Kolluk kuvvetlerinin disiplin işlemlerine dair 682 sayılı KHK'nın tam metni

23 Ocak 2017 PAZARTESİ

Devlete Ait Gazete

Rakam : 29957

KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME

GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA

KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME

Karar Sayısı: KHK/682

Genel kolluk görevlilerinin alt olacağı disiplin hükümlerinin düzenlenmesi; Anayasanın 121 inci maddesi ile 25/10/1983 tarihli ve 2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanununun 4 üncü maddesine tarafından, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu'nca 2/1/2017 tarihinde kararlaştırılmıştır.

BİRİNCİ BÖLÜM

Gaye, Kapsam ve Tanımlar

Gaye

MADDE 1 - (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı; Güvenlik Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline ilişkin ciddiyetsizlik ve cezaları, disiplin amirlerini ve kurullarını, disiplin soruşturma usulü ile öteki ilgili hususları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 - (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname;

a) Güvenlik Genel Müdürlüğü teşkilatında çalışan her sınıftan memurları,

b) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı teşkilatlarında tahsis yapan subay, astsubay, sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay, bilirkişi jandarma, bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erler ile diğer sınıflardaki memurları,

kapsar.

(2) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı emrine bahşedilen sorumlu erbaş ve erler hakkında 31/1/2013 tarihli ve 6413 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanunu hükümleri uygulanır.

Tanımlar

MADDE 3 - (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin uygulanmasında;

a) Amir: Kadro ve kuruluş yönünden emrindeki olunan kimse ile amir olarak yetkilendirilmiş olan öteki kişileri,

b) Bakan: İçişleri Bakanını,

c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,

ç) Disiplinsizlik: Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre disiplin cezası ile cezalandırılan fiilleri,

d) Disiplin amiri: Bu Kanun Hükmünde Kararname ile disiplin cezası vermeye yetkili kılınmış birincil amiri,

e) Disiplin amirleri: Disiplin amiri ile üstteki disiplin amirlerini,

f) Disiplin cezası: Ciddiyetsizlik nedeniyle disiplin amirleri ya da kurulları tarafından bahşedilen ve bu Kanun Hükmünde Kararnamede gösterilen yaptırımları,

g) Disiplin soruşturması: Disiplinsizlik yaptığı iddia edilen personel hakkında karar saptamak amacıyla disiplin amirleri ya da kurulları göre yapılan ya da yaptırılan araştırma ve incelemeyi,

ğ) Emir: Hizmete ilişkin bir fiilin yapılmasının ya da yapılmamasının söz, yazı ve sair surette asta bildirilmesini,

h) Devir: Hizmetin gerektirdiği fiili yapmayı ve menettiği fiili yapmamayı,

ı) Hizmet: Mevzuatla yapılması veya yapılmaması hükme bağlanmış olan hususlar ile amir göre emredilen ya da yasaklanan işleri,

i) Personel: Emniyet Genel Müdürlüğü için emniyet teşkilatında çalışan her sınıftan memuru; Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatlarında tayin yapan subay, astsubay, sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay, bilirkişi jandarma, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erler ile öteki sınıflardaki memurları,

j) Üst: Makam, rütbe veya kıdem büyüklüğünü,

k) Üst disiplin amirleri: Disiplin amirinin kadro ve kuruluş yönünden alt bulunduğu ve disiplin cezası verilecek personelden makam, rütbe veya kıdemce büyük olan yetkili art arda bütün amirleri,

açıklama eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Disiplin cezasını gerektiren fiillerin ve disiplin cezalarının niteliği

MADDE 4 - (1) Disiplinsizlik mahsus veya taksirle oluşabilir.

(2) Aynı fiil nedeniyle bu Kanun Hükmünde Kararnamede yazılı disiplin cezalarından birden fazlası verilemez.

(3) Bir fiilin ansızın fazla ciddiyetsizlik teşkil etmesi halinde ağır olan disiplin cezası verilir.

(4) Bir fiilin öteki kanunlar dahilinde yönetimsel yaptırıma bağlanmış olması, benzer fiile bu Kanun Hükmünde Kararname dahilinde disiplin cezası verilmesine engel teşkil etmez.

Disiplin soruşturmasının adli soruşturma ya da kovuşturmadan bağımsızlığı

MADDE 5 - (1) Herhangi bir fiilden dolayı ilgili hakkında yapılan adli soruşturma veya kovuşturma, benzer fiilden dolayı keza disiplin soruşturması ve tahkikat yapılmasını, disiplin cezası verilmesini ve bu cezanın yerine getirilmesini engellemez.

Takdir hakkının kullanımı

MADDE 6 - (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname ile disiplin cezası vermeye yetkilendirilen disiplin amirleri veya kurulları, disiplin cezası uygulanması ile ilgili takdir haklarını ölçülü, adil ve hakkaniyetli bir şekilde kullanırlar.

(2) Takdir hakkı mutlaka gerekçeli olarak kullanılır.

(3) Takdir hakkı kullanılırken;

a) Disiplinsizliğin işleniş biçimi,

b) Disiplinsizliğin işlendiği süre ve yer,

c) Disiplinsizliğin hizmete negatif etkisinin ağırlığı,

ç) Meydana gelen hasar ya da tehlikenin ağırlığı,

d) Disiplinsizlik yapan personelin kast veya taksire dayalı kusurunun ağırlığı,

e) Disiplinsizlik yapan personelin daha önceki disiplin durumu,

f) Ciddiyetsizlik yapan personelin cana yakın ikrarı ve gösterdiği pişmanlık,

gözönüne alınır.

(4) İtiraz üstüne yetkili makamlar göre bahşedilen kararlar hariç edinmek üzere, hiçbir yönetimle ilgili makam göre, disiplin cezası ile ilgili takdir hakkının kaldırılması sonucunu doğuran bir karar verilemez ya da başvuru formu yapılamaz.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Disiplinsizlik ve Cezaları

Disiplin cezaları

MADDE 7 - (1) Personele verilecek disiplin cezaları şunlardır:

a) Ikaz Etme cezası: Personele görevinin icrasında ya da hal ve hareketlerinde daha özenli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.

b) Ayıplama cezası: Personele görevinin icrasında ya da hal ve hareketlerinde kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.

c) Aylıktan kesme cezası: Disiplin cezası bahşedilen personelin, fiilin yük derecesine tarafından zam ve tazminatlar hariç brüt aylığından onbeş günlüğe dek kesinti yapılmasıdır. Suç Oluşturan, aylığı tahakkuk ettiren birimce personelin aylığından kesilmek suretiyle yerine getirilir. Aylıktan kesme bütün Türk Lirası üzerinden yapılır ve kuruşlar dikkate alınmaz.

ç) Kısa süreli erteleme: Personelin bulunduğu kademede ilerlemesinin dört, altı ya da on ay vakit ile durdurulmasıdır.

d) Uzun süreli askıya alma: Personelin bulunduğu kademede ilerlemesinin oniki, onaltı, yirmi veya yirmidört ay vakit ile durdurulmasıdır.

e) Meslekten çıkarma: Personelin emniyet, jandarma ve sahil güvenlik teşkilatlarında bir daha çalıştırılmamak üzere meslekten çıkarılmasıdır.

f) Devlet memurluğundan sonuç: Personelin bir daha Devlet memurluğuna atanmamak üzere memurluktan çıkarılmasıdır.

(2) Kurumda geçmiş hizmetleri sırasında çalışmaları olumlu bulunan ve iyi veya derecede değer biçme puanı bölge personel için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir.

(3) Birinci fıkranın (c), (ç) ve (d) bentlerinin uygulanmasında, cezanın üstteki ve daha alçak kademeleri ağır veya hafif suç oluşturan sayılmaz.

(4) Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümleri sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşlar ile sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlerin kendi kanunlarında düzenlenen meslekten ayırmayla ilgili hükümlerin uygulanmasına engel teşkil etmez.

(5) Devlet memurluğundan sonuç ya da meslekten çıkarma cezalarından başka bir disiplin cezasına çarptırılmış olanlar, ikaz etme ve kınama cezalarının uygulanmasından başlayarak beş yıl, öteki cezaların uygulanmasından başlayarak on yıl geçtikten sonra, atamaya yetkili amire başvurarak verilmiş olan disiplin cezalarının özlük dosyasından silinmesini isteyebilir. İlgilinin bu süreler içerisindeki davranışları, bu isteğini haklı kılacak nitelikte görülürse laf konusu ceza özlük dosyasından silinir.

Disiplin cezası verilecek fiiller

MADDE 8 - (1) Uyarma cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

a) Silahını, araç ve gerecini, giyim ve kuşamını temiz tutmamak, çalıştığı yerin temizliğine özen göstermemek.

b) Yetkili makamlarca muhakkak tasarruf tedbirlerine riayet etmemek ya da kullanımına sunulan ulus kaynaklarının kullanılmasında gösterilmesi gereken makul seviyedeki özeni göstermemek.

c) İzinsiz veya kurumunca özrü olmaksızın belirli zamanda yapılması gereken faaliyetlere geç kalmak.

ç) Görevdeyken, yetkili makamlar kadar müsade verilen durumlar haricinde ödev ya da hizmetle ilgisi olmayan işlerle mücâdele etmek.

d) Özürsüz veya izinsiz olarak mesaiye geç gelmek veya erken ayrılmak veya günlük mesai saatlerine riayet etmemek.

e) Nezaket kurallarına aykırı konuşma ve davranışlarda bulunmak.

f) Emrin icrası ya da sonuçları ile katılım sağlanan toplantılarla ilgili olarak görevlendirme yapan amire veri vermemek.

g) Usulüne uygun olarak kendisine verilmiş olan bir dikte üstüne; emrin yerinde olmadığı, hatalı verildiği, yapılamayacağı ve sanki şekillerde amirini alenen kusur bulmak veya amire aleyhinde itirazda bulunmak (Amir göre karar verilene kadar astın fikrini savunması ya da emrin yasadışı olduğu hususundaki kanaatini belirlemek için amire yaptığı itiraz bu kapsamda ciddiyetsizlik teşkil etmez.).

(2) Kınama cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

a) Tayin sırasında ya da dışarıya, mevzuat veya talimatlarla yasaklanan davranışlarda bulunmak.

b) Mevzuatta belirlenmiş yöntem ve kurallara riayet etmeden sözlü, yazılmış ya da elektronik olarak başvuru veya şikayette bulunmak.

c) Nöbeti teslimden daha sonra tayin yerine özürsüz olarak geç dönmek.

ç) Bildirimleri süresi içerisinde yerine ulaştırmamak.

d) Mevzuat ya da talimatlarla taşınmasına ya da bulundurulmasına müsade verilmiş olanlar dışında, mesleğin ciddiyeti ile bağdaşmayacak biçimde yüzük, bilezik, kolye, madalyon, rozet ve sanki şeyleri takmak.

e) Atama esnasında ya da açık havada kendisi ile benzer rütbede çalışanlara ya da mesai arkadaşlarına karşısında saygısız muamele etmek.

f) Yönetmelik ve talimatlarla kendisine tevdi edilmiş görevlerin gerektirdiği sorumluluğu üstlenmekten imtina ettiğini gösterecek tavır ve davranışlarda bulunmak.

g) Amirleri, üstleri, benzer rütbedeki ya da çalışma arkadaşları hakkında ve onların bulunmadığı ortamlarda, onların işlem, eylem ve kişilikleri hakkında kötüleyici veya konuştuğu kişilerde fena izlenim bırakacak tarzda olumsuz sözler söylemek.

ğ) Zati demirbaş tabanca veya geçici olarak bahşedilen demirbaş tabancanın üstünde orijinalliğini bozacak badana, kaplama, gravür ya da ciddiyetle bağdaşmayacak şekil, desen, fotoğraf ve kişilik gibi şansın dönmesi yerine getirmek.

h) Mevzuata ya da mesleki teamüllere aykırı hitaplarda bulunmak.

ı) Bu fıkrada ciddiyetsizlik olarak saptanan eylem, işlem, tavır ve davranışlar dışarıda herhangi bir biçimde görevin takdir ve yerine getirilmesinde hoşgörü ve savsaklama kullanmak.

i) Kılık ve giysi ile ilgili olarak mevzuatta belirli kurallara uymamak.

(3) Aylıktan kesme cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

) Üç günlüğe değin aylıktan kesme cezasını gerektiren fiiller;

1) Mevzuat ya da talimata aykırı olarak yetkisiz kuşam ve teçhizatla göreve çıkmak.

2) Amir ve üstlerinin, tahsis ve mesleki konulara ya da tavır ve davranışlarına ilişkin uyarılarına uymamak ya da bu uyarılara aldırışsız kalmak, amir ve üstleri tarafından sorulan soruları gereken zaman içinde yanıtlamamak.

3) Özlük hakları ile ilgili ya da diğer bir bireysel avantaj temini için başkalarını aracı koyup öncelik ve imtiyaz talep etmek.

4) İzinsiz veya kurumunca makul bir özrü olmaksızın yirmidört saate dek göreve gelmemek.

5) Devir açık havada amir veya üstlerine saygısız faydalanmak.

6) Nöbet görevine gelmemek ya da nöbet veya nokta görevinde mevzuatla ve talimatlarla belirlenen kurallara aykırı hareket etmek.

7) Görevli bulunduğu sırada tahsis gereği olmaksızın ya da amirin izni olmadan resmi giysi ile kahvehane, kıraathane, lokal, kulüp ve yarı yerlerde oturmak.

8) Amirinden müsade almaksızın görevli bulunduğu il sınırları dışına çıkmak.

9) Emrinde çalışanları ya da Devletin vasıta ve gereçlerini idarece kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın özel işlerinde uygulamak.

10) Kendisine verilmiş olan personel kimlik kartını makul bir neden olmaksızın kaybetmek.

11) Bazı isteklerini yerine getirmek, bireysel bir avantaj temin etmek, tayin veya sorumluluktan firar etmek gibi amaçlarla hastalığını aşırıya kaçmak ya da olmadığı halde bir rahatsızlığı varmış gibi göstererek günlük mesainin bir kısmına katılmamayı alışılmışlık haline getirmek.

12) Herhangi bir yolu, yeri veya kişiyi arayıp soranlara cevap vermemek, tekrar savmak.

13) Görevde umursamazlık göstermek, görevi savsaklamak ya da geçerli bir özrü olmaksızın kayıtlı sürede bitirmemek.

14) Haklı bir neden olmadan kişileri bekletmek.

15) Selam ile ilgili olarak kesin kurallara riayet etmemek.

16) Resmi protokol kurallarına aykırı konuşma ve davranışlarda bulunmak.

b) Dört ila on günlüğe dek aylıktan kesme cezasını gerektiren fiiller;

1) Kendisi ile benzer rütbede çalışanlara, astlarına ya da mesai arkadaşlarına karşı alçaltıcı laf söylemek, davranışta bulunmak veya laf, yazı veya eylemle hakaret etmek.

2) Devlete Ait evrak ya da göreve ilişkin evrakı kaybetmek.

3) Tedbir almamak ya da özenli davranmamak yüzünden kendisine teslim edilen Devlet malı eşyanın hasar görmesine ya da kaybolmasına sebep olmak.

4) İzinli olduğu zamanlarda resmi kıyafetle, izinli olmadığı zamanlarda görevli olmaksızın resmi ya da sivil kıyafetle, personelin girmesine ya da oturup eğlenmesine izin verilen yerler dışındaki kahvehane, lokal, kulüp veya benzeri yerlerde oyun oynamak.

5) İzinsiz veya kurumunca bir özrü olmaksızın yirmidört saatten artı ve iki güne kadar (ikinci gün dahil) göreve gelmemek.

6) Mühür ya da beratını kabul edilebilir bir niçin olmaksızın kaybetmek.

7) Mesul bulunduğu ödev ve teslim işlemlerini tamamlamadan ya da ödev ve teslim işleri tamamlanamadığı takdirde ilgili mevzuatında belirtilmiş vakit dolmadan görev yerinden terketmek.

8) Görevle ilgili devlete ait evrak, araç ve gereçleri görevin sona ermesine ya da kurumca istenmesine karşın geri vermemek.

9) Izin verilen haller haricen üniforma giymemek.

c) Onbir ila onbeş günlüğe dek aylıktan kesme cezasını gerektiren fiiller;

1) İzinsiz ya da kurumunca kabul edilebilir bir özrü olmaksızın iki günden artı ve üç güne değin (üçüncü gün dahil) görevine gelmemek.

2) İzinli bulunduğu sürede, hizmet ve görevin gerektirdiği durumlarda, görevine hemen dönmesi kendisine sözlü, yazılı ya da herhangi bir irtibat vasıtasıyla duyurulduğu halde, makul özrü bulunmaksızın görevine makul sürede dönmemek.

3) Amir ve üstlerine iletilmesi gereken olay, bilgi ve emirleri vaktinde iletmemek.

4) Atama esnasında kişilere karşısında alçaltıcı laf söylemek veya davranışta bulunmak.

5) Teftiş ve soruşturmaları uzatmak, yoklama raporları ve soruşturma raporlarını süresinde ilgili yerlere vermemek ya da göndermemek ya da bir niçin olmadan soruşturmayı beceriksiz vazgeçmek.

(4) Kısa süreli erteleme cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

) Dört ay kısa süreli durdurma cezasını gerektiren fiiller;

1) Amir ve memurlara görevle ilgili olarak kandırmak.

2) Yoklama görevini yerine getirmemek.

3) İzinsiz ya da kurumca özrü olmaksızın kesintisiz olarak üç günden fazla ve beş güne dek (beşinci gün dahil) göreve gelmemek.

4) Amirlerini, üstlerini, benzer rütbedeki arkadaşlarını, astlarını ya da diğer mesai arkadaşlarını haksız yere şikayet etmek.

5) Astlarını, benzer rütbedeki arkadaşlarını ve öteki mesai arkadaşlarını vurma girişiminde bulunmak.

6) Toplu olarak sözlü ya da yazılmış şikayette bulunmak.

7) Tayin sırasında amir ya da üstlerine saygısız adet edinmek.

8) Bu Kanun Hükmünde Kararnamede hem ciddiyetsizlik olarak tanımlanmamış elde etmek kaydıyla astları veya mesai arkadaşlarına karşın olarak aralıksız ve sistematik her türlü zorlama ve taciz göstermek.

b) Altı ay kısa süreli erteleme cezasını gerektiren fiiller;

1) Doğrudan ya da arabulucu eliyle astlarından ya da meslek sahiplerinden armağan veya borç edinmek.

2) Kabul Edilebilir mücbir sebepler haricinde borçlanıp ödememeyi alışkanlık haline getirmek.

3) Görevde kullanılan telsiz haberleşme araçlarıyla görevle ilgili olmayan veya saygısızca konuşmalar gerçekleştirmek veya anlaşılmaz sesler hariç tutmak.

4) Teslim aldığı her çeşitlilik motorlu vasıta, cihaz, aygıt ve teçhizatta ağır kusur veya hizmetten ayrılabilen bireysel kusurla hasara neden olmak.

5) Ödev içinde veya dışarıya amir ya da üstlerinin eylem veya işlemlerini negatif yönde eleştirici nitelikte laf söylemek veya yazı yazmak.

6) Hizmet dıştan resmi sıfatının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak eylem ve davranışlarda bulunmak.

7) Bir görevin kendisine tevdi edildiğini öğrendikten sonradan mazeretler ileri sürmek suretiyle göreve başlamayı geciktirmek.

c) On ay kısa süreli durdurma cezasını gerektiren fiiller;

1) Amir ve üstlerine iletilmesi gereken olayları ve bunlarla ilgili bilgileri amirlerinden ve resmen istenmesi halinde görevli ve yetkili kuruluş ve kişilerden gizlemek.

2) Yetkili olmadığı halde basın, haber ajansları, radyo ve televizyon kurumları ya da öteki irtibat kanalları vasıtasıyla kamuoyuna data veya açıklama yapmak.

3) Silahıyla dikkatsizlik, tedbirsizlik ya da ihmal sonucu yaralamaya sebebiyet atamak, kendisini acıtmak ya da bu fiillerin başkaları tarafından işlenmesine sebep olmak.

4) Hizmet aracıyla ağır kusuru veya hizmetten ayrılabilen kişisel kusuruyla trafik kazası sonucu yaralamaya sebebiyet tahsis etmek.

(5) Uzun süreli erteleme cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

a) Oniki ay uzun süreli erteleme cezasını gerektiren fiiller;

1) Belirlenen koşul ve sürelerde mülk bildiriminde bulunmamak veya gerçeğe tutarsız bildirimde bulunmak.

2) Görev esnasında kişilere veya herhangi bir nedenle kurum binalarına gelen veya getirilenlere hakaret etmek.

b) Onaltı ay uzun süreli askıya alma cezasını gerektiren fiiller;

1) Devlet malı motorlu araçları, göze çarpan araçlarını, silah veya mühimmatı dikkatsizlik sebebiyle kaybetmek.

2) Hizmet içinde devlete ait sıfatının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak eylem ve davranışlarda bulunmak.

3) Görevde uyumak.

c) Yirmi ay uzun süreli erteleme cezasını gerektiren fiiller;

1) İzinsiz veya kurumca kabul edilebilir özrü olmaksızın aralıksız olarak beş günden fazla ve dokuz güne kadar (dokuzuncu gün dahil) görevine gelmemek.

2) Muhafazası ya da sevkiyle sorumlu bulunduğu değişken, davalı, esir ya da hükümlünün kurnaz davranmamak ya da önlem almamak yüzünden kaçmasına neden olmak veya yakalama görevini savsaklamak.

ç) Yirmidört ay uzun süreli askıya alma cezasını gerektiren fiiller;

1) Silahıyla dikkatsizlik, ihtiyatsızlık ya da ihmal sonucu ölüme sebebiyet atamak veya bu fiilin başkaları kadar işlenmesine sebep olmak.

2) Silahıyla yaralama suçunu bile bile derin etki bırakmak.

3) Meskün yerlerde, binalarda, herkesin dolaşıp gezebileceği ya da oturabileceği yerlerde silah atmak.

4) Amirin usulüne göre verdiği emri yerine getirmemek.

5) Amirin izni olmaksızın tayin yerini terk etmek.

6) Kişinin iffetine yönelik söz anlatmak, fiil veya harekette bulunmak.

7) Amir ya da üste hakaret etmek.

8) Amir ya da üstlerini laf, yazı, tavır veya davranışlarıyla küçümsemek.

9) Amir veya üstlerini dövmeye girişimde bulunmak.

10) Amir veya üstlerini sözlü ya da fiili olarak korkutma etmek.

11) Göreve ilişkin her türlü yazılı kağıt, doküman, mikrofilm aslı ya da kopyalarını bilerek imha etmek, ortadan kaldırmak ya da doküman niteliği içeren bilgisayar programlarını, dosyalarını, verilerini hukuka tutarsız olarak fethetmek, başkasına zarar vermek üzere uygulamak, tahrip etmek, başkalaştırmak, silmek, sistemin işlemesine engel olmak ya da yanlış biçimde işlemesini karşılamak.

12) Kriptolu telsiz cihazının ve her türlü kriptolu cihazın kaybını veya çalındığını, idarece makul bir mazereti olmaksızın ilgili birime hemen bildirmemek.

13) Hizmet aracıyla ağır kusuru ya da hizmetten ayrılabilen kişisel kusuruyla trafik kazası sonucu ölüme sebebiyet vermek.

(6) Meslekten tümdengelim cezasını gerektiren fiiller şunlardır:

a) Görevin yerine getirilmesinde dil, halk, cinsiyet, siyasi akıl, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yerine getirmek ya da personel aralarında bu yolda ayrım yapıcı tutum ve davranışlarda bulunmak.

b) Göreve çıkılmaması için propaganda yerine getirmek, kışkırtmak, zorlamak, karar alınmasını temin etmek, alınan bu karara bulunma veya karar gereğince göreve çıkmamak.

c) Amir veya üstlerinin icraatına aykırı olmak ve bu hareketi toplu ayla dönüştürerek tahsis yapılmasını ya da göreve çıkılmasını engellemek, buna bulunma, katılmaya tahrik veya desteklemek.

ç) Yetkisini veya nüfuzunu kendisine veya başkalarına çıkar sağlamak amacıyla ya da kin ve arkadaşlık gibi nedenlerle kötüye uygulamak.

d) Hizmetle ilgili her türlü dosya, kayıt, resmi evrak ya da belgeyi ya da örneklerini eksik kişilere devretmek, verilmesini emretmek, verilmesine göz yummak.

e) Sıcacık tutulması zorunlu olan ve atama ile ilgili yer alan bilgi ve belgeleri görevli ya da yetkili olmayan kişilere izah etmek.

f) Muhafazası veya sevkiyle görevli olduğu belirsiz, davalı, tutuklu veya hükümlünün kaçmasına mahsus ve can atarak olanak atamak.

g) Kasıtlı Olarak ve isteyerek kabahat kanıtlarını yok etmek ya da bunların yok olmasına neden olmak, kanıtları silmek, gizlemek, değiştirmek, yarmak ya da bu fiillere yardım etmek.

ğ) Devlet malı araç, gereç, hayvan, silah, mermi ve mühimmatı satmak ya da mülk edinmek, personel kimlik kartını, araç, gereç, hayvan, tabanca ve mühimmatı başkalarının kullanımına belirlemek.

h) bilerek gerçek dışı rapor atamak ya da tutanak düzenleyip imza etmek veya ettirmek.

ı) Tayin sırasında destek isteyen emniyet görevlilerine haklı bir niçin yokken yardımdan kaçınmak veya bildiği veya gördüğü bir suçun izlenmesi ve suçlunun yakalanması için gerekli girişimde bulunmamak.

i) Mesleğin saygınlığını zedeleyecek şekilde uygun olmayan yerlere gitmek.

j) Devir mahallinde veya görevli bulunduğu sırada alkollü alkol içmek veya içilmesine göz yummak.

k) Göreve sarhoş veya alkollü içki içtiği muhakkak olacak biçimde ulaşmak.

l) Devlete Ait kıyafetle umuma açık yerlerde alkollü içki içmek ya da resmi kıyafetli olarak gizlenemeyecek derecede ayyaş gözükmek.

m) Uyuşturucu maddeleri yerine getirmek ya da kullanmak, bunların yapılmasına, kullanılmasına, saklanmasına, nakledilmesine, yakalanacağı sırada ortadan kaldırılmasına, satılmasına ya da satın alınmasına arabulucu olmak.

n) Kumar oynamak ya da oynatmak, kumar oynatanlarla ilişki hazırlamak.

o) Kaçakçılık gerçekleştirmek veya kaçakçılarla ilişki düzenlemek.

ö) Geliri ile uygun sayılmayacak biçimde yaşadığı ve aşırı harcamada bulunduğu kanıtlanmış elde etmek ve bunun haklı kaynağını gösterememek.

p)14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile öngörülen grev yasağı kapsamına giren eylemlerde bulunmak.

r) Devlet memurları kadar yapılamayacağı 657 sayılı Kanunda açıklanmış kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak.

s) Siyasi partilerin yararına veya zararına hedeflemek ya da siyasal eylemlerde bulunmak, görevli olmaksızın siyasal amaçla yapılacak açık ya da kapalı yer toplantılarına ya da eğlence yürüyüşlerine yeralma.

ş) İffetsizliği tanıdık veya anlaşılmış olan bir kimse ile kasıtlı olarak evlenmek ya da evlilik bağını devam ettirmek veya böyle bir kimseyi yanında bulundurmak veya nikahsız olarak sürekli surette yaşamakta diretmek.

t) Kanuna aykırı olarak sendikalara abone olmak, sendikaların veya üyesi bulunmadıkları derneklerin yapacakları bilimsel, kültürel ve teknik özellik taşımayan açık veya kapalı yer toplantılarına ya da ziyafet yürüyüşlerine görevli olmaksızın yeralma, açık yer buluşma ve eğlence yürüyüşlerine resmi kıyafetli ya da silahlı olarak bulunma ya da üyesi bulundukları derneklerin tüzüklerinde belirli amaçları dışındaki çalışmalarını ya da bu nitelikteki buluşma veya ziyafet yürüyüşlerini aranje etmek veya bunlara yeralma.

u) Görevde kullanılan telsiz, telefon haberleşmesini ya da kurum içi iletişim sistemlerini mahsus engellemek.

ü) Mesleğin övünç ve saygınlığını zedeleyici ya da amir veya üstlerinin eylem ve işlemlerini olumsuz yönde eleştirici nitelikte kimsesiz ya da topluca duyuru yaymak veya basın, haber ajansları, radyo ve televizyon kurumları ve öteki iletişim kanalları vasıtasıyla kamuoyuna yönelik veri, yazı ve demeç vermek.

v) Amir ya da üste karşısında itaatsizliğe, mukavemete ya da doğrusu taarruza kışkırtma veya cesaretlendirmek.

y) Menşei muhakkak olmayan, bulundurulması ve taşınması yasak olan her çeşitlilik tabanca, cephane ve benzerlerini bulundurmak.

z) Hukuka tutarsız olarak kişiler arasındaki haberleşmenin gizliliğini ihlal etmek, kişiler arasındaki haberleşme içeriklerini ifşa etmek, kişiler arasındaki aleni olmayan konuşmaları taraflardan herhangi birinin rızası olmaksızın kayda geçirmek, kişiler arasındaki aleni olmayan konuşmaların kaydedilmesi suretiyle elde edilen verileri açığa vurmak, şahısların özel hayatının gizliliğini ihlal etmek, şahısların özel hayatına ilişkin görüntü ya da sesleri ifşa etmek, kişisel verileri kayda geçirmek, bireysel verileri bir başkasına atamak, yaymak ya da fethetmek, kanunların belirlediği sürelerin geçmiş olmasına karşın verileri sistem içinde yok etmekle mesul olduğu halde bu görevini mahsus yerine getirmemek, gerçeğin meydana çıkmasını alıkoymak amacıyla suç delillerini yok etmek, silmek, sır olarak saklamak, başkalaştırmak veya yarmak, sanılan fiilleri dikte vererek yaptırmak.

aa) Yetkili olmadığı halde hukuka tutarsız olarak elektronik ortamda veya bilgisayar loglarında bireysel verilerle ilgili sorgulama yerine getirmek, bu şekilde elde edilen bilgileri paylaşmak ya da yayınlama yoluyla duyurmak, log kayıtlarını başkalaşmak veya silmek.

bb) Görevi gereği öğrendiği veya edindiği kişisel veri ya da belgeleri yetersiz kişilerle paylaşmak ya da basın ve yayınlama kuruluşlarına veya öteki iletişim kanallarına tahsis etmek.

cc) Bir kimseyle gayri tabii mukarenette bulunmak yahut bu fiili kendisine rızasıyla yaptırmak.

çç) Görevine, sosyal ve aile yaşantısına hasar verecek derecede menfaatine, içkiye, kumara ve sanki kötü alışkanlıklara düşkün almak.

dd) Benzer rütbedeki meslektaşları ile diğer mesai arkadaşlarına fiili tecavüzde bulunmak.

ee) Görevde kullanılan telsiz haberleşme araçlarıyla amir ya da üstleri hakkında olumsuz yönde eleştirici nitelikte konuşmalar yerine getirmek.

ff) Dernek ayarlamak veya spor dernekleri dışındaki derneklere üye olmak.

gg) Vakıf belirlemek veya Bakanlıkça belli vakıflardan başka vakıfların organlarında devir olmak.

(7) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında, terfileri 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu hükümlerine yan olan personelin;

a) Kısa süreli askıya alma cezası verilmesini gerektiren hallerde brüt aylıklarının 1/5'i ila 1/4'ü,

b) Uzun süreli erteleme cezası verilmesini gerektiren hallerde brüt aylıklarının 1/3'ü ila 1/2'si,

kesilir.

(8) Yedinci fıkrada yer alan cezalar yetkili disiplin kurullarınca verilir.

Devlet memurluğundan sonuç

MADDE 9 - (1) Devlet memurluğundan çıkarma cezası uygulanacak fiiller ve bu cezayı verme yetkisi ile ilgili olarak 657 sayılı Kanun hükümleri uygulanır. Keza, aşağıdaki filleri işleyen personel de Devlet memurluğundan çıkarma cezası ile cezalandırılır;

a) Ülkenin bağımsızlığını zedelemeye, bütünlüğünü bozmaya ve ulusal güvenliği tehlikeye düşürmeye karşın herhangi bir faaliyette bulunmak ya da aynı nitelikte faaliyet gösteren herhangi bir harekete, gruplaşmaya, vakıf, dernek ve güya teşekküle yeralma, bunlara yardım etmek ya da bu yapılarla ilişki içerisinde bulunmak.

b) Cefa yerine getirmek.

Ağırlaştırıcı nedenler

MADDE 10 - (1) Amirin emrinin yapılmaması fiilinin neticesinde, Devlet ya da kişiler zarara uğratılmış ya da hizmetin gecikmesine veya durmasına neden olunmuşsa doğan zararın derecesine veya durumun ağırlığına kadar meslekten çıkarma cezası uygulanabilir.

(2) Görev yerinden ayrılmak fiili uzun süreli veya görevi aksatacak biçimde olmuşsa ya da Devleti ya da kişileri zarara uğratmışsa durumun niteliğine, ağırlığına veya zararın derecesine kadar meslekten çıkarma cezası uygulanabilir.

(3) Yazılı kağıt, belge ve kayıtlar üstünde işlenen yasak fiiller Devlet veya kişileri zarara uğratmış ya da hizmetin gecikmesine, durmasına ya da aksamasına niçin olmuşsa durumun ağırlığına veya zararın derecesine tarafından meslekten sonuç cezası verilebilir.

(4) Nöbet görevine gelmemek veya nöbet talimatına tutarsız yararlanmak fiili Devlet ya da şahısların zarara uğramasına yol açmış ise durumun niteliğine ve ağırlığına göre meslekten tümdengelim cezası uygulanabilir.

(5) Silahıyla ölüme sebebiyet saptamak fiilinin işleniş şekli, durumun ağırlığı ya da zararın derecesine göre meslekten sonuç cezası verilebilir.

(6) Silahıyla ihmal, tedbirsizlik veya ihmalkârlık sonucu yaralamaya sebebiyet belirlemek fiilinin işleniş şekli, durumun ağırlığı ya da zararın derecesi ile fiilin konusunun önem ve değerine göre meslekten çıkarma cezası verilebilir.

(7) Meskün yerlerde tabanca atmak fiili Devlet veya şahısların zarara uğramasına yol açmış ise durumun niteliğine ve ağırlığına göre meslekten çıkarma cezası uygulanabilir.

(8) Görevde uyumak fiili Devlet veya kişilerin zarara uğramasına yol açmışsa durumun niteliğine ve ağırlığına kadar meslekten sonuç cezası uygulanabilir.

(9) Muhtelif mazeretler ileri sürmek suretiyle tevdi edilen göreve gitmemek fiili hizmetin aksamasına veya millet zararının oluşmasına neden olmuşsa meslekten tümdengelim cezası verilebilir.

(10) Görevin takdir ve yerine getirilmesinde hoşgörü veya savsaklama fiili Devleti ya da kişileri zarara uğratmış veya hizmetin gecikmesine, durmasına ya da aksamasına niçin olmuşsa durumun ağırlığına ve zararın derecesine kadar daha ağır cezalardan birisi verilebilir.

(11) Silahıyla yaralamaya bile bile sebebiyet devretmek fiilinin işleniş şekli, durumun ağırlığı ya da zararın derecesine tarafından yirmidört ay uzun süreli erteleme cezası verilebilir.

(12) Kontrol ve soruşturma görevlerini savsaklamak fiili hizmetin gecikmesine, durmasına, aksamasına niçin olmuş ya da Devlet ya da kişileri zarara uğratmışsa durumun ağırlığına yahut zararın derecesine göre, dört ay kısa süreli erteleme cezası uygulanabilir.

(13) Bu Kanun Hükmünde Kararnamede muhakkak ve bir disiplin cezasıyla yaptırıma bağlanmış fiillerin sahil emniyet personelince yurtdışı liman ziyaretlerinde ya da Türk karasuları açık havada işlenmesi halinde, ikaz etme ve ayıplama cezası gerektiren fiillerde meydana gelen hasar ve tehlikenin ağırlığı da dikkate alınarak aylıktan kesme, kısa veya uzun süreli askıya alma cezası; aylıktan kesme, kısa veya uzun süreli erteleme cezası gerektiren fiillerde ise tekrar meydana gelen hasar ya da tehlikenin ağırlığı dikkate alınarak meslekten çıkarma cezası verilebilir.

Geçici olarak denetleme altına alma

MADDE 11 - (1) Jandarma Genel Komutanlığının terörle çaba harekatı kapsamındaki operasyonlarında ve Sahil Güvenlik Komutanlığının seyir halindeki gemi ve botlarında, bunların komutanları, öteki kanunlar ile verilmiş yakalama yetkisi haricinde aşağıdaki durumlardan birisi bulunduğunda veya benzer bir amaçla emri altındakileri geçici olarak denetleme altına almaya veya aldırmaya yetkilidir.

a) Kendisine, başkalarına veya çevresine veya hizmete ait bir eşyaya hasar vereceği açık bir şekilde emin olanların bu durumunun engellenmesi.

b) Ciddi şekilde bozulan disiplinin her tarafta tesis edilmesi.

c) Sarhoşluk süresince kişinin denetleme altında tutulması.

(2) Kontrol aşağı bulundurma, bu maksat için hazırlanacak mahallerde, Jandarma Genel Komutanlığı için operasyon komutanının uygun gördüğü mahallerde ve yirmidört saati geçmeyecek şekilde uygulanır. Tedbir süresinin oniki saati geçmesi halinde, personelin yakınlarına ve tedbiri uygulayan komutanın üzerine en kısa sürede bilgi verilir.

(3) Teftiş altına alınanlarla ilgili olarak durumun gerektirdiği tedbirler, disiplin amirlerince alınır veya alınması sağlanır. Bunlar hakkında disiplin cezası uygulamasında, eyleminin karşılığı olan cezanın üst sınırı ceza üst sınırdaysa veya cezanın üst sınırı değil ise bir üst canice uygulanır.

Disiplin ceza puanına emrindeki olarak meslekten tümdengelim cezası verilmesi

MADDE 12 - (1) Aşağıda belirtilen durumlar disiplinsizliği alışkanlık haline getirme olarak kabul edilir ve personel hakkında meslekten çıkarma cezası yetkili disiplin kurullarınca verilir:

a) En son alınan disiplin cezasının kesinleştiği tarihten geriye son bir yıl içinde yirmi disiplin cezası puanı veya en az iki öbür disiplin amirinden toplam oniki defa veya daha artı disiplin cezası almak.

b) En son alınan disiplin cezasının kesinleştiği tarihten geriye doğru son beş sene içinde kırk disiplin cezası puanı ya da en düşük iki ayrı disiplin amirinden toplam yirmibeş kez ya da daha fazla disiplin cezası elde etmek.

(2) Aynı disiplin dosyası kapsamında birden fazla disiplin cezası verilmesi halinde en yüksek olanın puanı değerlendirmeye alınır.

(3) Birinci fıkra kapsamında canice puanlarının hesaplanması usulü Emniyet Genel Müdürlüğü personeli için ekli (1) sayılı çizelgede, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Emniyet Komutanlığı personeli için ekli (2) sayılı çizelgede gösterilmiştir.

(4) Sözleşmeli personelin sözleşmelerinin feshine ilişkin özel kanunlardaki hükümler saklıdır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Disiplin Amirleri ve Disiplin Kurulları

Disiplin amirleri

MADDE 13 - (1) Disiplin amirinin, disiplin cezası verilecek personelden makam, rütbe veya kıdemce büyük olması ve amir konumunda bulunması gerekir.

(2) Güvenlik Genel Müdürlüğü personeline resen disiplin cezası vermeye yetkili olanlar, disiplin cezası verilecekler ile verebilecekleri cezalar ekli (3) sayılı çizelgede, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline resen disiplin cezası vermeye yetkili olanlar, disiplin cezası verilecekler ve verebilecekleri cezalar ekli (4) sayılı çizelgede gösterilmiştir.

(3) Kaymakamlar ilçe, valiler il teşkilatındaki diğer disiplin amirlerine göre en üst disiplin amiridir. Valiler kaymakamlara, Bakan ise Güvenlik Genel Müdürü, Jandarma Genel Komutanı ve Sahil Emniyet Komutanı ile valilere göre bir üstteki disiplin amiridir.

(4) Disiplin amirleri, disiplin amiri oldukları her rütbe ve derecedeki bütün personel hakkında disiplin soruşturması açabilir.

(5) Disiplin soruşturması yapma ve disiplin cezası verme atama ve yetkisi üstteki disiplin amirleri göre da kullanılabilir.

(6) Bakanlık merkez, taşra ve tabi kuruluşları personelinden görevlendirme, atama ya da herhangi bir nedenle mensubu bulunduğu teşkilat dışarıda görev yapanlar hakkında disiplin soruşturması fiilen görevli olduğu teşkilat bünyesinde yapılır ve disiplin soruşturma dosyası bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine kadar operasyon yapılmak üzere hakkında disiplin soruşturması yapılan personelin mensubu olduğu teşkilatın yetkili disiplin amiri ve kurullarına gönderilir.

Disiplin amirlerinin soruşturmaya ilişkin yetkileri

MADDE 14 - (1) Maiyetinden birinin ciddiyetsizlik teşkil eden bir fiilini ya da mesleğe tutarsız tutum ve davranışını herhangi bir şekilde öğrenen disiplin amirleri, olayın araştırılmasının gerektiğine kanaat getirirse kanımca ya da yazılı olarak görevlendireceği soruşturmacılar vasıtasıyla disiplin soruşturması yapar.

(2) Disiplin soruşturmacısı olarak hakkında disiplin soruşturması yapılacak kişinin üstü konumundaki bir ya da birdenbire artı kişi veya Bakanlık ve/ya da ilgisine tarafından Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı müfettişi görevlendirilebilir. Ama lüzum görülmesi halinde, heyet başkanı hariç almak üzere hakkında disiplin soruşturması yapılacak kişinin astı konumunda heyet üyeleri görevlendirilebilir. Disiplin soruşturmacısı olarak mülki yöneticilik amirliği hizmetleri sınıfı ile ilgisine tarafından emniyet hizmetleri, jandarma hizmetleri ve sahil güvenlik hizmetleri sınıflarından olanlar haricinde herhangi bir personel görevlendirilemez.

(3) Disiplin soruşturmacıları ve heyeti, kendilerini görevlendiren disiplin amiri adına disiplin soruşturmasıyla ilgili veri ve belgeleri toplama, ifade alma, şahit dinleme, bilirkişi görevlendirme, buluş yapma, başat veya savcı kararı gerektirmeyen durumlarda kriminal tahlil yaptırma da dahil elde etmek üzere her türlü tahlil yapma ve ilgili makamlarla yazışma yetkisini haizdir. Müfettişlerin özel mevzuatlarından doğan yetkileri saklıdır.

(4) Disiplin soruşturmacısı olarak görevlendirilebileceği belirtilenler, boşanmış olsalar deha eşleri veya ikinci dereceye kadar kan ve kayın hısımları olan personel hakkında yürütülen soruşturmalarda görevlendirilemez.

(5) 3/5/2016 tarihli ve 6713 sayılı Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması Hakkında Kanunun disiplin soruşturması işlemleri ile ilgili hükümleri saklıdır.

Disiplin amirinin disiplin cezası verme yetkisi

MADDE 15 - (1) Ciddiyetsizlik yaptığı saptama edilen personele disiplin amiri göre bu Kanun Hükmünde Kararnamedeki esaslara uygun şekilde disiplin cezası verilir.

(2) Disiplin amiri olarak tahsis edilen unvanlara ait görevleri vekaleten, ikinci görevle, geçici görevle veya kanunlarda yazılmış diğer hallerde yetkili olarak yürütenler de bu görevi yürüttükleri sürece disiplin amirlerine belli yetkileri kullanabilirler.

(3) Disiplin amirleri boşanmış olsalar deha eşleri ya da ikinci dereceye dek kan ve kayın hısımları olan personel hakkında, bu sıfatlarından doğan yetkilerini kullanamazlar. Bu hallerde, disiplin amirliği yetkisi, üstteki konumdaki disiplin amiri tarafından kullanılır.

(4) Disiplin amirliği yetkisi devredilemez.

Güvenlik teşkilatı disiplin kurulları

MADDE 16 - (1) Güvenlik teşkilatında, disiplin ve soruşturma işlerinde kanunlarla verilen görevleri gerçekleştirmek üzere, illerde, eğitim ve öğretim kurumlarında birer polis disiplin kurulu, merkezde keza Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ve Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu oluşturulur.

a) İl polis disiplin kurulu, vali yardımcısının başkanlığında aşağıdaki şahısların katılımıyla oluşur.

1) İl hukuk işleri müdürü, bulunmadığı durumda il hukuk işleri şube müdürlüğünün emrindeki olduğu vali yardımcısı.

2) Emniyet müdürü ya da görevlendireceği müdür yardımcılarından biri, müdür yardımcısı bulunmadığı durumda il güvenlik kuruluşunda güvenlik müdüründen daha sonra gelen en yüksek rütbeli, rütbelerde eşitlik varsa daha kıdemli amir.

3) Asayiş şube müdürü.

4) Personel şube müdürü.

b) Eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurulları, kurum müdürünün başkanlığında, aynı kurumda görevli personel arasında en yüksek rütbeli, rütbelerde denklik durumunda kıdemli üç amir ile benzer kurumdaki öğretmenler arasından Güvenlik Genel Müdürü tarafından seçilen bir kişinin katılımıyla oluşur.

c) Güvenlik Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu, personel işleriyle görevli genel müdür yardımcısının başkanlığında aşağıdaki şahısların katılımıyla oluşur:

1) Personel Daire Başkanı.

2) Polis Denetim Kurulu Başkanınca görevlendirilecek bir polis başmüfettişi.

3) Emniyet Genel Müdürünce görevlendirilecek bir daire başkanı.

4) Hukuk Müşavirliğinde görevli hukuk müşavirleri arasından Güvenlik Genel Müdürü göre görevlendirilecek bir hukuk müşaviri.

ç) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu, Emniyet Genel Müdürü başkanlığında aşağıdaki şahısların katılımıyla oluşur.

1) Bakan tarafından görevlendirilecek iki güvenlik genel müdür yardımcısı.

2) Polis Teftiş Kurulu Başkanı.

3) Birinci Hukuk Müşaviri.

(2) Birinci fıkranın (b) bendi gereğince hangi eğitim ve öğretim kurumunda polis disiplin kurulu oluşturulacağı ve disiplin kurulu oluşturulmayan eğitim ve öğretim kurumları personeli hakkında karar vermeye yetkili kurullar, Bakanlıkça belirlenir.

Emniyet teşkilatı disiplin kurullarının atama ve yetkileri

MADDE 17 - (1) Güvenlik teşkilatı disiplin kurullarının disiplin cezası verebilecekleri personel ve uygulamaya yetkili oldukları cezalar aşağı gösterilmiştir.

a) İl polis disiplin kurulları, kuruldukları il güvenlik kadrosundaki;

1) Polis memurları, çarşı ve mahalle bekçileri ile atanması il makamlarına ait personele tüm disiplin cezalarını,

2) Komiser yardımcısı, komiser ve başkomiserlere meslekten tümdengelim cezası dışında kalan öteki disiplin cezalarını,

b) Eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurulları, kurum kadrosunda görevli polis memuru ile kurumda öğrenim gören polis memuru ve adaylarına bütün disiplin cezalarını,

c) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu, emniyet hizmetleri sınıfı mensuplarından;

1) Genel Müdürlük, il, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarındaki 8 inci meslek derecesinden 5 inci meslek derecesine (bu derece dahil) dek olan personele meslekten sonuç cezası dışında kalan diğer disiplin cezalarını,

2) İl güvenlik kadrolarındaki komiser yardımcısı, komiser ve başkomiserler hakkında meslekten tümdengelim cezasını,

3) Güvenlik Genel Müdürlüğü merkez teşkilatı ve eğitim ve öğretim kurumları kadrolarındaki komiser yardımcısı, komiser, başkomiserler ile Güvenlik Genel Müdürlüğü merkez teşkilatında görevli polis memurları hakkında tüm disiplin cezalarını,

ç) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu, güvenlik hizmetleri sınıfında bulunanlardan;

1) Genel Müdürlük, il, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarındaki 8 inci iş derecesinden 5 inci meslek derecesine (bu derece dahil) dek olan personel hakkında meslekten tümdengelim cezasını,

2) Genel Müdürlük, il, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarındaki 1 inci, 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü meslek derecelerinde bulunan personel hakkında durdurma cezaları ile daha daha alçak cezaları,

verebilir.

(2) Güvenlik hizmetleri sınıfında bulunanlardan 1 inci, 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü iş derecelerindeki personel hakkında meslekten sonuç cezası vermeye Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu yetkilidir.

(3) Emniyet teşkilatında görev yapan personelden güvenlik hizmetleri sınıfı dışındaki sınıflara mensup olanlar hakkında disiplin cezaları;

a) Kadro derecesi (5) ve daha alçak olanlardan il güvenlik kuruluşunda görevli olanlara il polis disiplin kurulunca, eğitim ve öğretim kurumlarında görevli olanlara o kurumun polis disiplin kurulunca, daha yukarı kadro derecesinde olanlara Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulunca,

b) Emniyet Genel Müdürlüğü merkez teşkilatında görevli olanlardan kadro derecesi (5) ve alt olanlara Güvenlik Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulunca, daha yukarı olanlara ise Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunca,

verilir.

Güvenlik teşkilatı disiplin kurullarınca verilen kararların kesinleşmesi

MADDE 18 - (1) Disiplin kurullarınca bahşedilen kararlardan;

a) İl polis disiplin kurulunun polis memurları hakkında verdiği meslekten tümdengelim cezası dışındaki kararları valinin onayıyla; meslekten sonuç cezası kararları valinin önerisi, Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

b) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ile eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurullarının meslekten çıkarma dışındaki kararları Güvenlik Genel Müdürünün onayıyla; meslekten tümdengelim kararları Güvenlik Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

c) Güvenlik Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunun kararları, Bakanın onayıyla,

kesinleşir.

(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri uyarınca intikal eden ve Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunca yerinde görüntü belirtilmeyen dosyalar Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca belirlenmiş karara bağlanır.

(3) İl polis disiplin kurulunca bahşedilen ve vali göre uygun görülmeyen kararlar Güvenlik Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunca; Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ile eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurullarınca bahşedilen ve Emniyet Genel Müdürü kadar yerinde görülmeyen kararlar Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca muhakkak karara bağlanır.

Jandarma teşkilatı disiplin kurulları

MADDE 19 - (1) Jandarma Genel Komutanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında aşağıdaki disiplin kurulları bulunur.

a) İl jandarma disiplin kurulu, vali yardımcısının başkanlığında,

1) İl hukuk işleri müdürü, bulunmadığı durumda il hukuk işleri şube müdürlüğünün tabi olduğu vali yardımcısı,

2) İl jandarma komutanı veya görevlendireceği yardımcılarından biri, komutan yardımcısı bulunmadığı durumda il jandarma kuruluşunda il jandarma komutanından sonra gelen en kıdemli subay,

3) Personel şube müdürü veya geçici alan komutanlığı personel şube müdürü,

4) Asayiş şube müdürü veya geçici bölge komutanlığı asayiş şube müdüründen,

oluşur.

b) Eğitim ve öğretim kurumlarında disiplin kurulları, kurum amiri veya yardımcısının başkanlığında kurum merkezinde görevli personel arasından en kıdemli üç komutan ile kurum merkezindeki öğretmenler arasından ilgili jandarma genel komutan yardımcısı tarafından seçilen bir kişiden oluşur. Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisi personeli için Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisi Disiplin Kurulu bu fıkradaki usul ve esaslara tarafından Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanı kadar oluşturulur. Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Disiplin Kurulu, eğitim ve öğretim kurumlarındaki disiplin kurullarına ilişkin usul ve esaslara göre tayin yapar. Jandarma ve Sahil Emniyet Akademisi Disiplin Kurulunun meslekten sonuç dışındaki kararları Bakanlık Müsteşarının onayıyla, meslekten tümdengelim kararları Bakanın onayıyla kesinleşir.

c) Asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları disiplin kurulları; ilgili komutan, komutan yardımcısı ya da kurmay başkanı başkanlığında, ilgili komutanlık personeli arasından belirlenecek en kıdemli üç personel ile personel şube müdüründen oluşur.

ç) Jandarma Genel Komutanlığı Merkez Disiplin Kurulu, personel işlerinden sorumluluk sahibi jandarma genel komutan yardımcısının başkanlığında, Personel Başkanı, Hukuk Hizmetleri Başkanlığı disiplin işleri şube müdürü, Jandarma Genel Komutanının seçeceği üç daire başkanı ve Devir Daire Başkanından oluşur.

d) Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu, Jandarma Genel Komutanının ya da görevlendireceği jandarma genel komutan yardımcısının başkanlığında, personel işlerinden sorumluluk sahibi genel komutan yardımcısı, Personel Başkanı, İstihbarat Başkanı, Asayiş Başkanı, Personel Plan ve Idare Dairesi Başkanı, Görev Daire Başkanı, Kıdem Sicil Şube Müdürü ve Hukuk Hizmetleri Başkanından oluşur.

(2) Astsubayların disiplin işlerinin görüşülmesinde ve karara bağlanmasında; Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu ve Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu hariç olmak üzere diğer disiplin kurullarında, hakkında disiplin soruşturması yapılandan daha kıdemli bir astsubay üyeye de yer verilir. Hakkında disiplin soruşturması yapılandan daha kıdemli bir astsubay yok ise kendisinden daha sonra en kıdemli astsubay üye olarak görevlendirilir.

Jandarma teşkilatı disiplin kurullarının görev ve yetkileri

MADDE 20 - (1) Jandarma teşkilatı disiplin kurullarının disiplin cezası verebilecekleri personel ve uygulamaya yetkili oldukları cezalar aşağıda gösterilmiştir.

a) İl jandarma disiplin kurulu il jandarma, ilçe jandarma ve geçici alan komutanlıklarındaki;

1) Yüzbaşı ve altı rütbelerdeki subay, astsubay, uzman jandarma ve öteki sınıflardaki memurlara meslekten tümdengelim ve Devlet memurluğundan tümdengelim cezası açık havada kalan diğer disiplin cezalarını,

2) Bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlere bütün disiplin cezalarını,

b) Eğitim ve öğretim kurumlarında disiplin kurulları, kurum kadrosunda görevli ya da kurumda öğrenim görebilen;

1) Yüzbaşı ve altı rütbelerdeki subay, astsubay, uzman jandarma ve diğer sınıflardaki memurlara meslekten tümdengelim cezası ve Devlet memurluğundan sonuç cezası dışarıda kalan diğer disiplin cezalarını,

2) Uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlere tüm disiplin cezalarını,

c) Asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları disiplin kurulu;

1) Komutanlıklar bünyesinde bulunan yüzbaşı ve altı rütbelerdeki subay, astsubay, bilirkişi jandarma ve diğer sınıflardaki memurlara meslekten sonuç cezası ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası dışında kalan diğer disiplin cezalarını,

2) Bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlere tüm disiplin cezalarını,

ç) Jandarma Genel Komutanlığı Merkez Disiplin Kurulu;

1) Genel Komutanlık merkez teşkilatında görevli yüzbaşı ve altı rütbelerdeki subay, astsubay, bilirkişi jandarma, bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlere ve diğer sınıflardaki memurlara bütün disiplin cezalarını,

2) Genel Komutanlık merkez teşkilatı ile il jandarma, ilçe jandarma ve geçici bölge komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarında bulunan binbaşı ve yarbay rütbelerindeki subaylara meslekten sonuç cezası ve Devlet memurluğundan sonuç cezası hariç öteki disiplin cezalarını,

3) Asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları, il jandarma, ilçe jandarma ve geçici alan komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarında yer alan yüzbaşı ve altı rütbelerdeki subay, astsubay, uzman jandarma ve diğer sınıflardaki memurlara meslekten tümdengelim cezasını,

d) Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu;

1) Genel Komutanlık merkez teşkilatı, asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları, il jandarma, ilçe jandarma ve geçici bölge komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarında yer alan binbaşı ve yarbay rütbelerindeki subaylara meslekten çıkarma cezasını,

2) Genel Komutanlık merkez teşkilatı, asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları, il jandarma, ilçe jandarma ve geçici alan komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarında yer alan albay rütbesinde bulunanlara meslekten çıkarma cezası ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası dışarıya kalan disiplin cezalarını,

verebilir.

(2) Genel Komutanlık merkez teşkilatı, asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları, il jandarma, ilçe jandarma ve geçici bölge komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları kadrolarında yer alan;

a) Albay rütbesindeki personele meslekten çıkarma cezasını,

b) Generaller hakkında tüm disiplin cezalarını,

vermeye Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu yetkilidir.

Jandarma teşkilatı disiplin kurullarınca verilen kararların kesinleşmesi

MADDE 21 - (1) Jandarma teşkilatı disiplin kurullarınca bahşedilen kararlardan;

a) İl jandarma disiplin kurulunun meslekten çıkarma cezası dışındaki kararları valinin onayıyla; meslekten tümdengelim cezası kararları valinin önerisi, Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

b) Asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları disiplin kurulu, Genel Komutanlık Merkez Disiplin Kurulu ile eğitim ve öğretim kurumlarındaki disiplin kurullarının meslekten sonuç cezası dışındaki kararları Jandarma Genel Komutanının onayıyla, meslekten çıkarma cezası kararları Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

c) Genel Komutanlık Yüksek Disiplin Kurulunun kararları Bakanın onayıyla,

kesinleşir.

(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri gereğince intikal eden ve Genel Komutanlık Yüksek Disiplin Kurulunca yerinde görüş belirtilmeyen dosyalar Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca belli karara bağlanır.

(3) İl jandarma disiplin kurulunca bahşedilen ve vali kadar yerinde görülmeyen kararlar Jandarma Genel Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunca; asayiş kolordu komutanlıkları, komando tugay komutanlıkları, Jandarma Komando Özel Asayiş ve Kurtarma Tugay Komutanlığı, eğitim tugay ve birlik komutanlıkları disiplin kurulu, Genel Komutanlık Merkez Disiplin Kurulu ile eğitim ve öğretim kurumları disiplin kurulu göre bahşedilen ve Jandarma Genel Komutanı kadar uygun görülmeyen kararlar Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca belli karara bağlanır.

Sahil Emniyet Komutanlığı disiplin kurulları

MADDE 22 - (1) Sahil Güvenlik Komutanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında aşağıdaki disiplin kurulları bulunur.

a) Alan komutanlığı disiplin kurulu, vali yardımcısının başkanlığında;

1) İl hukuk işleri müdürü, bulunmadığı durumda il hukuk işleri şube müdürlüğünün yan olduğu vali yardımcısı,

2) Bölge komutanı veya görevlendireceği yardımcılarından biri, komutan yardımcısı bulunmadığı durumda bölge komutanlığı kuruluşunda bölge komutanından sonra gelen en kıdemli subay,

3) Personel işlerinden sorumluluk sahibi şube müdürü,

4) Harekattan sorumluluk sahibi şube müdüründen,

oluşur.

b) Eğitim ve öğretim kurumlarında disiplin kurulları, kurum amiri veya yardımcısının başkanlığında kurum merkezinde görevli personel arasından en kıdemli üç subay ile kurum merkezindeki öğretmenler arasından Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından seçilen bir kişiden oluşur.

c) Sahil Emniyet Hava Komutanlığı disiplin kurulu, kurum amiri veya yardımcısının başkanlığında kurum merkezinde görevli personel arasından en kıdemli üç subay ile kurum merkezindeki personel arasından Sahil Emniyet Komutanlığı göre seçilen bir kişiden oluşur.

ç) Sahil Güvenlik Komutanlığı Merkez Disiplin Kurulu, personel işlerinden sorumlu sahil güvenlik komutan yardımcısının başkanlığında ve onun belirleyeceği iki daire başkanı, bir şube müdürü ve bir kurum avukatından oluşur.

d) Sahil Güvenlik Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu, Sahil Güvenlik Komutanının veya görevlendireceği sahil güvenlik komutan yardımcısının başkanlığında, Personel Başkanı, Harekat Başkanı, Ödev Daire Başkanı ve Hukuk Hizmetleri Başkanından oluşur.

(2) Astsubayların disiplin işlerinin görüşülmesinde ve karara bağlanmasında; Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu ve Sahil Emniyet Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu hariç elde etmek üzere diğer disiplin kurullarında, hakkında disiplin soruşturması yapılan personelden daha kıdemli bir astsubay üyeye de yer verilir. Hakkında disiplin soruşturması yapılandan daha kıdemli bir astsubay yok ise kendisinden daha sonra en kıdemli astsubay üye olarak görevlendirilir.

Sahil emniyet teşkilatı disiplin kurullarının görev ve yetkileri

MADDE 23 - (1) Sahil emniyet teşkilatı disiplin kurullarının disiplin cezası verebilecekleri personel ve uygulamaya yetkili oldukları cezalar altında gösterilmiştir.

a) Alan komutanlığı disiplin kurulu;

1) Bölge komutanlığı ve yan olan komutanlıklar ile bölgedeki diğer komutanlıklardaki bölge komutanı ve amiraller hariç subaylar, astsubaylar ve öteki sınıflardaki memurlara meslekten çıkarma cezası ve Devlet memurluğundan tümdengelim cezası dışarıda kalan disiplin cezalarını,

2) Bölge komutanlığı ve emrindeki olan komutanlıklar ile bölgedeki öteki komutanlıklardaki bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlere Devlet memurluğundan çıkarma cezası açık havada kalan disiplin cezalarını,

b) Eğitim ve öğretim kurumları disiplin kurulu;

1) Kurum komutanlığı ve tabi olan komutanlıklar ile bölgedeki öteki komutanlıklarda görevli öğretim komutanı ve amiraller hariç, öğrenim görebilen ve görevli subaylar, astsubaylar ve öteki sınıflardaki memurlara meslekten tümdengelim cezası ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası açık havada kalan disiplin cezalarını,

2) Kurum komutanlığı ve bağlı olan komutanlıklar ile bölgedeki öteki komutanlıklarda görevli ya da öğrenim gören uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlere Devlet memurluğundan sonuç cezası dışarıya kalan disiplin cezalarını,

c) Sahil Emniyet Hava Komutanlığı Disiplin Kurulu;

1) Hava komutanlığı ve alt olan komutanlıklar ile bölgedeki diğer komutanlıklardaki hava komutanı ve amiraller hariç subaylar, astsubaylar ve öteki sınıflardaki memurlara meslekten çıkarma ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası dışarıda kalan disiplin cezalarını,

2) Hava komutanlığı ve ast olan komutanlıklar ile bölgedeki diğer komutanlıklardaki bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlere Devlet memurluğundan tümdengelim cezası açık havada kalan disiplin cezalarını,

ç) Sahil Güvenlik Komutanlığı Merkez Disiplin Kurulu;

1) Komutanlık merkez teşkilatında görevli komutan yardımcıları, başkanlar ve amiraller hariç subaylar, astsubaylar ve diğer sınıflardaki memurlara meslekten sonuç cezası ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası dışarıda kalan disiplin cezalarını,

2) Komutanlık merkez teşkilatında görevli bilirkişi erbaş, sözleşmeli erbaş ve sözleşmeli erlere Devlet memurluğundan sonuç cezası dışarıya kalan disiplin cezalarını,

d) Sahil Emniyet Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulu;

1) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinin (1) numaralı alt bentlerinde sayılanlara meslekten tümdengelim cezasını,

2) Komutanlık merkez teşkilatında görevli komutan yardımcıları, başkanlar ve amiraller hariç subaylar, astsubaylar ve öteki sınıflardaki memurlara meslekten sonuç cezasını,

3) Amiral rütbesinde olmadıkları takdirde bölge komutanı, Eğitim ve Öğretim Komutanı, Hava Komutanı, merkez teşkilatında görevli komutan yardımcıları ve başkanlar hakkında memuriyetten çıkarma cezası dışarıda kalan disiplin cezalarını,

verebilir.

(2) Sahil Emniyet Komutanlığı merkez teşkilatı, alan komutanlıkları, eğitim ve öğretim kurumları, Hava Komutanlığı ile bunlara bağlı komutanlıklar ve bağlıları kadrolarında bulunan amiraller hakkında bütün disiplin cezalarını vermeye Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu yetkilidir.

Sahil güvenlik teşkilatı disiplin kurullarınca bahşedilen kararların kesinleşmesi

MADDE 24 - (1) Sahil güvenlik teşkilatı disiplin kurullarınca verilen kararlardan;

a) Alan komutanlığı disiplin kurulunun meslekten tümdengelim kararları hariç diğer disiplin cezası konuşlu olduğu il valisinin onayıyla, meslekten çıkarma cezası kararları Sahil Güvenlik Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

b) Hava Komutanlığı Disiplin Kurulu, Eğitim ve Öğretim Komutanlığı Disiplin Kurulu ve Sahil Emniyet Komutanlığı Merkez Disiplin Kurulunun meslekten tümdengelim cezası kararları hariç öteki disiplin cezası kararları Sahil Güvenlik Komutanının onayıyla, meslekten sonuç cezası ise Sahil Emniyet Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunun görüşü ve Bakanın onayıyla,

c) Sahil Güvenlik Komutanlığı Yüksek Disiplin Kurulunun kararları Bakanın onayıyla,

kesinleşir.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur

Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment