Hastanelerdeki nöbet ücretine dair yazı

TKHK, hastanelerdeki nöbet ücretleriyle ilgili olarak yeni bir genelge yayımladı

T.C
SAĞLIK BAKANLIĞI
Türkiye Millet Hastaneleri Kurumu
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

DAĞITIM YERLERİNE

Bilindiği üzere 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 33'üncü maddesinde "Yataklı çare kurumlan, seyyar hastaneler, ağız ve diş sağlığı merkezleri, aile sağlığı merkezleri, toplum sağlığı merkezleri ve 112 acele afiyet hizmetlerinde haftalık alıştırma süresi dışında sıradan, acele veya branş nöbeti tutarak, bu nöbet karşılığında kurumunca müsade kullanmasına müsaade edilmeyen memurlar ile sözleşmeli personele, müsade suretiyle karşılanamayan her bir nöbet saati için (nöbet süresi aralıksız 6 saatten az olmamak üzere), aşağıda gösterilen gösterge rakamlarının aylık katsayısı ile çarpılması sonucu hesaplanacak tutarda nöbet ücreti ödenir. (Ek cümle:2/l/20146514/10 md.) Bu aidat yoğun bakım, ivedi servis ve 112 ivedi sağlık hizmetlerinde tutulan laf konusu nöbetler için yüzde elli oranında artırımlı ödenir.

Bu madde hükmü, üniversitelerin yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 50 nci maddesinin (e) bendi dahilinde bulunanlar ile yataklı çare kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında bulunanlar hakkında da uygulanır. (2) İcap nöbeti tutan ve bu nöbet karşılığında kurumunca izin kullanmasına müsaade edilmeyen memurlar ile sözleşmeli personele, izin suretiyle karşılanamayan her bir icap nöbeti saati için, icap nöbeti süresi sürekli 12 saatten az olmamak üzere, yukarıda nöbet ücreti için belirlenen ücretin yüzde 40'ı tutarında icap nöbet ücreti ödenir. Bu şekilde ücretlendirilebilecek toplam icap nöbeti süresi aylık 120 saati geçemez. Bu madde uyarınca yapılacak ödemeler, döner sermayesi yer alan kurumlarda döner anapara bütçesinden karşılanır. Oysa ayda aile sağlığı ve toplum sağlığı merkezlerinde 60 saatten, öteki yerlerde ve hiçbir şekilde 130 saatten fazlası için ödeme yapılmaz. Bu vergi damga vergisi hariç herhangi bir ödenti ve kesintiye ast tutulmaz" hükmü yer almaktadır.

Keza, 23/08/2015 tarihli Devlete Ait Gazete'de yayımlanan ve 01/01/2016 tarihi itibarıyla yürürlüğe giren "Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Finansal ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 Yıllarını Kapsayan 3. Dönem Toplu Anlaşma" nin "Sağlık Ve Sosyal Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme" başlıklı üçüncü bölümünün "Nöbet ücreti" başlıklı 7 nci maddesinde; "657 sayılı Kanunun ilave 33 üncü maddesi uyarınca ödenen nöbet ücretleri dini bayram günleri için %20 artırımlı ödenir. Keza diyaliz ve ameliyathane hizmetlerinde tutulan nöbetler için ödenen nöbet ücretleri de %50 artırımlı ödenir. " denilmiştir.

Yukarıda yer bahşedilen yönetmelik hükümleri gereğince nöbet ve icap nöbeti ücreti ödemelerine ilişkin yaşanan tereddütlerin giderilmesi ve kullanım birliği sağlanması nedeniyle aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gereksinim duyulmuştur.

1- Artırımlı Nöbet Ücreti Ödenecek Birimler:

657 sayılı Kanun'un ek 33 üncü maddesi ve toplu anlaşma hükmünün birlikte değerlendirilmesinden; yoğun bakım, diyaliz, ameliyathane, acele servis ve 112 ivedi afiyet hizmetlerinde tutulan nöbetler için artırımlı nöbet ücreti ödenmesi gerekmektedir. Başka bir deyişle Toplu Sözleşme ve 657 sayılı Kanunun ilave 33'üncü maddesinde nöbet ücretinin %50 artırımlı olarak ödeneceği hizmet birimleri tek tek sayıldığından, bu kapsamda yapılan artırımlı nöbet ücreti ödemelerinde hizmetin yapıldığı birimin esas alınması ve sadece bu birimlerde ve belirtilmiş bölümler aşağı gerçekleşen nöbetler için nöbet ücretinin %50 artırımlı ödenmesi gerekmektedir.

Bu çerçevede, 14/02/2013 tarihli ve 28559 sayılı Devlete Ait Gazete'de yayımlanan Türkiye Millet Hastaneleri Kurumuna Tabi Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ilave Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 5'inci maddesinin (o) bendinde tanımlanan nitelik arz eden birimler ile 657 sayılı Kanun'un ek 33 üncü maddesi ve toplu sözleşmede nöbet ücretinin artırımlı ödeneceği sayılan birimlerin birbirinden ayrı olduğu unutulmamalıdır.

Keza branş nöbeti hizmeti vermekte iken, ilgili bilirkişi hekimin, ivedi servis, yoğun bakım vb. birimlerde konsültasyon hizmeti vermesi halinde de nöbet ücretinin %50 artırımlı ödenmesi mümkün değildir.

2- İcap Nöbeti Ücretinin %50 Artırımlı Ödenmesi:

Yataklı Tedavi Kurumlan İşletme Yönetmeliğinde, "İcapçı nöbeti (Konut nöbeti): Bilirkişi adedi nöbet tutacak miktarlardan az, ama ansızın fazla olan kurumlarda uzmanlar sırayla ev nöbetini tutarlar. Bunun için aylık ev nöbet listeleri hazırlanır. Konut nöbetçisi mesai saatleri dışarıda kurumun yönetimsel ve tıbbi her türlü gereklerinden sorumludur. Ev nöbetçisi akşam vizitlerini yapmaya, mesai dışarıda bulunduğu yeri bildirmeye, kuruma her davette gelmeye mecburdur. " biçiminde tanımlanmıştır.

Artırımlı nöbet ücreti ödenmesinde hizmetin yerine getirildiği bölüm esas alınmakta olup icap nöbeti esas itibariyle evde bekleme ve hazırlanmış olma şeklinde icra edildiğinden bu birimlerde gerçekleşen bir nöbet türü değildir.

bir de Kanunda ve Toplu Kontrat Hükmünde icap nöbet ücretinin %50 artırımlı ödeneceğine ilişkin bir düzenlemeye yer verilmemiştir. bu nedenle yoğun bakım, diyaliz, ameliyathane, acil servis ve 112 acil afiyet hizmetlerinde tutulan nöbetler için öngörülen artırımlı ücret hükmünün icap nöbeti tutanlara uygulanmasına imkan bulunmamaktadır.

3- Artırımlı Nöbet Ücreti Ödenecek Birimlere Kısmi Süre İle Hizmet Verenlerin Nöbet Ücreti:

Artırımlı nöbet ücreti, yoğun bakım, diyaliz, ameliyathane, acil servis ve 112 acil afiyet hizmetlerinde tutulan nöbetler için öngörülmüştür. Röntgen ve laboratuvar üniteleri artırımlı nöbet ücreti ödenecek birimler arasında sayılmadığından, röntgen ve laboratuvar teknisyenlerinin mesai saatleri dışındaki çalışmaları Yataklı Tedavi Kurumlan İşletme Yönetmeliğinin 42 nci maddesinde, "Adi Nöbet" olarak tanımlanan çalışma mahiyetinde olup; zikredilen normal nöbet esnasında yoğun bakım, acele servis, diyaliz ve ameliyathane gibi birimlere de hizmet verildiğinden bahisle bu birimler için öngörülen katsayılardan yararlandırılması mümkün bulunmamaktadır.

Ama röntgen ve laboratuvar ünitesi ivedi servis bünyesinde ve sadece bu birime münhasıran hizmet veriyorsa %50 artırımlı katsayıdan yararlandırılması gerekmektedir.

4- Üniversiteler İle Birlikte Kullanılan (Afiliye Olan) Afiyet Bakanlığı Hastanelerinde Akademik Personelin Nöbet Ücreti:

Nöbet ücreti ile icap nöbeti ücretinin kimlere ve ne miktarda ödeneceği 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun ilave 33 üncü maddesinde düzenlenmiştir. Buna tarafından nöbet ücretleri 657 sayılı Kanuna ast memurlar ve sözleşmeli personel ile üniversitelerin yataklı çare kurumlarında çalışan ve 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 50 nci maddesinin (e) bendi zarfında bulunanlar ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ilave 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası

dahilinde bulunanlara ödenmektedir. Dolayısıyla nöbet ücreti ile icap nöbet ücretinden laf konusu madde kapsamında bulunanlar dıştan kalanların yararlanması muhtemel değildir.

Buna tarafından 2914 sayılı Kanuna ast öğretim üyeleri, 657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesinde düzenlenen nöbet ücreti ile icap nöbeti ücretinden yararlanacaklar aralarında yer almadığından, bunlara nöbet ücreti ile icap nöbeti ücreti ödenmesine olanak bulunmamaktadır.

5- Nöbet Listelerinin Düzenlenmesi:

Kurumumuz aleyhine dava açılmasına sebebiyet verilmemesi bakımından icap nöbet listelerinin nitelik arz eden birimlere münhasır hazırlanmaması (örneğin; acele servis icap nöbet listesi şeklinde liste düzenlenmemesi), sıhhat tesisi icap nöbet listelerinin genel liste şeklinde düzenlenmesi hususuna dikkat edilmelidir.

6- Geriye Dönük Yapılacak İşlemler:

23/06/2014 tarihli ve 2014.5639.532/869 sayılı Genel Yazımız gereği artırımlı ödenmiş bulunan icap nöbeti ücretleri hakkında ekli Kurumumuz Hukuk Müşavirliği'nin yazısının sonuç bölümünde belirtildiği şekilde operasyon tesis edilmesi gerekmektedir.

7- Yürürlükten Kaldırılan Genel Yazı:

23/06/2014 tarihli ve 2014.5639.532/869 sayılı Genel Yazımız yürürlükten kaldırılmıştır.

Bilgilerini ve gereği ile konunun Birliğinize bağlı tüm sıhhat tesislerine duyurulmasını rica ederim.

Prof. Dr. Alper CIHAN
Kurum Başkanı

Yazı ekinde bulunan Hukuk Müşavirliği görüşü için tıklayınız.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment