve eklentileri ile bunların dışarıda olsa bile zilyedinin rızası bulunmadıkça girilmemesi gerektiğini belirtir şekilde etrafı çit, parmaklık, duvar ve sözde engellerle kenarlı yerleri (ambar, ardiye, geçici yatma yerleri, deniz araçlarında kişiye özel maksatla kullanılan kamara ve oda güya alanları),

k) Konuş: Birlik ve kumulların, hizmet barınma, eğitim, tatbikat ve harekata hazırlanma bakımından bulunduğu yeri,

l) Mülki amir: İllerde vali, ilçelerde kaymakamı,

m) Özel kolluk: Devlet ve yetkili öteki ulus tüzel kişilerince, özel kanunlar çerçevesinde kurulup teşkilatlandırılan, kendi tayin alanında güvenliği karşılamak amacı taşıyan ve jandarma, sahil güvenlik ve polis dışındaki kolluk birimlerini,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Sadakât, Teşkilat, Kuruluş ve Konuşlanma

Sadakât

MADDE 4- (1) Jandarma Genel Komutanlığı Bakanlığa bağlıdır. Jandarma Genel Komutanı, Bakana karşısında sorumludur.

Teşkilat ve kuruluş

MADDE 5- (1) Jandarma teşkilatı altında belirli merkez ve taşra teşkilatı ile aracısız merkeze ast birimlerden oluşur.

a) Merkez teşkilatı şunlardır:

1) Hukuk Hizmetleri Başkanlığı.

2) Parasal Hizmetler Birimi Başkanlığı.

3) İç Kontrol Birimi Başkanlığı.

4) Denetleme Kurulu Başkanlığı.

5) Asayiş Başkanlığı.

6) Personel Başkanlığı.

7) İstihbarat Başkanlığı.

8) Sinyâl Elektronik Veri Sistemleri Başkanlığı.

9) Kriminal Daire Başkanlığı.

10) Havacılık Daire Başkanlığı.

11) Stratejik Gelişim ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı.

12) Eğitim ve Öğretim Daire Başkanlığı.

13) İstihbarat Okul Komutanlığı.

14) İstihbarat Grup Komutanlığı.

15) Personel Tedarik Merkez Komutanlığı.

16) Lojistik Komutanlığı.

17) Denetim Grubu.

18) Destek Kıtaları Komutanlığı.

19) Sosyal tesisler birimleri.

b) Taşra teşkilatı şunlardır:

1) Jandarma alan komutanlıkları.

2) İl jandanna komutanlıkları.

3) İlçe jandarma komutanlıkları.

4) Komando alay/tabur/bölük komutanlıkları.

5) Jandarma komando özel harekat tabur komutanlıkları.

6) Asayiş komando bölük komutanlıkları.

c) Ilk Elden merkeze tabi birimler şunlardır:

1) Jandarma asayiş kolordu komutanlıkları.

2) Eğitim ve öğretim bölüm ve kurumlan.

3) Komando tugay komutanlıkları.

4) Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı (JÖAK).

5) Havacılık grup/fılo komutanlıkları.

Konuşlanma

MADDE 6- (1) Jandanna birimlerinin konuşlarının düzenlenmesinde, mülki taksimat alınır. Seferberlik ve savaşta kuvvet komutanlıkları emrine girecek birimlerin konuş yerleri, Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça düzenlenir. Her düzeydeki jandarma birlikleri Bakan onayı ile kurulabilir.

(2) Sevk ve yöneticilik ihtiyaçları ile hizmette verim ve etkinliğin sağlanması nedeniyle geçici olarak aniden çok ili içine alan jandarma alan komutanlığı kurulabilir. Bölge komutanı alan teşkilatının konuşlu olduğu ilin valisine karşısında sorumluluk sahibi olarak tayin yapar.

(3) Her ilde, o ilin adıyla anılan il jandarma komutanlıkları kurulur. Bir il sınırlan içinde yer alan ve il jandarma komutanlığına alt jandanna birimleri, o il jandarmasını oluşturur.

(4) Her ilçede o ilçenin adıyla anılan ilçe jandarma komutanlıkları kurulur. Merkez

ilçelerde kurulan ilçe jandarma komutanlıkları; il merkez jandarma komutanlığı olarak ve merkez ilçenin özel bir adı yoksa o ilin adıyla adlandırılır. Bir ilçe sınırları içinde bulunan ve ilçe jandarma komutanlığına bağlı jandarma birimleri, o ilçe jandarmasını oluşturur. İlçe jandarma komutanlıklarının yükümlülük alanı bir veya birdenbire fazla karakol yükümlülük bölgesine ayrılabilir. Bu mesuliyet bölgeleri için oluşturulacak karakollar gerek kendi mesuliyet bölgelerinde gerekse ilçe jandarma komutanlığı merkezinde ve merkez karakolundan ayrı olarak konuşlandırılabilir. .

(5) Karakollar, mesuliyet alanlarının merkezi bir yerinde veya polis merkezi bölgesindeki yurttaşların zahmetsizce gelip gidebileceği, merkeze yakın bir mahalle, köy, kasaba veya ulaşım kolaylığı olan bir yerde konuşlandırılabilir. Emniyet mesuliyet bölgesinin belirlenmesinde aşağıdaki hususlar gözönünde tutulur.

a) Emniyet ve asayiş durumu.

b) Suç oranları, suç haritaları gibi benzeri suç analizlerinin sonuçları.

c) İlçenin coğrafi durumu, hesaplı koşullar ve ulus hizmetlerinin gerekleri.

ç) Mesken alanlarının durumu.

d) Nüfus yoğunluğu.

e) Ulaşım durumu.

f) Sosyal ve kültürel gelişimi ve güya özellikler.

(6) Güvenlik, koruma, disiplin ve gözcülük yapma nedeniyle bir amir emrinde jandanna karakolları kurulur. Jandarmanın tayin ve mesuliyet alanı içinde; karakollardan çıkartılan devriyelerle emniyeti sağlanamayan, kritik yerlerin denetleme ve güvenlik aşağı bulundurulmasını karşılamak için daimi veya geçici karakollar ya da jandarma hizmet merkezleri adıyla konuşlandırılan, kalıcı olanları kadrolarda gösterilen asayiş karakolları kurulur. Geçici karakolların kuvveti il jandamıa komutanlığınca şiddet tasarrufu yoluyla sağlanır.

(7) Karakolların mesuliyet bölgeleri il jandarma komutanının önerisi üstüne valinin onayı, karakolların konuş yerleri ise Bakan onayı ile belirlenir. Geçici asayiş karakolları ile jandarma hizmet merkezleri, il jandarma komutanının önerisi üstüne valinin onayıyla teşkil edilir.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Jandarma Genel Komutanlığının Görevleri, Sorumluluk Alanı ve Yetkileri

BİRİNCİ BOLUM

Atama ve Sorumluluk Alanı

Genel esaslar

MADDE 7- (1) Jandarmanın genelde tayin ve yükümlülük alanı, polis ve sahil güvenlik teşkilatının ödev alanının dışı olup, bu alanlar il ve ilçe belediye sınırları açık havada kalan veya polis ve sahil güvenlik teşkilatı bulumnayan yerlerdir. Fakat, belediye sınırları içinde olmakla birlikte, hizmet gerekleri bakımından yerinde görülen yerler, jandarmanın görev ve yükümlülük alanı olarak belirlenebilir. Bakamn kararıyla bir il ya da ilçenin tamamı polis veya jandarma devir ve mesuliyet alanı olarak belirlenebilir.

Tayin sınırı

MADDE 8- (1) Jandarmanın görevleri şunlardır:

a) Mülki görevler: Güvenlik ve asayiş ile halk düzenini sağlamak, korumak ve kollamak, kaçakçılığı men, peşine düşüp takip ve tahkik etmek, suç işlenmesini durdurmak için zorunlu tedbirleri edinmek ve uygulamak, suç oluşturan infaz kuramlarının dış korumalarını karşılamak, trafik hizmetlerini yürütmek, arama kurtarma görevlerini yapmak, hassas ve kritik öneme sahip tesislerin korunmasına ilişkin önlemleri ilgili kuruluşlarla işbirliği içinde temin etmek, bu fıkranın (b) ve (e) bentlerinde açıklanmış görevler dıştan kalan ve mevzuat hükümlerinin icrası ile bunlara dayalı dikte ve kararlarla jandarmaya verilen görevleri yerine getirmek.

b) Adli görevler: Bitmiş suçlarla ilgili olarak kanunlarda açıklanmış işlemleri yerine getirmek ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yapmak.

c) Askeri görevler: Seferberlik ve savaş hallerinde Bakanlar Kurulunun yerinde gördüğü bölümleriyle şiddet komutanlıkları emrinde ödev icra etmek ile Genelkurmay Başkanmm talebi üstüne Bakanın, illerde ise garnizon komutanının talebi ve valinin onayıyla verilen askeri görevleri icra etmek.

(2) Kanunlar ve öteki mevzuat hükümleri ile bunlara dayalı olarak yetkili makamlarca verilen emir ve kararlarda öngörülmeyen hiçbir tahsis jandaımadan istenemez.

Jandarmanın ödev alanı sayılacak haller

MADDE 9- (1) Jandarma yükümlülük alanı açık havada olmakla birlikte;

a) Polis teşkilatı kurulmamış olması nedeniyle,

b) Özel kolluk kuruluşlarının yükümlülük alanına giren yerlerde, jandarmayı ilgilendiren ihlal ya da suç işlenmesi sebebiyle,

e) Özel kolluk kuruluşlarının sorumluluk alanına giren konularda, bu kuruluş ve kuvvetlerin yokluğundan ötürü meydana gelen ihlal ya da suçlar sebebiyle,

jandarmanın görevlendirilmesi ya da kendiliğinden olaya elkoyması mümkündür. Bu gibi durumlarda jandarmanın atama yaptığı o yer, jandarmanın atama alanı sayılır.

(2) Ulus ve özel hukuk tüzel kişilerine ait kurum ve kuruluşların, kendi tesis ve yapılarının iç güvenliğinin sağlanması, bu kurum ve kuruluşlarca kendi mevzuatına kadar yürütülür. Özel hallerde, geçici olarak koruma ve kollama görevi verilmesi hususunda mülki amirin yetkisi saklıdır.

Jandarma birimlerinin sorumluluk alanının belirlenmesi

MADDE 10- (1) Kolluk birimlerinin personel, vasıta ve gereç imkanları ile hizmet gerekleri gözönünde bulundurularak belediye sınırları dışında kalan yerlerden bir kısmı polisin devir alanı; belediye sınırları içinde olmakla birlikte şehir halkı meskün alanlarına uzaktan bir takım yerler ise jandarmanın atama alanı olarak saptama edilebilir.

(2) Birinci fıkrada belirlenen esaslara tarafından; il ve ilçelerdeki jandarma ve polis mesuliyet alanlarının sınırlan, ilçelerde kaymakam, illerde vali ya da görevlendireceği vali yardımcısı başkanlığında jandarma ve emniyet temsilcilerinin katılacağı bir kurul tarafından belirlenir. Kurul, vali veya kaymakamın çağrısı üzerine toplanır. Büyükşehir, il ya da ilçe belediyesi kurulması, kaldırılması ya da kentleşme veya öteki sebeplerle sınırlarda değişiklik olması halinde, değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde yükümlülük alanları her tarafta düzenlenir.

(3) Komite göre alınan kararlar mülki amirin onayıyla yürürlüğe girer. Belirlenen mesuliyet alanlarının sınırları karara eklenen bir harita veya eskiz üstünde gösterilir.

(4) Sorumluluk alanlarının sınırlarının belirlemnesinde kolluk birimleri arasındaki anlaşmazlıklar-, mülki amir kadar kesinkes çözümlenir.

(5) Sorumluluk alanını belirleyen karar doğrultusunda devir ve teslim ile ilgili işlemler en geç üç ay içerisinde tamamlanır.

(6) Yükümlülük alanlarını belirleyen karar ve ekindeki harita ya da kroki ile öteki eklerin birer örneği mülki amirlik kadar, jandarma ve güvenlik birimleri ile Bakanlığa gönderilir.

(7) İlgili kolluk birimi, sorumluluk alanlarında yapılan değişikliğe göre, teşkilatlanma, planlama, bütçeleme, personel istihdamı konularında zorunlu yönetimsel işlem ve düzenlemeleri yapar ve tedbirleri alır.

İKİNCİ BIRIM Mülki Görevler

Mülki görevlerin esasları

MADDE 11- (1) Jandarma;

a) Halkın can, ırz ve malını korur.

b) Suç işlenmesini önlemek ve kamu düzenini sağlamak için gerekli önlemleri alır.

c) Asayişi, kamunun ve şahısların güvenliğini ve ev dokunulmazlığını korur.

ç) Anayasada ve kanunlarda düzenlenen yargı ve hürriyetlerin tehlikesiz şekilde kullanılması için zorunlu önlemleri alır.

d) Kamunun rahat ve sükünunu bozan, kanunlara aykırı eylemlere engel olur.

e) Yardım isteyenlere, korunmaya yoksul çocuklarla takviye gereken küçüklere, engelli, hasta, ihtiyar kimselerle, düşkün veya kimsesizlere ve yabancılara yardım eder.

t) Her türlü kaçakçılığa engel olur.

g) Canice infaz kuramlarının dış korumalarını sağlayıcı önlemleri alır, tutuklu ve hükümlülerin sevk ve nakilleriyle muhafazalarını sağlar.

ğ) Emniyet ve asayişin sağlanması, suçların ortaya çıkarılması, bitmiş suçlarda faillerin tespiti ve yakalanması maksadıyla istihbarat toplar, öteki istihbarat ve kolluk birimleri ile işbirliği yapar, bilgi paylaşır.

h) Suçların önlenmesi maksadıyla diğer kolluk birimleri, ulus kurumlan, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapar ve projeler yürütür.

ı) Trafik hizmetlerini yürütür, meydana gelen trafik kazalarıyla ilgili işlemleri yapar.

Mülki görevlerin yürütülüş esasları

MADDE 12- (1) Jandarma mülki görevlerim aşağıdaki esaslara uygun şekilde yürütür.

a) Mülki görevlere ilişkin herhangi bir ihlal veya saldırı durumunda, bu gibi davranış ve davranışlara engel olmak, kanunen gerekliyse eylemcileri yakalamak ve haklarında gerekli işlemleri yerine getirmek, karşılaşılacak direnişleri yaralamak ve bastırmak.

b) Önleyici kolluk görevini, kendi tayin bölgesinde devriye görevi yaparak aksatmadan yürütmek.

c) Herhangi bir suçun işlenip işlenmediğini çözümlemek, Devlete, kamuya ya da kişilere, mülk ve eşyalara karşın risk, sabotaj, kaza ve sanki durumlarda gecikmeksizin yardımcı olmak, kanuni gereğini yapmak.

ç) Zorunlu istihbarat faaliyetlerini yürütmek, elde edilen bilgileri değerlendirmek, yetkili mercilere ulaştırmak ve öteki istihbarat ve emniyet kuruluşlarıyla yakın yardımlaşmak.

Halkın can, ırz ve malının korunmasına ilişkin görevler

MADDE 13- (1) Halkın can, ırz ve malının korunması konusunda, genel ve koruyucu önlemler alınması esastır. Bireysel koruma ve kollama ama, mevzuatta özel hüküm bulunması durumunda ya da özel nitelik taşıyan durumlarda yetkili mülki amirin emriyle yerine getirilir.

(2) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Cinayet Kanunu ile diğer kanunların, mülkün himayesine ve mülk güvenliğine ilişkin olarak konulmuş hükümleri uyarınca, alınacak önlemler ve denetimler kendi tayin ve yükümlülük alanında jandarma tarafından yürütülür.

Doğaüstü şart ve olaylara ilişkin görevler

MADDE 14- (1) Jandarma; yangın, sel, yer sarsıntısı, toprak kayması, çığ ve sözde olaylardan data edindiğinde, kendi amirlerine ve ilgili millet görevlilerine haber verir. Hem gecikmeksizin olay yerine gider ve gerekli bütün önlemleri alır. Kurtarılan eşyanın yitip, yağmalanmaması için önlem alır. Yangının nedenlerini, diğer olayların yol açtığı zararları ve kurtarılan nesnelerin tür ve miktarını saptar. Olayla ilgili olarak düzenlenen tutanağın bir örneğini mülki amire, bir öteki örneğini de Cumhuriyet savcılığına verir.

(2) 15/5/1959 uğurlu ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile ilgili diğer yönetmelik hükümlerinin öngördüğü görevler anılan Kanun ve yönetmelik çerçevesinde yürütülür.

Bulaşıcı hastalıklar ve kuduz ile akıl hastalarının şevkine ilişkin görevler

MADDE 15- (1) Jandarma; bulaşıcı insan veya hayvan hastalıklarını öğrendiğinde 24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ilk kez elde etmek üzere, konuya ilişkin mevzuat çerçevesinde, ilk önce ilgililere haber verir ve kendi bölgelerinde gereken diğer ödevleri yerine getirir.

(2) Jandarma kendi atama alanındaki kuduz hayvanları ya da bu hayvanlar kadar ısırılmış kimseleri ilgili sağlık durumu kuruluşlarına ivedilikle bildirmek, bu kuruluşlarca uygulanacak gözetim ve ayırma işlerinde, herhangi bir saldırı ihtimaline karşı usulüne yerinde tarzda iletilen yardım istemlerini yerine getirmekle de yükümlüdür.

(3) Polis teşkilatı olmayan yerlerde şevkleri gerekli görülen fikir hastalarının başkalarına saldırma ihtimali varsa şevkten sorumlu olmamak ve yalnızca saldırıya önlemek nedeniyle sevk görevi jandarma göre yerine getirilir. Oysa 2803 sayılı Kanun çerçevesinde bir il ya da ilçenin tamamında jandarmanın görevli olduğu durumlarda sevk görevi de jandarmaya aittir.

Ev dokunulmazlığına ilişkin görevler

MADDE 16- (1) Ev dokunulmazlığını karşılamak amacıyla jandarma kendi atama ve sorumluluk alanı içinde;

a) Genel kollama ve koruma önlemleri alarak konutları korumakla,

b) Konut dokunulmazlığı ve konutta oturanların bireysel güvenliklerinin ihlal edileceği hakkında bilgi olduğu durumlarda, mevzuata uygun şekilde mülki amirce verilen emir üzerine, o bölgedeki emniyet önlemlerini artırmakla,

c) Özel hayatın ve aile hayatının gizliliğini korumakla,

yükümlüdür.

(2) 5237 sayılı Kanun ile 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Suç Oluşturan Muhakemesi Kanununun ev dokunulmazlığının ihlali ve özel hayatın ve aile hayatının gizliliğinin ihlaline ilişkin hükümleri gözönünde tutulur.

Adalet ve hürriyetlerin korunmasına ilişkin görevler

MADDE 17- (1) Jandarma; kişilerin Anayasada ve kanunlarda düzenlenen adalet ve hürriyetlerini korkusuz ve güvenlik içinde kullanmaları için gerekli önlemleri alır. Reel kişilerin, Devlet ve diğer ulus tüzel kişileri ile özel hukuk tüzel kişilerinin yetki ve haklarını kullanmalarına engel oluşturan hukuk dışı eylem ve davranışları, mevzuat çerçevesinde önler ve bastırır.

Ateşli silahlar, bıçaklar ve diğer aletler ile av tüfeklerine ilişkin görevler

MADDE 18- (1) Yükümlülük alanında olmak kaydıyla aşağıdaki işlemler jandarma tarafından yürütülür.

a) 21/3/1991 tarihli ve 91/1779 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Öteki Aletler Hakkında Mevzuat uyarınca valiler tarafından verilecek izin belgesine ilişkin işlemler.

b) 10/3/1982 tarihli ve 17629 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan 2521 Sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik gereğince verilecek izin belgelerine ilişkin işlemler.

(2) Bu maddedeki görevler çerçevesinde, yoklama sürekli sürdürülür.

Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerine ilişkin görevler

MADDE 19- (1) Şahısların tek tek ya da toplu olarak eğlenmesi, dinlenmesi ya da konaklaması için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve yarı konaklama yerleri; gazino, pavyon, birahane, bar, birahane, içkili lokanta, taverna ve yarı içkili yerler; sinema, kahvehane ve kıraathane; kumar ve gelir kastı olmamak şartıyla adı ne olursa olsun bilgi ve beceri artırıcı veya akıl geliştirici nitelikteki elektronik oyun makine ve makinelerinin, video ve televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik oyun yerleri; internet salonları ve güya yerler umuma açık istirahat ve davet yeri sayılır. Nikah salonlarının dışındaki eğlenme maksadıyla toplanma yapılan ticari yerler de umuma açık istirahat ve davet yeri sayılır.

(2) Sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz, hava ve her değişiklik nakliye araçlarında, birinci fıkrada açıklanmış faaliyetlerin icrası durumunda, bu yerler de umuma açık istirahat ve davet yeri sayılır.

(3) Jandarma yükümlülük alanında, umuma açık istirahat ve davet yerlerinin ruhsatı jandarmanın görüşü alındıktan soma belediye ve mücavir bölge sınırları içinde belediyeler; bu alanların dışarıya il özel idareleri göre verilir. Jandarma görüşünü genel emniyet ve asayiş açısından yedi gün içinde verir. Müsade alınmadan açılan umuma açık istirahat ve ağırlama yerleri kapatılır. Bu yerler için düzenlenen dükkan açma ve çalışma ruhsatlarının bir örneği jandarmaya gönderilir. Bu yerler genel güvenlik ve asayiş yönünden jandarma tarafından denetlenir.

(4) Jandarma göre kat'i delil elde edilmesi halinde;

a) Kumar oynanan umumi ve umuma açık yerler ile her çeşit özel ve devlete ait kurum ve kuruluşlara ait lokaller,

b) Mevzuata aykırı bir şekilde uyuşturucu madde üretim edilen, satılan, kullanılan, bulundurulan yerler,

c) Mevzuata aykırı faaliyet gösteren genelevler, birleşme yerleri ve fuhuş yapılan evler ve yerler,

ç) Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzenine, genel güvenliğe ve genel ahlaka zararı dokunacak oyun oynatılan, temsilcilik verilen, film ya da video bant gösterilen yerler ile internet üzerinden yapılan yayınlara müsade verilen yerler,

d) Derneklere, sendikalara, loca ve kulüplere, millet kurumu niteliğindeki iş kuruluşları ile benzeri kurum ve kuruluşlara ait ve yalmz üyelerinin yararlanması için açılan lokallerden, birdenbire fazla denetim sonunda ve yazılı ihtara rağmen, mevzuata aykırı etkinlik göstererek umuma açık yer durumuna geldiği tespit edilenler,

e) Her türlü denize kullanışlı araçla günübirlik tur aranjör veya her türlü mal ve hizmet satanlardan, müşteriye faaliyetlerini duyururken ya da müşteri kabul ederken çevreyi ya da müşteriyi rahatsız edecek yöntemler kullananlar,

gereği tamamlanmak üzere mülki amire bildirilir.

Internet toplu dilekçe sağlayıcılarının denetimine ilişkin görevler

MADDE 20- (1) 1/11/2007 tarihli ve 26687 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan İnternet Toplu Başvuru Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik kapsamındaki işyerlerinin açılması, izin alınmadan açıldığı tespit edilen işyerlerinin kapatılması, işyerlerinin uyması gereken kurallara uyulmasının sağlanması mülki amirin emriyle yapılır. Jandarma bu işyerlerini genel güvenlik ve asayiş yönünden denetler ve kontrol sonuçlarını gereği yapılmak üzere mülki amire bildirir.

Gürültünün yasaklanmasına ilişkin görevler

MADDE 21- (1) Yerleşim içinde ve dıştan saat yirmidörtten sonradan her ne suretle olursa olsun civar halkının dar ve huzurunu bozacak surette gürültü yapanlar jandarma kadar menolunur. Bu yasağı dinlemeyenler hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile 5237 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.

(2) Düğün, nişan, konser, panayır, festival ve sözde toplanmalarda halk düzeninin korunmasına yönelik tedbirlerin alınmasına olanak karşılamak için ilgililer kırksekiz saat önce mülki amire bildirimde bulunmak zorundadır.

(3) 4/6/2010 tarihli ve 27601 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği hükümleri saklıdır.

Yardım gerekenlere ilişkin görevler

MADDE 22- (1) Jandarmanın takviye gerekenlere ilişkin görevleri şunlardır.

a) Bir tehlike aleyhinde bulunan ve imdat isteyen herkese yardımcı olmak.

b) Yolda hastalanan, kazaya uğrayan ve ulaşmak istediği yere gitmeye gücü bulunmayan kimselere yerinde bir ulaşım aracı karşılamak, bunları ilgili sağlık kuruluşuna göndermek ya da sıhhat personeli bulmak, ailelerine bilgi vermek ve zorunlu hallerde refakat etmek.

e) Ulaşım araçlarına yetişemeyenlere ya da bu araçların çeşitli nedenlerle hareket edememesi durumunda yolundan kalan, dolayısıyla gidecek yeri olmayan ya da kendisine yerinde bir yer sağlamaktan yoksun olanlara uygun bir yer bulunmasını karşılamak.

ç) Oturduğu yeri bildirme gücü bulunmayan düşkün durumdaki kimselerin ya da çocukların kanuni temsilcilerini bulmak ve bunları kanuni temsilcilerine teslim etmek, kanuni temsilcileri olmayanları ise ilgili sosyal yardım kuruluşlarına veya belediyelere adamak.

d) Bir yer ya da yol sormak için başvuranlara gereken bilgiyi devretmek.

(2) Yardıma muhtaçların, kimsesiz çocukların, düşkün durumda bulunanların kanuni temsilcileri bunları teslim almaktan kaçındıklarında, durum jandarma kadar bir tutanakla saptanır ve kanuni operasyon yapılır.

(3) Jandarma, 5237 sayılı Kanun ve 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununa kadar korunmaya, bakıma, yardıma ihtiyacı olan aile, çocuk, engelli ve yaşlılar ile sosyal hizmetlere ihtiyacı olan diğer kişileri Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı yetkililerine söylemek ve bu kişilere ilişkin incelemelerde laf konusu Bakanlık yetkilileri ile işbirliği içinde bulunmakla görevlidir.

(4) Jandarma; 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Aleyhinde Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun çerçevesinde, sorumluluk alanında, şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi altında yer alan kadınların, çocukların, aile bireylerinin ve tek yanlı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere karşın şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin görevleri yapar ve yetkileri kullanır. Jandarma, bu hususlara ilişkin gecikmeksizin mülki amir ve yetkili mercilere bildirimde bulunmakla görevlidir.

Özel kolluk ve özel emniyet teşkilatlarının ödev alanına giren konulara ilişkin görevler

MADDE 23- (1) Özel kolluk, jandarmanın görevine giren bir olayla karşılaştığında, mevzuatta diğer bir hüküm yahut olaya elkoyar, jandarmaya haber verir, yitebilecek delilleri toplar, kaybolmasını önler, durum yerini korur ve olayla ilgili eylemcileri yakalar.

(2) Jandarmanın özel emniyet hizmetleri yürüten kuruluşlarla ilişkileri ve bunlarla ilgili tahsis, yetki ve sorumlulukları 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Emniyet Hizmetlerine Dair Kanuna göre yürütülür.

(3) Özel kolluk veya özel emniyet teşkilatı personelinin bulumnadığı durumlarda, jandarma, kendi tahsis ve sorumluluk alanı içinde olmak kaydıyla, bunlara ait yetkileri kullanır ve görevleri yürütür. Bu konuda kanunlara tutarsız hareketlerin önlenmesi ve tamamlanmış olan bir suçta 5271 sayılı Kanun ile diğer kanunlarda öngörülen telaş tedbirlerin alınması jandarmanın görevidir. Mevzuatta aykırı bir hüküm bulunmadıkça yapılan operasyon ve soruşturmaları sonuçlandırmak üzere tüm veri ve belgeler özel kolluk veya özel emniyet teşkilatına devredilir.

(4) Jandarma, kendi tahsis ve yükümlülük alanında, mülki amirin emri ya da onayıyla; Devlete, il özel idaresine, belediye ve köylere ait olan ya da bunlara bağlı yer alan ya da bunların gözetim ve denetimi altında iş gören daire ve müesseselerle diğer tüm gerçek ve tüzel kişiler tarafından işletilen mali, ticari, sınai ve iktisadi müesseseler, işletmeler, ambarlar, depolar ve sair bilirkişi, fen adamı, teknisyen, emekçi gibi personel bulunduran yerleri gözetim ve denetimi altında bulundurur. Jandarma, bu yerlerde yer alan ve çalışanların kimlik ve nitelikleri hakkında mülki amirin onayıyla bu yerlerden data isteyebilir. İstenilen bilgiler hemen verilir. Bu fıkranın uygulamnası ile ilgili hususlar emniyet ve asayiş planlarında düzenlenir.

(5) 1/6/2005 tarihli ve 25832 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan Adli Kolluk Yönetmeliği hükümleri saklıdır.

Suç Oluşturan infaz kurumlarınm dış korunmasına ilişkin görevler

MADDE 24- (1) Ceza infaz kurumlarınm dış korunması jandarmaya aittir. Bu yerlerde tayin alacak birimlerin teşkilat, konuş ve kuruluşu ceza infaz kurumlarınm özellikleri dikkate alınarak jandarmanın kendi kuruluş ve kadrolarında gösterilir.

(2) Jandarma, suç oluşturan infaz kurumlarınm dışarıdan emniyet ve koruma tedbirlerini almak, esir ve hükümlülerin kaçmalarına engel olmakla görevlidir. Jandarmaların hükümlü ve tutuklularla görüşmeleri ve ilişki kurmaları, suç oluşturan infaz kurumlarınm içindeki meslek ve işlemlere karışmaları yasaktır. Canice infaz kurumlarınm içinde burada görevli olanlarca bastırılamayacak genel bir hareket ve hengâme meydana geldiğinde ceza infaz kuramlarının müdürü veya vekili veya infaz koruma memurlarının başvurusu üzerine jandarma olaya müdahale ederek sükünu sağlar.

(3) Jandarma hiçbir şekilde ceza infaz kurumlarınm iç işlerinde ve infaz koruma memurluğu görevlerinde kullanılamaz.

(4) Jandarma ceza infaz kuramlarına girmesi yasaklanmış olan silah, alet ve eşyanın bu yerlere sokulmasına engel olur.

(5) Cinayet infaz kurumlarınm yetkili amir ve memurlarınca verilmiş müsade ve jandarma muhafazasında olmadıkça bu yerlerden hiçbir tutuklu ve hükümlü açık havada gönderilemez.

Tutuldu ve hükümlülerin soruşturma ve duruşmaya götürülmesine ilişkin görevler

MADDE 25- (1) Soruşturma ve duruşmalar için adli mercilere götürülecek tutuklu ve hükümlülerin ad listesi, infaz kurum müdürü tarafından, korama görevini yürüten jandarma komutanına yazı ile bildirir. Jandarma komutanı muhafız devriyenin kuvvetini saptayarak hükümlü ve tutukluları istenilen yer ve zamanda hazırlanmış bulundurur.

(2) Hükümlü ve tutuklularm lüzum yolda lüzum adliyede başkalarıyla görüşmelerine ve bir şey alıp vermelerine müsade verilmez.

(3) Hükümlü ve tutuklular Cumhuriyet savcısının, hakimin ya da mahkemenin önüne götürüldüğünde, inzibat aletleri takılmış ise çıkarılır ve tabi olmayarak girmeleri sağlanır. Bu yerlerden çıkışta inzibat aletleri ilgili yönetmelik dahilinde tekrar takılabilir.

Sevk ve nakil istemi

MADDE 26- (1) Bir ceza infaz kuramımdan öteki bir ceza infaz kurumuna gönderilmesi gereken esir ve hükümlüler, kanunen yetkili makamın yazılmış istemi üstüne, jandarma kuvvetlerince istenilen yere götürülürler.

Sevk ve ulaşım aracının seçilmesi

MADDE 27- (1) Hükümlü ve tutuklularm sevk ve nakillerinin bu iş için ayrılmış olan suç oluşturan infaz kurumu araçlarıyla yapılması esastır. Bu gibi araçların bulunmaması veya sevk ve naklen bu araçlarla yapılamaması durumunda; öncelikle kamuya ait kitle ulaşım araçlarından veya diğer toplu nakliye araçlarından yararlanılır. Kamuya ait kitle ulaşım araçlarıyla sevk esnasında ilgili ulus kuramlarınca özel bir bölüm ayrılması zorunludur. Sağlık Durumu mazereti bulunanlar ile gerekli haller dışarıda özel taşıtlarla sevk yoluna gidilemez.

(2) Ihtiyaç durumunda uçak ile sevk yapılabilir.

(3) Jandarmaya ait hizmet araçları şevklerde kullanılmaz.

Sevk ve nakil edilecek tutuldu ve hükümlülerin teslim alınması

MADDE 28- (1) Tutuklu ve hükümlülerin teslim alınması sırasından ilk kez bu kimselerin yetkili makamlarca sevk ve nakli istenen kimseler olup olmadığı araştırılarak üstleri aranır. Yanlarında silah, kaçmalarına yardım edecek güvenli olmayan bir alet veya para ve kıymetli eşya varsa alınır. Teslim alman nesnelerin cins ve miktarlarını gösterir bir alındı

belgesi, tutuklu ve hükümlülere verilir. Yapılan işlem sevk pusulasına yazılır.

(2) Sevk ve nakil edilecek yere varıldığında, alınan bu nesneler tutanakla, tutsak ve hükümlülerin yanında ilgili kurum yetkililerine teslim edilir.

(3) Sağlık Durumu açısından şevke engel bir durumun varlığı hekim raporuyla saptandığında sevk yapılmaz. Durum ilgili makama yazıyla bildirilir.

Bayan ve erkeklerin birlikte sevk ve nakli

MADDE 29- (1) İştirak halinde kabahat işlemiş olanlar ile kanunen önemli ilişki sayılacak derecede yakınlığı olanlar dıştan; erkek ve bayan tutsak veya hükümlüler, birlikte sevk edilemez.

(2) Sevk edilen tutsak ve hükümlünün kadın olması durumunda, kadın cinayet infaz koruma görevlisi verilir.

Sevk edilen tutsak ya da hükümlünün yolda hastalanması

MADDE 30- (1) Sevk ve nakil sırasında tutuklu ya da hükümlü yolda hastalandığında hekim ya da afiyet kuruluşu yer alan en yakın jandarma birliğine değin götürülerek tetkik ve tedavileri yaptırılır. Bu gibilerin yola devam edemeyecekleri hekim muayenesi ile anlaşıldığında; iyileştikten soma usulüne yerinde biçimde sevk edilmek üzere, tüm eşya ve evrakı ile birlikte Cumhuriyet savcısının talimatıyla belirlenecek ceza ve tutukevine teslim edilir.

Sevk edilen tutsak veya hükümlünün yolda ölmesi

MADDE 31- (1) Sevk ve nakil sırasında esir ya da hükümlülerden birisi öldüğünde durum en elverişli haberleşme arabulucu ile en yakın jandarma birliği komutanlığına ve bu komutanlıkça da o yerin Cumhuriyet savcılığına bildirilir. Bu konuda devriye komutanının düzenleyeceği tutanak ilgili makama verilir.

Sevk ve nakil esnasında ayaklanma ve firara teşebbüs

MADDE 32- (1) Sevk ve nakil esnasında esir veya hükümlülerin isyan veya firar hazırlığı içinde olduklarından kuşkulanıldığında, şevke görevli devriye komutanı tarafından, böyle bir harekete kalkıştıklarında tabanca kullanılacağı öğüt edilir. Bu ihtara uymayarak firara teşebbüs etmeleri durumunda firarın diğer şekilde önlenmesine olanak bulunmazsa tabanca kullanılır.

(2) Silah kullanım sonunda esir ya da hükümlülerden birisi yaralandığında veya öldüğünde şart en elverişli haberleşme aracı ile en yakın jandarma komutanlığına ve bu komutanlıkça da o yerin Cumhuriyet savcılığına bildirilir. İlgili jandarma birim komutanının vereceği emre kadar hareket edilir. Yaralının iyileştirilmesi için önlem alınır ve koşul bir tutanakla saptanır.

(3) Bu gibi durumlarda diğer esir ve hükümlülerle şevkle görevli jandarmaların şevke devam edip edemeyeceklerini Cumhuriyet savcısı belirler. Jandarmaların tutuklanması ya da soruşturmanın uzaması durumunda sevk işlemi o yer jandarması tarafından yapılır.

Sevk ve nakil sırasında konaklama

MADDE 33- (1) Sevk ve nakillerde, gidilecek yere gündüz varılacak biçimde hareket edilir. Mecburiyet nedeniyle konaklamak durumunda kalınırsa tutuklu ve hükümlülerin geceyi yol üzerinde bulunan il veya ilçe merkezlerindeki ceza infaz kurumlarında, zorunluluk varsa jandarma birimlerinin emniyet odalarında geçirmeleri sağlanır. Belde ve köylerde jandarma karakolunda, karakol yoksa köy odasında, belediye hizmet binasında konaklamaya yerinde bir odada zorunlu önlemler alınarak kalınabilir.

Sevk ve nakil esnasında alınacak önlemler

MADDE 34- (1) Esir ve hükümlülerin sevk ve nakli sırasında kaçmalarını durdurmak için sağlığa zarar vermeyecek zorunlu tüm önlemler alınır. Şevkten önce sevk yapılacak yerin jandarma komutanlığına data verilerek kendi yönünden zorunlu önlemleri alması sağlanır.

Esir ve hükümlülerin sağlık durumu kuruluşlarında muhafazası

MADDE 35- (1) Tutsak ve hükümlülerden, hastalananların cinayet infaz kuramlarının kendi revirlerinde iyileştirilmeleri esastır. Gerekli durumlarda diğer sağlık kuramlarına sevk edilenlerin, bu yerlerde muhafazası jandarma tarafından sağlanır.

(2) Sıhhat kuramlarında evvelden, jandarmanın görüşü alınarak tutsak ve hükümlülerin iyileştirilmeleri esnasında konabilecekleri özel yerleri ilgili kuruluşlarca hazırlanır ve her lahza hizmete hazırlanmış ve sıcacık bulundurulur. Afiyet kuramlarına sevk edilen esir ve hükümlüler mevzuatta öngörülen esaslara yerinde tarzda önlemler alınarak bu yerlere konur ve jandarma kadar muhafaza edilirler.

Çalıştırılan esir ve hükümlülerin muhafazası

MADDE 36- (1) Hak Bakanlığınca düzenlenen, tutuklu ve mahkum çalıştırma faaliyetleri sırasında, esir ve hükümlülerin muhafazası jandarma göre sağlanır.

(2) Kanunlarda ve 20/3/2006 tarihli ve 2006/10218 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Cinayet İnfaz Kuramlarının Yönetimi ile Canice ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzükte öngörülen diğer kamu hipotez ve kuruluşlarınca düzenlenen tutuklu ve mahkum çalıştırma faaliyetleri esnasında ise, muhafaza görevi suç oluşturan infaz kuramlarının kendi yönetimi ve personelince yürütülür.

Diğer mülki görevler

MADDE 37- (1) Jandarma, kanunların verdiği yetkiye dayanarak rahatlık ve güvenliğin, kişi dokunulmazlığının, ulus esenliğinin sağlanması ve kabahat işlenmesinin önlenmesi amacıyla mülki amirlerin verdiği karar ve emirleri uygular.

ÜÇÜNCÜ BIRIM

Adli Görevler

Adli görevlerin esasları

MADDE 38- (1) Adli görevler, bitmiş suçlarla ilgili olarak ceza muhakemesine ilişkin mevzuatta kayıtlı işlemleri yapmayı ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmeyi kapsar.

(2) Soruşturma işlemleri, Cumhuriyet savcısının dikte ve talimatları doğrultusunda adli kolluğa yaptırılır. Adli kolluk görevlileri, Cumhuriyet savcısının adli görevlere ilişkin emirlerini yerine getirir. Adli kolluk, adli görevlerin halicindeki hizmetlerde, üstlerinin emrindedir.

(3) Jandarma, kanunlarla kendisine verilen öteki adli görevleri yerine getirir.

Adli görevlerin yürütülüş esasları

MADDE 39- (1) Canice muhakemesine ilişkin olarak suçların soruşturulması ve kovuşturulmasına ilişkin hususlar, 5271 sayılı Kanunda öngörülen usul ve esaslara kadar yürütülür. Adli görevler bakımından ilgili mevzuat ve adli amirlerin talimatlarına kadar hareket edilir.

Soruşturma giderlerinin karşılanması

MADDE 40- (1) Gözaltına alman kişilerin yalnızca adli makamlar önüne çıkarılıncaya kadarki yeme, içme ve nakil masrafları ile şevkin Jandarma Genel Komutanlığına ait taşıtlarla gerçekleştirilmesi durumunda, söz konusu taşıta ait yakıt ve sanki masraflar Jandarma Genel Komutanlığı bütçesinden ödenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Askeri Görevler

Askeri görevler

MADDE 41- (1) Jandarma birlikleri; seferberlik ve savaş hallerinde, Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleriyle zorlama komutanlıkları emrine girer, kalan bölümüyle noımal görevlerine devam eder. Jandarma, seferberlik ve savaş halinde, 4/11/1983 tarihli ve 2941 sayılı Seferberlik ve Savaş Hali Kanunu ile bahşedilen görevleri yapar.

(2) Jandarma birlikleri; Genelkurmay Başkanlığının talebi üstüne Bakanın, illerde ise garnizon komutanının istek etmesi halinde valinin onayıyla kendilerine verilen askeri görevleri de yapar. Bu görevlerin kapsamı, niteliği ve yerine getirilme esasları Genelkurmay Başkanlığı ve Bakanlıkça belirlenir.

BEŞİNCİ BIRIM

Yetki

Yetki

MADDE 42- (1) Jandarma sorumluluk alanında, mülki ve adli görevlerinin ifası sırasında 2803 sayılı Kanun, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu ve 5271 sayılı Kanun ile öteki mevzuat hükümlerine göre hareket eder. Jandarma bu görevlerini yerine getirirken polisin sahip olduğu yetki ve sorumluluklara sahiptir.

(2) Jandarma amirinden aldığı emri Anayasa, kanun, anayasa ve yönetmelik hükümlerine tutarsız görürse yerine getirmez ve bu aykırılığı emri verene bildirir. Oysa, amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazılmış olarak her yerde ederse dikte yerine getirilir. Bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suç teşkil eden dikte hiçbir suretle yerine getirilmez. Yerine getirenler sorumluluktan kurtulamaz. Altında yazılı hallerde;

a) Can, ırz veya mal emniyetini korumak için,

b) Devletin güvenliğine karşısında işlenen suçların faillerini yetişmek veya delillerini tespit etmek için,

c) Devlet kuvvetleri aleyhine, yalnız veya toplu olarak taarruz ya da mukavemette bulunanları yakalamak ya da bunların taarruz ya da mukavemetlerini defetmek için,

ç) Hükümete aleyhinde kuvvet kullanan ya da belirten veya mukavemet edenlerin yakalanması, taamız veya mukavemet edenlerin defedilmesi için,

d) Kolluk tarafından muhafaza altına alman şahıslara, yapı veya tesislere, meskün veya gayrı meskün yerlere vaki olacak münferit veya toplu tecavüzleri defetmek için,

e) Kolluk kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan şahısların yakalanması için,

f) İşlemnekte olan bir suçun işlenmesine ya da devamına mani olmak için,

g) 5271 sayılı Kanun ile öteki kanunlar uyarınca kolluk kuvvetleri kadar kabahat delillerinin tespiti veya suç faillerinin yakalanması maksadıyla yapılacak aramalar için,

ğ) Yasadışı buluşma ya da yasadışı yürüyüşleri dağıtmak ya da failleri yakalamak

için,

h) Yangın, sel, deprem gibi afetlerde olay yerinde görevlilerce alınması gereken tedbirler için,

ı) Umuma açık yerlerde yapılan her türlü buluşma ya da yürüyüşlerde ya da törenlerde bozulan düzeni karşılamak için,

i) Herhangi bir sebeple tıkanmış olan yolların trafiğe açılması için,

j) Kanunlarda istisnai olarak kolluğun sözlü emirle yapmaya mecbur tutulduğu haller

için,

yetkili amir göre verilecek sözlü emirler hemencecik yerine getirilir. Bu emirlerin yazılı olarak verilmesi istenilemez. Bu hallerde emrin yerine getirilmesinden doğabilecek yükümlülük emri verene aittir. Acele hallerde halk düzeninin ve ulus güvenliğinin korunması için kanunla gösterilen öteki istisnalar saklıdır.

Genel düzeni sağlama yetkisi MADDE 43- (1) Jandarma;

a) Kendi mesuliyet alanında kamu düzenini sağlamaya,

b) Polisin sorumluluk alanı dışarıda kalan yerlerde 18/7/1997 tarihli ve 23053 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinde kayıtlı esas ve şartlara uygun şekilde trafiği düzenlemeye ve trafik suçlarına elkoymaya,

e) Her türlü tehlikeyi durdurmak için zorunlu tedbirleri almaya, yetkilidir.

Uyarıda katılmak yetkisi

MADDE 44- (1) Jandarma, yönetmelik hükümlerine tarafından bir yasağın ihlalini ve bir suçun devamını önlemek için uyarır ve uyarıya riayet edilmesini ister. Hem mevzuatta öngörülen bir yükümlülüğün yerine getirilmesi, halk düzeni nedeniyle gücenmiş kanuni bir önleme uygun davranılması için kişileri uyarabilir.

(2) Görevini yaptığı sırada jandarmaya boyun eğmez veya cebren karşı koyanlar jandarma tarafından yakalanır. Yakalanan kişi ve durum hakkında Cumhuriyet savcısına hemencecik bilgi verilerek emri doğrultusunda operasyon yapılır.

Kamu ya da kişiler aleyhine işlenen eylem ve hareketleri ambargo yetkisi MADDE 45- (1) Jandarma;

a) Genel ahlak kurallarına tutarsız olarak utanç verici ve toplum düzeni bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanları,

b) Sözle ya da herhangi bir şekilde sarkıntılık edenleri, fena alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve özendirme edenleri,

e) Genel ahlaka aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları,

herhangi bir şikayet olmasa bile engeller, davranışlarının devamını durdurarak yasaklar ve gerekli kanuni işlemleri yapar.

(2) Kanuni istisnalar gizli kalmak üzere ziyafet, oyun, alkol ve benzeri amaçlı umuma açık ve açılması izne emrindeki olan yerlerde onsekiz yaşından küçüklerin çalıştırılmasını engeller.

(3) Jandarma; bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane, internet salonu ve oyun oynatılan yarı yerlere yanlarında veli ve vasilen olsa bile onsekiz yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini engeller. Ama 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu çerçevesinde belgelere dayanan turizm işletmesi olarak belirlenen yerlere ilişkin hükümler saklıdır.

(4) Bu madde hükümlerine tutarsız hareket edenler hakkında 2559 sayılı Kanunun 17 nci, işyerleri hakkında 6 ncı maddesi hükümlerine tarafından işlem yapılır.

Askıya Alma ve kimlik sorma yetkisi

MADDE 46- (1) Jandarma, kişileri ve araçları;

a) Bir kabahat ya da kabahatin işlenmesini önlemek,

b) Suç işlendikten daha sonra kaçan faillerin yakalanmasını temin etmek, işlenen kabahat ya da kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,

c) Hakkında yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit

etmek,

ç) Şahısların hayatı, ceset bütünlüğü ya da malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut ya da olası bir tehlikeyi önlemek,

amacıyla durdurabilir.

(2) Erteleme yetkisinin kullanılabilmesi için jandarmanın tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir. Program Metni arz edecek, fiili koşul ve keyfilik oluşturacak şekilde erteleme işlemi yapılamaz.

(3) Jandarma, durdurduğu kişiye durdurma sebebini bildirir ve erteleme sebebine ilişkin sorular sorabilir; kimliğini ya da bulundurulması zorunlu öteki belgelerin takdim edilmesini isteyebilir.

(4) Durdurma süresi, durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için gerekli olan süreden artı olamaz.

(5) Askıya Alma sebebinin ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.

(6) Jandarma, durdurduğu kişi üstünde veya aracında tabanca veya risk yaratıcı diğer bir eşyanın bulunduğu hususunda tatmin edici şüphenin varlığı halinde, kendisine veya başkalarına hasar verilmesini durdurmak amacına karşın zorunlu tedbirleri alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması ya da aracın dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemez. Fakat el ile dışarıdan denetleme hariç, kişinin üstü ve eşyası ile aracının dıştan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması, Bakanlık tarafından belirlenen esaslar kapsamında mülki amirin görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hallerde somadan yazıyla tasdik edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı yirmidört saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Bu fıkra kapsamında yapılan vasıta aramalarına ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir doküman verilir.

(7) Diğer mevzuatın verdiği görevlerin yerine getirilmesi sırasında, jandarma göre zorunlu işlemler için durdurulan kişiler ve araçlarla ilgili hükümler saklıdır.

(8) Jandarma, görevini yerine getirirken kendisinin jandarma olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonra kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.

(9) Şahısların kimliğini ispatlayan belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması ya da gerçeğe aykırı beyanda bulunması dolayısıyla veya sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak durumdan hemencecik Cumhuriyet savcısı farkında olan edilir.

(10) Nüfusa açıklanmış olmadığı için kimliği tespit edilemeyen şahısların nüfusa kayıtlarının temini için gerekli işlemler yapıldıktan soma, ilgili mevzuatına kadar resim ve parmak izi saptama edilerek kayda alınır.

(11) Kimliği saptama edilemeyen kişinin yabancı olduğunun anlaşılması halinde, 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanunu ile 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu hükümlerine tarafından operasyon yapılır.

Önleme araması

MADDE 47- (1) Jandarma, tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi nedeniyle usulüne göre verilmiş sulh canice hakiminin kararı ya da bu sebeplere tabi olarak gecikmesinde sakınca yer alan hallerde mülki amirin vereceği yazılmış emirle şahısların üstlerini, araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar; alınması gereken tedbirleri alır, kabahat delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Kanun hükümlerine göre zorunlu işlemleri yapar.

(2) Arama talep yazısında, arama için akla uygun sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte gösterilmesi gerekir.

(3) Arama kararında veya emrinde aşağıdaki hususlar belirtilir.

a) Sebebi.

b) Konusu ve kapsamı.

c) Yapılacağı yer.

ç) Yapılacağı süre ve geçerli olacağı zaman.

(4) Önleme araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir.

a) 6/10/1983 tarihli ve 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu kapsamına giren görüşme ve ağırlama yürüyüşlerinin yapıldığı yerde ya da yakın çevresinde.

b) Özel hukuk tüzel kişileri ile millet kurumu niteliğindeki iş kuruluşları ya da sendikaların genel kuıul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.

c) Halkın topluca bulunduğu ya da toplanabileceği yerlerde.

ç) İdarecilerinin talebiyle ve mevzuatta bulunan usul ve şartlara uygun bir şekilde yükseköğretim kurulularının içinde, bunların yakın çevreleri ile antre ve çıkışlarında.

d) Umumi ya da umuma açık yerlerde.

e) Her türlü toplu taşıma araçları ile seyir halindeki taşıtlarda.

(5) Konutta, ikâmetgâh yerinde ve kamuya açık olmayan işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması yapılamaz.

(6) Spor karşılaşması, miting, konser, karnaval, buluşma ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği ya da aniden toplulukların oluştuğu hallerde gecikmesinde sakınca bulunan hal var sayılır.

(7) Jandarma, tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini sağladığı yapı ve tesislere gelenlerin; herhangi bir emir ya da karar olmasına bakılmaksızın üstünü, aracını ve eşyasını teknik cihazlarla, gerektiğinde el ile denetleme etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini sorulmaksızm takdim etmek zorundadır. Uluslararası anlaşmaların hükümleri saklıdır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin olarak jandarmanın amiri ve üstü olan kişilere ilişkin kurallar ile diğer hususlar Bakanlıkça belirlenir.

(8) Önleme aramasının sonucu, arama kararı ya da emri veren merci veya makama bir tutanakla bildirilir.

Acele hallerde kapalı yerlere girme yetkisi

MADDE 48- (1) Jandarma;

a) İmdat istenmesi ya da yangın, su baskını ve boğulma gibi büyük tehlikelerin haber verilmesi veya görülmesi hallerinde bu tehlikelerden kişileri kurtarmak nedeniyle,

b) Bir suçun işlemnesine veya işlenmekte olan bir suçun devamına önlemek için,

konutlara, işyerlerine ve eklentilerine girebilir.

Tabanca kullanma yetkisi

MADDE 49- (1) Jandarma, ilgili mevzuatına kadar silah faydalanma yetkisine sahiptir.

Yetkilerin kullanılması

MADDE 50- (1) Jandarma, sorumluluk alanı içinde hizmet branşı, yeri ve zamanına bakılmaksızın, bir suçla karşılaştığında olaya elkoymak, suçu durdurmak, kararsız ve kabahat delillerini tespit, muhafaza ve yetkili kolluğa teslim etmekle görevli ve yetkilidir.

(2) Güvenlik ve asayiş işlerinde; il ve ilçelerde jandarma ile polis ve sahil emniyet teşkilatları arasındaki ilişkiler ile asayiş toplantıları 28/6/1961 tarihli ve 5/1409 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Güvenlik ve Asayiş İşlerinde İl, İlçe ve Bucaklardaki Jandarma ve Güvenlik Ödevlerinin Yapılması ve Yetkilerinin Kullanılması Suretini ve Aralarındaki Münasebetleri Gösterir Yönetmelik hükümlerine kadar yürütülür.

Özel kanunlara ilişkin yetkiler

MADDE 51- (1) Jandarma bu Yönetmelikte açıklanmış tahsis ve yetkileri açık havada, diğer mevzuatta yer alan mülki görevlere ilişkin yetkileri kullanır.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Amirlerin Devir, Yetki ve Sorumlulukları

Jandarma Genel Komutanı

MADDE 52- (1) Jandarma Genel Komutanı, jandarma teşkilatının komutanıdır.

(2) Jandarma Genel Komutanının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Jandarmanın mesleki eğitim ve öğretim yönünden yetiştirilmesini sağlamak.

b) Hizmet ve işlemlerin düzenlenmesini ve yürütülmesini karşılamak.

c) Personelin özlük işlerinin yönetmelik hükümlerine göre yürütülmesini karşılamak, bunlardan yetkili olmadıklarını ilgili makamlara önermek.

ç) Jandarma teşkilatını gözden geçirmek ya da denetletmek.

d) Disiplini sağlamak için gerekli önlemleri olmak.

e) Seferberlik ve savaş hallerinde zorlama komutanlıkları emrine girecek jandarma birimlerini eğitim yönünden sıralamak.

f) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Ulus Finansal Yönetimi ve Teftiş Kanunu ile öteki yönetmelik hükümleri ile üst yöneticiye verilen devir, yetki ve sorumlulukları gerçekleştirmek.

(3) Jandarma Genel Komutanı; teşkilatın sevk ve idaresinden, yönetmelik hükümlerinin yürütülmesini sağlamaktan, bunlara dayanan emir ve kararları uygulamaktan Bakana karşı sorumludur.

Jandarma genel komutan yardımcıları

MADDE 53- (1) Jandarma genel komutan yardımcılarının atama, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Jandarma Genel Komutanı kadar bahşedilen görevleri yerine getirmek.

b) Jandarma Genel Komutanının bulunmadığı zamanlarda vekalet etmek ve yetkilerini göstermek.

c) Jandarma Genel Komutanının emriyle jandarma teşkilatını denetlemek, yetkilendirildiği öteki konularda gerekli işlemleri yapmak.

ç) İlgili başkanlıklar vasıtası ile teşkilatın gelişim planlarım planlamak ve peşine düşüp takip

etmek.

d) Gerekli gördüğü önerileri Jandarma Genel Komutanına iletmek.

Jandarma alan komutanları

MADDE 54- (1) Jandarma alan komutanları, emniyet ve asayiş hizmetlerinin daha etkili yürütülmesi nedeniyle sorumluluk alanında il jandarma komutanlıkları aralarında koordinasyon ve işbirliğini temin etmek, ihtiyaç duyulan lojistik ve teknik takviye faaliyetlerini aranje etmek, denetim ve denetimini temin etmek, personelin özlük işlemlerini yürütmek; bölge komutanlığının konuşlu olduğu ilin valisinin onayıyla; terörle çaba kapsamında operasyonları düzenlemek, sevk ve yönetmek, iller aralarında zorlama kaydırması yapmakla görevlidir. İller aralarında şiddet kaydırılması durumunda alan komutanlığının konuşlu olduğu ilin valisi diğer illerin valileri ile zorunlu koordinasyonu sağlar.

(2) Jandarma bölge komutanları, bölge içinde kendi tahsis ve sorumluluk alanındaki hususlarda il ve ilçe jandarma komutanlıklarına dikte verebilir. Bölge komutanı bu görevlerinin ifasından ve yetkilerin kullanılmasından, operasyonel faaliyetlerde faaliyette bulunulan ilin valisine karşısında sorumluluğu saklı kalmak kaydıyla, bölge komutanlığının konuşlu olduğu ilin valisine karşısında sorumludur.

İl jandarma komutanı ile komutan yardımcısı

MADDE 55- (1) İl jandarma komutanları, il jandarma teşkilatının komutanıdır.

(2) İl jandarma komutanlarının atama, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Emniyet ve asayişi temin etmek için alınan önlem ve kararları kullanmak, icra edilen adli faaliyetlerin koordinasyon ve takibini yerine getirmek.

b) Emniyet ve asayişi sağlamaya karşın alınması gereken tedbirlere ilişkin önerilerde bulunmak.

c) Tahsis ve işlemlerin tam, dürüst ve vaktinde yapılmasını sağlamak, gözden geçirmek, hatalı ve eksiklikleri gidermek, gerektiğinde soruşturma yerine getirmek.

ç) Kanunlarla ve vali kadar verilen görevlerin yapılıp yapılmadığını takip ve denetlemek, sonuçlarını anlatmak.

d) Astlarını kanunlarda verilen görevleri yönünden geliştirmek.

e) Disiplini karşılamak.

f) Personelin özlük işlemlerini yürütmek.

g) Gereklilik duyulan lojistik ve teknik yardım faaliyetlerini sıralamak, kontrol ve denetimini karşılamak.

ğ) Adli görevleri ifa etmek.

(3) İl jandarma komutan yardımcıları, kendi birimlerini sevk ve idare eder, birimlerinin eğitiminden, disiplininden, özlük işlemlerinden sorumludur. Komutan kadar bahşedilen görevleri yapar. Komutanın yokluğunda benzer yetkileri taşır ve görevlerini yerine getirir.

İlçe jandarma komutam ve komutan yardımcısı

MADDE 56- (1) İlçe jandarma komutanları, ilçe jandarma teşkilatının komutanıdır.

(2) İlçe jandarma komutanlarının atama, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Emniyet ve asayişi sağlamak için alman tedbir ve kararları uygulamak.

b) Güvenlik ve asayişi sağlamaya yönelik alınması gereken tedbirlere ilişkin önerilerde bulunmak.

c) Adli görevleri ifa etmek.

ç) Devir ve işlemlerin bütün, doğru ve vaktinde yapılmasını temin etmek, kontrol etmek; yanlış ve eksikliklerin nedenlerini inceleyerek onarmak, gerektiğinde soruşturma gerçekleştirmek.

d) Kanunlarla ve kaymakam tarafından verilen görevlerin yapılıp yapılmadığını peşine düşüp takip ve denetlemek, sonuçlarını bildirmek.

e) Astlarını kanunlarda verilen görevleri yönünden geliştirmek.

f) Disiplini temin etmek.

g) Personelin özlük işlemlerini yürütmek.

ğ) Gereklilik duyulan lojistik ve teknik takviye faaliyetlerini aranje etmek, yoklama ve denetimini karşılamak.

(3) İlçe jandarma komutan yardımcıları, kendi birimlerini sevk ve yöneticilik eder, birimlerinin eğitiminden, disiplininden, özlük işlemlerinden sorumludur. Komutan göre bahşedilen görevleri yapar. Komutanın yokluğunda benzer yetkileri taşır ve görevlerini yerine getirir.

Jandarma karakol komutanları

MADDE 57- (1) Jandarma polis merkezi komutanları, karakolun komutanıdır.

(2) Jandarma polis merkezi komutanlarının tayin, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Emniyet ve asayişi karşılamak için alınan önlem ve kararlan kullanmak.

b) Güvenlik ve asayişi sağlamaya karşın alınması gereken tedbirlere ilişkin önerilerde bulunmak.

e) Adli görevleri ifa etmek.

ç) Atama ve işlemlerin bütün, doğru ve zamanında yapılmasını sağlamak, kontrol etmek; hatalı ve eksikliklerin nedenlerini inceleyerek gidermek, gerektiğinde soruşturma yerine getirmek,

d) Kanunlarla ve ilçe jandarma komutanı göre verilen görevlerin yapılıp yapılmadığım takip ve gözden geçirmek, sonuçlarını söylemek.

e) Astlarım kanunlarda verilen görevleri yönünden yetiştirmek.

f) Disiplini karşılamak.

g) Personelin özlük işlemlerini yürütmek.

BEŞİNCİ KISIM

Egzersiz ve İşbirliği Esasları

Çalışma ve işbirliğine ilişkin genel esaslar

MADDE 58- (1) Jandarma Genel Komutanlığı, Bakanlığa bağlıdır. Bakan, jandarma teşkilatının en üst amiridir ve teşkilatı yöneticilik eder. Jandarma Genel Komutanı bütün jandarma teşkilatının komutanı olarak teşkilatın sevk ve idaresinden, mevzuat hükümlerinin yürütülmesini sağlamaktan, bunlara dayalı olarak verilen emir ve kararların uygulanmasından Bakana karşı sorumludur.

(2) Jandarma alan komutanları konuşlu olduğu ilin valisine, il ve ilçe jandarma komutanları ise mülki amirlere alt ve sorumlu olarak görev yapar.

(3) Mülki amirler ile adli makamlar mevzuat hükümlerine uygun bir şekilde jandarma komutanlarına ve öteki jandarma personeline doğrudan emir verme yetkisine sahiptir. Öteki makamlar jandarmaya görev olarak verilmesini istedikleri konunun kanuni dayanaklarını belirterek o yerin mülki amirine başvurur. Mülki amir, talebi mevzuata ve ihtiyaca adaptasyon yönünden değerlendirir ve yerinde bulduğunda, görevin ifasını emreder.

(4) Jandarma birimleri, aldıkları görevin yürütülmesi bakımından, kendi amirlerinin dikte komutası altında ve silsile esasına tarafından sevk ve idare edilir.

(5) Güvenlik ve asayiş görevlerinden doğrudan doğruya sorumlu olan mülki amir, bu görevlerin yürütülmesini jandarmanın mesuliyet alanında, jandarma yoluyla sağlar.

(6) Jandarma birimlerindeki her kademedeki amir ve personel, görevlerini kanunlara yerinde yürütmekten ve yetkilerini amaca uygun bir tarzda kullanmaktan, mülki amirlere karşısında sorumludur.

(7) Jandarma birimlerinin üstlendikleri görevin yapılmasında kullanacakları vasıta ve gereçlerin seçimi kendi komutanlarına aittir. Mülki amirler nitelik içeren ve beceriksiz kalman durumlarda gereken araç ve gereçleri diğer ulus kurum ve kuruluşlarından sağlayarak jandarmanın hizmetine verebilir.

Kabahat ve öteki kayda değer olayların bildirilmesi

MADDE 59- (1) Jandarma; bölgelerindeki her türlü suçları ve sonuçlarını, ülkenin emniyet ve asayişini bozan ya da bozacak olan olayları, yangın, su baskını gibi afetleri, haber aldıkları salgın ve bulaşıcı hastalıkları, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü, nitelikleri Anayasada gösterilen Cumhuriyeti yıkmaya, sarsmaya ve bölmeye karşın propagandalar konusunda edindikleri bilgileri, il veya ilçenin asayiş veya güvenliğini etkileyecek mahiyetteki kovuşturma ve soruşturmaları, zaman geçirmeksizin mülki amire sözlü veya yazılı olarak bildirir. Suçla ilgili g sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur

Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment