6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu, Resmi Gazetede

SINAİ MÜLKIYET KANUNU

Kanun No. 6769

Kabul Tarihi:22/12/2016

BAŞLANGIÇ HÜKÜMLERİ

Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Korumadan Yararlanacak Kişiler

Amaç ve kapsam

Madde 1- (1) Bu Kanunun amacı; marka, coğrafi muhabere, tasarım, patent, faydalı model ile geleneksel mahsul adlarına ilişkin hakların korunması ve bu suretle teknolojik, hesaplı ve sosyal ilerlemenin gerçekleştirilmesine katkı maddesi sağlamaktır.

(2) Bu Kanun; marka, coğrafi sinyâl, tasarım, berat, yardımsever model ile geleneksel mahsul adlarına ilişkin başvuruları, kayıt ve tescil sonrası işlemleri ve bu hakların ihlaline dair yasal ve cezai yaptırımları kapsar.

Tanımlar

Madde 2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında;

a) Sembol: Coğrafi işaretler ve geleneksel mahsul adlarının bu Kanun hükümlerine uygun olarak kayıt edilmiş olduğunu gösteren ve Kurum kadar oluşturulan; tescil edildiği adla birlikte mahsul ya da ambalajı üstünde kullanılan veya niteliği gereği ürünün kendisi ya da ambalajı üstünde kullanılamadığı durumlarda kolayca görülebilecek şekilde yargı sahibi kullanıcılar kadar uygulanan ve coğrafi işaretler bakımından kullanılması zorunlu olan işareti,

b) Bitki çeşidi: Bir ya da aniden fazla genotipin ortaya çıkardığı bazı özellikleri ile tanımlanan, aynı tür içindeki diğer genotiplerden en az bir tipik özelliğiyle ayrılan ve değişmeksizin çoğaltılmaya uygunluğu bakımından bir birim olarak kabul edilen en minik taksonomik kısım içerisinde bulunan bitki grubunu,

c) Biyolojik materyal: Genetik data içeren ve kendi kendine üreyebilen ya da bir biyoloji ile ilgili sistemde üretilebilen herhangi bir maddeyi,

ç) Bildiri: Yayım ortamının türüne bakılmaksızın bu Kanunda belirli hususların yayımlandığı ilgili yayını,

d) Çalışan: Özel hukuk sözleşmesi ya da sözde bir yasal ilişki uyarınca, başkasının hizmetinde olan ve bu hizmet ilişkisini işverenin gösterdiği belirlenmiş bir işle ilgili olarak kişisel bir tiryakilik içinde ona aleyhinde yerine getirmekle mesul olan kişiler ile halk görevlilerini,

e) Kurum: Türk Berat ve Marka Kurumunu,

f) Kurul: Her Tarafta Analiz ve Değer Biçme Dairesi Başkanlığı bünyesinde bulunan Kurulu,

g) Marka vekili: Marka, tasarım ve coğrafi muhabere ile geleneksel ürün adlarına ilişkin konularda, hak sahiplerini Kurum nezdinde temsilci kişileri,

ğ) Paris Sözleşmesi: 8/8/1975 tarihli ve 7/10464 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Sınai Mülkiyetin Himayesine Bile Bile Uluslararası Bir İttihat İhdas Edilmesine Dair 20/3/1883 tarihli Sözleşmeyi ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından usulüne göre yürürlüğe konulmuş bu Sözleşme ile ilgili değişiklikleri,

h) Berat vekili: Patent, yararlı model ve tasarım haklarına ilişkin konularda, adalet sahiplerini Kurum nezdinde temsilci kişileri,

ı) Sınai mülkiyet hakkı: Markayı, coğrafi işareti, tasarımı, patent ve yardımsever modeli,

i) Sicil: Sınai mülkiyet hakları ile geleneksel ürün adlarına ilişkin bilgilerin yer aldığı kayıt ortamını,

j) Ücret: Bu Kanun zarfında bulunan hizmetlere ilişkin olarak ilgili yönetmelik hükümlerine kadar Kurum tarafından belirlenen varsa aidat ve harç dahil ücreti,

ifade eder.

Korumadan yararlanacak kişiler

MADDE 3- (1) Bu Kanunla sağlanan korumadan;

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları,

b) Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde mesken yeri olan ya da sınai veya ticari faaliyette yer alan hakiki veya tüzel kişiler,

c) Paris Sözleşmesi ya da 15/4/1994 tarihli Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması hükümleri dahilinde dilekçe hakkına sahip kişiler,

ç) Karşılıklılık ilkesi gereğince, Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki kişilere sınai sahiplik hakkı koruması karşılayan devletlerin uyruğundaki kişiler,

yararlanır.

BİRİNCİ KİTAP

Marka

BİRİNCİ KISIM

Marka Hakkı ve Kapsamı

Marka olabilecek işaretler

Madde 4- (1) Marka, bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması ve marka sahibine sağlanan korumanın konusunun açık ve kesinkes anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla kişi adları dahil sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya ambalajlarının biçimi almak üzere her nesil işaretten oluşabilir.

Marka tescilinde mutlak ret nedenleri

Madde 5- (1) Altında açıklanmış işaretler, marka olarak kayıt edilmez:

a) 4 üncü madde kapsamında marka olamayacak işaretler.

b) Herhangi bir ayırt edici niteliğe sahip olmayan işaretler.

c) Ticaret alanında cins, değişiklik, vasıf, kalite, tedarik, amaç, bedel, coğrafi kaynak gösteren ya da malların üretildiği, hizmetlerin sunulduğu zamanı bildiren ya da malların veya hizmetlerin diğer özelliklerini belirten dikkat çekici veya adlandırmaları münhasıran veya esas öğe olarak taşıyan işaretler.

ç) Aynı veya aynı türdeki mülk ya da hizmetlerle ilgili olarak kayıt edilmiş ya da daha önceki tarihte tescil başvurusu üretilmiş marka ile benzer ya da ayırt edilemeyecek dek aynı işaretler.

d) Ticaret alanında herkes göre kullanılan ya da belirli bir iş, sanat veya ticaret grubuna mensup olanları ayırt etmeye yarayan işaret ya da adlandırmaları münhasıran veya esas unsur olarak taşıyan işaretler.

e) Malın doğası gereği ortaya çıkan şeklini veya başka bir özelliğini veya teknik bir sonucu almak için gerekli olan veya mala asli değerini veren şekli ya da diğer bir özelliğini münhasıran içeren işaretler.

f) Mal ya da hizmetin niteliği, kalitesi veya coğrafi kaynağı gibi konularda halkı yanıltacak işaretler.

g) Paris Sözleşmesinin 2 nci mükerrer 6 ncı maddesine tarafından reddedilecek işaretler.

ğ) Paris Sözleşmesinin 2 nci mükerrer 6 ncı maddesi kapsamı açık havada kalan fakat kamuyu ilgilendiren, tarihi ve kültürel değerler bakımından halka mülk olmuş öteki işaretler ile yetkili mercilerce kayıt izni verilmemiş olan armaları, nişanları ya da adlandırmaları taşıyan işaretler.

h) Dini değerleri ya da sembolleri taşıyan işaretler.

ı) Kamu düzenine ya da genel ahlaka tutarsız işaretler.

i) Tescilli coğrafi işaretten oluşan veya kayıtlı coğrafi dikkat çekici taşıyan işaretler.

(2) Bir marka, başvuru tarihinden önce kullanılmış ve başvuruya konu mal ya da hizmetler bakımından bu kullanım sonucu ayırt edici özellik kazanmışsa bu markanın tescili birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerine göre reddedilemez.

(3) Bir marka başvurusu, önceki marka sahibinin başvurunun tesciline açıkça muvafakat ettiğini gösteren noter tasdikli belgenin Kuruma sunulması halinde birinci fıkranın (ç) bendine kadar reddedilemez. Muvafakatnameye ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Marka tescilinde nispi ret nedenleri

MADDE 6- (1) Tescil başvurusu yapılan bir markanın, tescil edilmiş veya önceki tarihte başvurusu üretilmiş marka ile aynılığı veya benzerliği ve kapsadığı mal ya da hizmetlerin aynılığı ya da benzerliği nedeniyle, kayıt edilmiş veya önceki tarihte başvurusu yapılmış marka ile halk göre ilişkilendirilme ihtimali de dahil karıştırılma ihtimali varsa itiraz üzerine başvuru formu reddedilir.

(2) Ticari temsilci ya da temsilcinin, marka sahibinin izni olmaksızın ve haklı bir sebebe dayanmaksızın markanın benzer veya ayırt edilemeyecek kadar benzerinin kendi adına tescili için yaptığı başvuru formu, marka sahibinin itirazı üstüne reddedilir.

(3) Başvuru Formu tarihinden ya da varsa rüçhan tarihinden önce tescilsiz bir marka ya da ticaret esnasında kullanılan bir başka işaret için yargı elde edilmişse, bu sinyâl sahibinin itirazı üzerine, marka başvurusu reddedilir.

(4) Paris Sözleşmesinin 1 inci mükerrer 6 ncı maddesi bağlamındaki tanınmış markalar ile aynı ya da benzer nitelikteki marka başvuruları, benzer veya aynı mülk ya da hizmetler bakımından itiraz üzerine reddedilir.

(5) Kayıt edilmiş ya da tescil başvurusu daha önceki tarihte yapılmış bir markanın, Türkiye'de ulaştığı tanınmışlık düzeyi sebebiyle haksız bir yararın sağlanabileceği, markanın itibarının zarar görebileceği veya ayırt edici karakterinin zedelenebileceği hallerde, benzer veya benzer markanın kayıt başvurusu, haklı bir sebebe katlanma hali saklı kalmak kaydıyla, başvurunun aynı, aynı veya öbür mülk veya hizmetlerde yapılmış olmasına bakılmaksızın önceki tarihli marka sahibinin itirazı üstüne reddedilir.

(6) Tescil başvurusu yapılan markanın başkasına ait kişi ismini, ticaret unvanını, fotoğrafını, telif hakkını ya da herhangi bir fikri mülkiyet hakkını içermesi halinde adalet sahibinin itirazı üstüne dilekçe reddedilir.

(7) Karşılıklı markanın veya garanti markasının yenilenmeme sebebiyle koruma süresinin sona ermesinden itibaren üç sene içinde yapılan, iki taraflı marka ya da garanti markasıyla benzer ya da aynı olan ve benzer veya benzer mal veya hizmetleri taşıyan marka başvurusu, önceki adalet sahibinin itirazı üzerine reddedilir.

(8) Tescilli markanın yenilenmeme sebebiyle koruma süresinin sona ermesinden itibaren iki sene içinde yapılan, bu markayla aynı ya da aynı olan ve benzer veya benzer mülk ya da hizmetleri içeren marka başvurusu, önceki marka sahibinin itirazı üstüne bu iki yıllık süre içinde markanın kullanılmış olması şartıyla reddedilir.

(9) Kötüniyetle yapılan marka başvuruları itiraz üstüne reddedilir.

Marka tescilinden doğan hakların kapsamı ve istisnaları

Madde 7- (1) Bu Kanunla sağlanan marka koruması tescil yoluyla elde edilir.

(2) Marka tescilinden doğan haklar münhasıran marka sahibine aittir. Marka sahibinin, izinsiz olarak yapılması halinde, aşağı belirtilen fiillerin önlenmesini istek etme hakkı vardır:

a) Tescilli marka ile benzer olan herhangi bir işaretin, tescil kapsamına giren mülk ya da hizmetlerde kullanılması.

b) Tescilli marka ile aynı veya aynı olan ve kayıtlı markanın kapsadığı mal veya hizmetlerle benzer veya aynı mal veya hizmetleri kapsayan ve bu nedenle ırk tarafından tescilli marka ile ilişkilendirilme ihtimali de dahil karıştırılma ihtimali bulunan herhangi bir işaretin kullanılması.

c) Aynı, benzer veya farklı mal veya hizmetlerde olmasına bakılmaksızın, tescilli marka ile benzer ya da benzer olan ve Türkiye'de ulaştığı tanınmışlık düzeyi sebebiyle markanın itibarından haksız bir fayda elde edecek ya da itibarına hasar verecek ya da ayırt edici karakterini zedeleyecek nitelikteki herhangi bir işaretin haklı bir sebep olmaksızın kullanılması.

(3) Aşağıda belirtilmiş durumlar, işaretin ticaret alanında kullanılması halinde, ikinci fıkra hükmü gereğince yasaklanabilir:

a) İşaretin, mal veya ambalajı üstüne konulması.

b) İşareti taşıyan malların piyasaya sürülmesi, teslim edilebileceğinin önerge edilmesi, bu amaçlarla stoklanması ya da muhabere aşağı hizmetlerin sunulması ya da sunulabileceğinin teklif edilmesi.

c) İşareti taşıyan malın ithal veya ihraç edilmesi.

ç) İşaretin, teşebbüsün meslek evrakı ve reklamlarında kullanılması.

d) İşareti kullanan kişinin, işaretin kullanımına ilişkin hakkı ya da yasal bağlantısı olmaması şartıyla işaretin benzer ya da benzerinin internet ortamında ticari tesir yaratacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, ipucu ya da güya biçimlerde kullanılması.

e) İşaretin ticaret unvanı veya işletme adı olarak kullanılması.

f) İşaretin hukuka uygun olmayan şekilde karşılaştırmalı reklamlarda kullanılması.

(4) Markanın sahibine sağladığı haklar, üçüncü kişilere karşı marka tescilinin yayım tarihi itibarıyla hüküm açıklama eder. Ama marka başvurusunun Bültende yayımlanmasından sonradan gerçekleşen ve marka tescilinin ilan edilmiş olması halinde yasaklanması söz konusu olabilecek fiiller sebebiyle uygulama sahibi, tazminat davası açmaya yetkilidir. Duruşma, öne sürülen iddiaların geçerliliğine ilişkin olarak tescilin yayımlanmasından önce karar veremez.

(5) Marka sahibi, üçüncü kişiler göre uygunca ve ticari hayatın herzamanki akışı içinde, markasının aşağı belirtilen biçimlerde kullanılmasını engelleyemez:

a) Gerçek kişilerin kendi isim ya da adresini belirtmesi.

b) Malların ya da hizmetlerin türüne, kalitesine, miktarına, uygulama amacına, değerine, coğrafi kaynağına, üretim ya da sunuluş zamanına ya da diğer niteliklerine ilişkin açıklamalarda bulunulması.

c) Özellikle aksesuar, yerine koyma parça ya da eşit parça ürünlerinde, malın veya hizmetin başvuru formu amacının belirtilmesinin gerekli olduğu hallerde kullanılması.

Markanın kullanım eserlerinde yer alması

MADDE 8- (1) Kayıtlı bir markanın, basılı olarak veya elektronik ortamda sunulan sözlük, ansiklopedi ya da diğer bir kullanım eserinde, tescilli olduğu belirtilmeden jenerik ad izlenimi verecek şekilde yayımlanması durumunda, marka sahibinin talebine tabi olarak yayımcı, elektronik ortamda sunulan eserlerde hemen, basılı eserlerde ise yayımın talebi peşine düşüp takip eden ilk baskısında markanın kayıtlı olduğunu belirlemek suretiyle yanlışlığı düzeltir ya da markayı eserden kaldırır.

Markanın kullanılması

Madde 9- (1) Kayıt tarihinden itibaren beş yıl içinde haklı bir sebep olmadan tescil edildiği mal veya hizmetler bakımından marka sahibi göre Türkiye'de önemli biçimde kullanılmayan veya kullanımına beş sene sürekli ara verilen markanın iptaline karar verilir.

(2) Altında belirtilmiş durumlar da birinci fıkra anlamında markayı kullanma kabul edilir:

a) Markanın ayırt edici karakteri değiştirilmeden öbür unsurlarla kullanılması.

b) Markanın yalnızca ihracat nedeniyle mülk ya da ambalajlarında kullanılması.

(3) Markanın, marka sahibinin izni ile kullanılması da marka sahibi göre uygulama olarak kabul edilir.

Ticari delege ya da vekil adına kayıtlı markaya ilişkin talepler

Madde 10- (1) Marka sahibinin izni olmadan markanın aynı ya da ayırt edilemeyecek değin benzerinin ticari delege ya da vekil adına tescilinin yapılması halinde, ticari temsilci veya temsilcinin haklı bir sebebi yahut marka sahibi mahkemeden, markasının kullanımının yasaklanmasını talep edebileceği gibi söz konusu tescilin kendisine devredilmesini de talep edebilir.

İKİNCİ KISIM

Başvuru ve İtiraz

BİRİNCİ BÖLÜM

Tatbik, Rüçhan Hakkı ve Tahlil

Kullanım şartları, derecelendirme ve ayrılma

Madde 11- (1) Marka başvurusu;

a) Kullanım sahibinin kimliğine ilişkin bilgileri taşıyan başvuru formu formunu,

b) Marka örneğini,

c) Başvuruya konu mal ya da hizmetlerin listesini,

ç) Başvuru Formu ücretinin ödendiğini gösterir bilgiyi,

d) Kullanım, iki taraflı marka ya da garanti markası için yapılmışsa 32 nci madde dahilinde düzenlenmiş teknik şartnameyi,

e) Rüçhan hakkı talebi varsa rüçhan hakkı talep ücretinin ödendiğini gösterir bilgiyi,

f) Marka örneğinde Latin alfabesi haricen harf veya harfler kullanılmışsa bunların Latin alfabesindeki karşılığını,

kapsar.

(2) Her başvuruyla yalnızca bir markanın tescili talep edilebilir.

(3) Başvuruya konu mülk ya da hizmetler 12/7/1995 tarihli ve 95/7094 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılmamız kararlaştırılan Markaların Tescili Nedeniyle Mülk ve Hizmetlerin Milletlerarası Sınıflandırılmasına İlişkin Nis Anlaşmasına tarafından sınıflandırılır. Kurum, başvuruda bulunan mal veya hizmetlerin ait olduğu sınıflarda ve sınıf numaraları üzerinde gerekli düzeltmeleri yapabilir.

(4) Mülk veya hizmetlerin benzer sınıflarda yer almaları aynı olduklarına, öbür sınıflarda yer almaları da aynı olmadıklarına karine teşkil etmez.

(5) Marka başvurusu, kullanım sahibinin talebi üzerine, tescil edilene dek, kullanım kapsamındaki mülk veya hizmetler bakımından iki veya daha artı başvuruya bölünebilir.

(6) Marka talebinde bulunan içerikte, marka örneğinde veya mülk ya da hizmet listesinde değişiklikleri kapsamayan imla hataları ve açık bedensel hatalar kullanım sahibinin talebi üstüne düzeltilir.

(7) Tatbik, sınıflandırma ve bölünmeye ilişkin yöntem ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Rüçhan hakkı ve etkisi

MADDE 12- (1) Paris Sözleşmesi ya da Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşmasına taraf devletlerden birinin uyruğunda olan ya da bu devletlerden birinin uyruğunda olmamakla birlikte bunlardan birinde yerleşim yeri veya işler durumda ticari müessesesi yer alan reel veya tüzel kişiler veya bunların halefleri, bu devletlerin herhangi birinde yetkili mercilere markanın tescili için usulüne uygun bir şekilde yaptıkları tatbik tarihinden itibaren altı aylık zaman içinde, Paris Sözleşmesi hükümleri kapsamında benzer marka ve aynı mülk ya da hizmetler için Türkiye'de dilekçe yapma konusunda rüçhan hakkından yararlanır. Bu vakit içinde kullanılmayan rüçhan hakları düşer. Rüçhan hakkından yararlanılabilmesi için birincil başvuru yapılan devletin yetkili makamından rüçhan hakkı belgesi alınması şarttır.

(2) Birinci fıkrada kayıtlı hakiki veya tüzel kişiler ya da bunların halefleri, Paris Sözleşmesi ve Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşmasına taraf olmayan herhangi bir devlette yaptıkları usulüne uygun marka başvurusuna dayanarak birinci fıkrada belirtilmiş esaslar çerçevesinde rüçhan hakkından yararlanır.

(3) Başvuruya konu markanın kullanılacağı mal veya hizmetleri Türkiye'de açılan milli ya da uluslararası sergilerde ya da Paris Sözleşmesi ya da Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşmasına taraf devletlerde açılan devlete ait veya resmi olarak tanınan milletlerarası sergilerde markayla birlikte teşhir eden ve markanın onaylı örneğini takdim eden 3 üncü maddede belirtilen hakiki ya da tüzel kişiler, teşhir tarihinden itibaren altı ay içinde Türkiye'de aynı markanın tescili için başvuru formu yapma konusunda rüçhan hakkından yararlanır.

(4) Başvuruda belirli markanın kullanılacağı mülk ya da hizmetler, sergide görünür şekilde, resmi başlangıç tarihinden önce markayla birlikte teşhir edilmişse rüçhan hakkı süresi, malların sergiye konulduğu veya hizmetin teşhir edildiği tarihten itibaren başlar.

(5) Herhangi bir sergide teşhir edilmiş mülk veya hizmetler bakımından birden çok dilekçe yapılmışsa, bu mülk ya da hizmetleri birincil teşhir eden birey, bununla beraber teşhir edilmesi halinde ise birincil başvuruda bulunan kişi rüçhan hakkından yararlanır.

(6) Rüçhan hakkına dayanılarak başvuru yapıldığı takdirde, rüçhan hakkının doğduğu tarihten sonra üçüncü kişiler göre yapılan ve rüçhan hakkına konu olan marka ile benzer veya ayırt edilemeyecek dek aynı olan ve aynı ya da benzer türdeki mal ya da hizmetleri kapsayan başvurular reddedilir.

Rüçhan hakkının talep edilmesi ve hükmü

MADDE 13- (1) Uygulama sahibi, yararlanmak istediği rüçhan hakkını başvuruyla birlikte istek ücretini ödeyerek belirtir. Tatbik sahibi, rüçhan hakkı belgesini başvuru formu tarihinden itibaren üç ay içinde vermediği takdirde rüçhan hakkı talebi yapılmamış sayılır.

(2) Rüçhan hakkının hüküm ve sonuçları, 12 nci maddede belirtilen tarihler itibarıyla doğar.

(3) Marka başvurusu için pat diye fazla rüçhan hakkı talep edilmesi durumunda rüçhan hakkı, geçerli olan birincil rüçhan tarihi itibarıyla başlar.

(4) Rüçhan hakkı talebine ilişkin yöntem ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Madrid Protokolü zarfında yapılan uluslararası marka başvuruları

Madde 14- (1) 5/8/1997 tarihli ve 97/9731 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılmamız kararlaştırılan Markaların Milletlerarası Tescili Konusundaki Madrid Sözleşmesi ile İlgili Protokol kapsamında yapılan bir milletlerarası tatbik, Kuruma ilk elden yapılan bir başvuruyla aynı sonuçları doğurur. Bu başvuru, uluslararası tatbik tarihinin birincil saat ve dakikasında üretilmiş sayılır. Benzer tarihli pat diye çok uluslararası başvurunun bulunması halinde milletlerarası tescil numarası minik olan dilekçe önce yapılmış sayılır.

(2) Uluslararası başvuru, tatbik ya da varsa rüçhan tarihinden sonraki tarihte yapılmış olan oysa kendisinden daha önceki tarihte Kuruma sunulmuş marka başvurusu veya tescilli marka nedeniyle reddedilemez. Sonraki tarihli marka başvurusu, önceki tarihli uluslararası marka başvurusu dikkate alınarak 16 ncı maddenin birinci fıkrası hükmüne kadar yeniden değerlendirilir.

(3) Madrid Protokolü zarfında Kurum kadar yapılan işlemler için alınan ücretler tebliğle belirlenir.

Şekli analiz, şekli eksikliklerin giderilmesi ve başvuru tarihi

MADDE 15- (1) Kurum, başvurunun 3 üncü ve 11 inci maddelere uygunluğunu şekli bakımdan inceler. Şekli eksiklik bulunmadığına karar verilmesi halinde başvuru formu, başvurunun alındığı tarih, saat ve dakika itibarıyla kesinleşir. Şekli eksiklik bulunması halinde tatbik sahibine eksikliği gidermesi için iki ay süre verilir.

(2) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerine ilişkin eksiklik bulunması halinde başvuru formu tarihi eksikliğin giderildiği tarih, saat ve dakika itibarıyla kesinleşir. 11 inci maddenin birinci fıkrasının (d), (e) ve (f) bentlerine ilişkin eksiklikler başvuru formu tarihinin kesinleşmesini etkilemez.

(3) Süresi içinde eksiklikleri giderilmeyen başvuru formu işlemden kaldırılır. Fakat başvurunun birdenbire fazla sınıfı kapsayan mülk veya hizmetler için üretilmiş olması ve sınıflara ilişkin ücret eksikliğinin süresinde giderilmemesi halinde dilekçe, ödenen ücretin kapsadığı derslik veya sınıflar açısından incelenir. 11 inci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi gereğince rüçhan hakkına ilişkin eksikliklerin giderilmemesi, rüçhan hakkının kaybı sonucunu doğurur.

(4) 3 üncü madde kapsamına girmeyen hakiki veya tüzel şahısların başvurusu reddedilir.

Başvurunun mutlak ret nedenleri açısından incelenmesi ve yayımlanması

MADDE 16- (1) Kurum, başvurunun şekli yönden eksikliği bulunmadığına karar verirse 5 inci madde kapsamında başvuruyu inceler. Tahlil sonucunda, başvurunun, başvuru kapsamındaki mal ya da hizmetlerin bir kısmı ya da tamamı için tescil edilemeyeceği sonucuna varılırsa başvuru formu bu mülk ya da hizmetler bakımından reddedilir.

(2)Kullanım şartları eksiksiz şekilde yerine getirilmiş ve 15 inci madde ile bu maddenin birinci fıkrası hükümlerine tarafından reddedilmemiş başvuru formu Bültende yayımlanır.

(3) Başvurunun, 15 inci madde ile bu maddenin birinci fıkrası hükümlerine göre reddedilmesine yayımdan sonradan karar verilmesi halinde bu karar da Bültende keza yayımlanır.

İKİNCİ BÖLÜM

Üçüncü Şahısların Görüşleri, İtirazlar ve İtirazların İncelenmesi

Üçüncü şahısların görüşleri

MADDE 17- (1) Marka başvurusunun yayımlanmasından sonradan herkes, marka başvurusunun 5 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi hariç öteki bentleri zarfında tescil edilemeyeceğini gösteren yazılmış ve gerekçeli görüşlerini markanın tesciline kadar Kuruma sunabilir. Ancak bu kişiler, Kurum nezdinde işlemlere taraf olamaz.

(2) Kurum, görüşleri değerlendirir ve görüşlerin yerinde olduğuna kanaat getirirse marka başvurusunu kısmen veya iyice reddeder.

Yayıma itiraz

MADDE 18- (1) Bültende yayımlanmış bir marka başvurusunun, 5 inci ya da 6 ncı maddelere göre kayıt edilmemesi gerektiğine ilişkin itirazlar ilgili kişiler kadar marka başvurusunun yayımından itibaren iki ay içinde yapılır.

(2) İtiraz, yazılmış ve gerekçeli olarak Kuruma yapılır. İtiraz gerekçelerinin birinci fıkrada belirtilmiş zaman içinde sunulmaması halinde itiraz yapılmamış sayılır. İtirazın incelenmesi için itiraz süresi içinde ücretin ödenmesi ve aynı zaman içinde ücretin ödendiğine ilişkin bilginin Kuruma sunulması zorunludur.

Yayıma itirazın incelenmesi

MADDE 19- (1) Kurum, kullanım sahibinden itirazlara ilişkin görüşlerini süresi içinde bildirmesini ister. Kurum zorunlu gördüğü takdirde taraflardan ek veri ve doküman sunmalarını isteyebilir. Görüşlerin veya istenilen ek data ve belgelerin süresinde Kuruma sunulmaması halinde itiraz, mevcut bilgi ve belgeler kapsamında değerlendirilir.

(2) 6 ncı maddenin birinci fıkrası zarfında yapılan itirazlarda, itiraz gerekçesi markanın itiraza konu başvurunun tatbik ya da rüçhan tarihinde Türkiye'de minimum beş yıldır tescilli olması şartıyla, kullanım sahibinin talebi üzerine, itiraz sahibinden, itiraza konu başvurunun dilekçe veya rüçhan tarihinden önceki beş yıllık süre içinde itiraz gerekçesi markasını itirazına takviye gösterdiği mülk veya hizmetler bakımından Türkiye'de önemli biçimde kullanmakta olduğuna veya kullanmamaya dair haklı sebepleri olduğuna ilişkin kanıt sunması istek edilir. İtiraz sahibi kadar bu hususların ispatlanamaması durumunda itiraz reddedilir. İtiraz gerekçesi markanın, kayıt kapsamındaki mal ya da hizmetlerin sadece bir kısmı için kullanıldığının ispatlanması halinde itiraz, sadece kullanımı ispatlanan mülk ya da hizmetler alınarak incelenir.

(3) Tahlil neticesinde markanın, başvuru formu kapsamındaki mal veya hizmetlerin bir kısmı veya tamamı için kayıt edilemeyeceği sonucuna varılırsa, başvuru bu mal veya hizmetler bakımından reddedilir. Somurtkan halde itirazın reddine karar verilir.

(4) Kurum zorunlu görmesi halinde tarafları uzlaşmaya teşvik edebilir. Anlaşma ile ilgili hususlarda 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu hükümleri uygulanır.

(5) Yayıma itiraza ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Karara itiraz

MADDE 20- (1) Kurum tarafından bu Kitap zarfında alınan kararlardan zarar görebilen taraflar, kararlara karşısında Kurum nezdinde itiraz edebilir.

(2) İtiraz, kararın bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde yazılı ve gerekçeli olarak Kuruma yapılır. İtiraz gerekçelerinin bu süre içinde sunulmaması halinde itiraz yapılmamış sayılır. İtirazın incelenmesi için itiraz süresi içinde ücretin ödenmesi ve aynı vakit içinde ücretin ödendiğine ilişkin bilginin Kuruma sunulması zorunludur. İtiraz süresinden sonra itiraz gerekçeleri değiştirilemez ve yeni gerekçeler eklenemez.

Karara itirazların incelenmesi

Madde 21- (1) Şekli eksiklik içermeyen itirazlar, Kurul göre incelenir.

(2) Komite, taraflardan itirazlara ilişkin görüşlerini süresi içinde bildirmelerini ister. Kurum gerekli gördüğü takdirde taraflardan ek veri ve belge sunmalarını isteyebilir. İstenilen ilave data ve belgelerin veya görüşlerin süresinde Kuruma sunulmaması halinde itiraz, mevcut data ve belgeler dahilinde değerlendirilir.

(3) Komite, 19 uncu maddenin üçüncü fıkrası uyarınca verilen kararlara aleyhinde yapılan itirazlarda, zorunlu görürse, tarafları 19 uncu maddenin dördüncü fıkrasına tarafından uzlaşmaya teşvik edebilir.

(4) Kurul, itiraz hakkında yapacağı tahlil ve değerlendirme sonucunda Kurumun nihai kararını verir.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Kayıt, Koruma Süresi ve Onarım

Tescil

MADDE 22- (1) Başvurusu eksiksiz yapılmış veya eksiklikleri giderilmiş, 16 ncı madde gereğince incelenmiş, yayımlanmış, hakkında itiraz yapılmamış ya da yapılan itirazların hepsi nihai olarak reddedilmiş ve tescil ücretinin ödendiğine ilişkin bilgi de dahil olmak üzere yetersiz evrakı, süresi içinde Kuruma sunularak bütün aşamaları işlenmiş bir tatbik tescil edilerek sicile kaydedilir ve Bültende yayımlanır. Markanın kayıt edilmesine ilişkin ücretin ödenmemesi ve ödendiğine ilişkin bilginin süresi içinde Kuruma sunulmaması halinde uygulama işlemden kaldırılır.

(2) Birinci fıkrada açıklanmış aşamalardan herhangi biri tamamlanmadan tescil edilen marka, tescilli marka olarak kabul edilmez, kullanım işlemleri tamamlanmayan aşamadan devam ettirilir ve bu şart Bültende yayımlanır. Bu başvuruların her tarafta tesciline karar verilirse daha önce ödenen tescil ücreti tekrar istek edilmez. Ama tescil tarihinden itibaren iki yıl geçmiş olduğu takdirde, markanın tescil durumu tamamlanmayan aşamadan etkilenmez.

(3) Sicil alenidir. Talep edilmesi ve ücretinin ödenmesi şartıyla sicil örneği verilir.

(4) Sicile tescil, yayım ve kayıt işlemlerine ilişkin yöntem ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Koruma süresi ve onarım

MADDE 23- (1) Tescilli markanın koruma süresi başvuru tarihinden itibaren on yıldır. Bu süre, onar takvim dönemler halinde yenilenir.

(2) Yenileme talebinin marka sahibi kadar koruma süresinin sona erdiği tarihten önceki altı ay içinde yapılması ve benzer zaman içinde onarım ücretinin ödendiğine ilişkin bilginin Kuruma sunulması gerekir. Bu zaman içinde talebin yapılmaması ya da onarım ücretinin ödendiğine ilişkin bilginin Kuruma sunulmaması halinde, onarım talebi, koruma süresinin sona erdiği tarihten itibaren altı aylık süre içinde ek ücretin ödenmesi şartıyla da yapılabilir.

(3) Marka, kayıt dahilinde yer alan mal ya da hizmetlerin bir kısmı için de yenilenebilir.

(4) Müşterek markanın yenilenmesi için gruba dahil işletmelerden birinin talebi yeterlidir.

(5) Onarım, önceki koruma süresinin sona erdiği tarihi izleyen günden itibaren hüküm açıklama eder. Yenileme, sicile kaydedilir ve Bültende yayımlanır.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Lisans

Lisans

MADDE 24- (1) Marka hakkı, tescil edildiği mal ya da hizmetlerin bir kısmı ya da tamamı için lisans sözleşmesine konu olabilir.

(2) Lisans, inhisari lisans veya inhisari olmayan lisans şeklinde verilebilir. Sözleşmede somurtkan kararlaştırılmamışsa lisans, inhisari değildir. İnhisari olmayan lisans sözleşmelerinde lisans veren markayı kendi kullanabileceği gibi üçüncü kişilere de başka lisanslar verebilir. İnhisari lisans sözleşmelerinde lisans veren, başkasına lisans veremez ve hakkını açık açık saklı tutmadıkça kendisi de markayı kullanamaz.

(3) Sözleşmede aksi kararlaştırılmamışsa lisans sahipleri, lisanstan doğan haklarını üçüncü kişilere devredemez veya alt lisans veremez.

(4) Lisans veren, lisans bölge göre üretilecek malın ya da sunulacak hizmetlerin kalitesini garanti altına alacak önlemleri alır. Lisans alan, lisans sözleşmesinde yer alan şartlara aktarmak zorundadır. Huysuz takdirde marka sahibi, kayıtlı markadan doğan haklarını lisans alana karşısında ileri sürebilir.

BEŞİNCİ KISIM

Hakkın Sona Ermesi

BİRİNCİ BÖLÜM

Hükümsüzlük ve İptal

Hükümsüzlük halleri ve hükümsüzlük talebi

Madde 25- (1)5 inci veya 6 ncı maddede sanılan hallerden birinin mevcut olduğu takdirde mahkeme tarafından markanın hükümsüzlüğüne karar verilir.

(2) Menfaati olanlar, Cumhuriyet savcıları veya ilgili ulus kurum ve kuruluşları markanın hükümsüzlüğünü mahkemeden isteyebilir.

(3) Marka hükümsüzlük davası, dava tarihinde sicilde marka sahibi olarak belirtilen kişilere veya yasal haleflerine aleyhinde açılır. Markanın hükümsüzlüğü davalarında Kurum taraf gösterilmez.

(4) Bir marka, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve (d) bentlerine aykırı olarak tescil edilmiş olup da dilekçe sonucunda kayıt edildiği mülk veya hizmetler bakımından hükümsüzlük talebinden önce ayırt edici özellik kazanmışsa hükümsüz kılınamaz.

(5) Hükümsüzlük halleri, markanın tescil edildiği bir kısım mülk ya da hizmete ilişkin bulunuyorsa, sadece o mal veya hizmet yönünden kısmi hükümsüzlüğe karar verilir. Marka örneğini değiştirecek biçimde hükümsüzlük kararı verilemez.

(6) Marka sahibi, sonraki tarihli bir markanın kullanıldığını bildiği ya da bilmesi gerektiği halde bu duruma birbirini izleyen beş yıl baştan başa sessiz kalmışsa, sonraki tarihli marka tescili kötüniyetli olmadıkça, markasını hükümsüzlük gerekçesi olarak ileri süremez.

(7) 6 ncı maddenin birinci fıkrası gereğince açılan hükümsüzlük davalarında 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükmü def'i olarak ileri sürülebilir. Bu durumda kullanıma ilişkin beş takvim sürenin belirlenmesinde dava tarihi alınır. Hükümsüzlüğü istenen markanın uygulama ya da rüçhan tarihinde, davacının markası en az beş yıldır kayıtlı ise şikayetçi keza, laf konusu kullanım ya da rüçhan tarihinde 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında kayıtlı şartların yerine getirildiğini ispatlar.

İptal halleri ve iptal talebi

Madde 26- (1) Aşağıdaki hallerde istek üstüne Kurum kadar markanın iptaline karar verilir:

a) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında kayıtlı hallerin mevcut olması.

b) Marka sahibinin fiillerinin veya zorunlu önlemleri almamasının sonucu olarak markanın, kayıtlı olduğu mal ya da hizmetler için yaygın bir ad haline gelmesi.

c) Marka sahibi tarafından veya marka sahibinin izniyle gerçekleştirilen başvuru formu sonucunda markanın, kayıtlı olduğu mülk ya da hizmetlerin bilhassa niteliği, kalitesi veya coğrafi kaynağı konusunda halkı yanıltması.

ç) 32 nci maddeye aykırı kullanımın olması.

(2) İlgili kişiler, Kurumdan markanın iptalini isteyebilir.

(3) Marka iptal talepleri, istek tarihinde sicilde marka sahibi olarak belirtilen kişilere veya yasal haleflerine karşı ileri sürülür.

(4) Markanın, beş takvim sürenin dolması ile iptal talebinin Kuruma sunulduğu tarih aralarında kayıt edildiği mal ya da hizmetler bakımından ciddi biçimde kullanılmış olduğu takdirde, birinci fıkranın (a) bendine ilişkin iptal talepleri reddedilir. İptal talebinde bulunulacağı düşünülerek kullanım gerçekleşmişse talebin Kuruma sunulmasından önceki üç ay içinde gerçekleşen başvuru formu dikkate alınmaz.

(5) İptal halleri, markanın kayıt edildiği bir kısım mal ya da hizmete ilişkin bulunuyorsa, yalnızca o mülk veya hizmet yönünden kısmi iptale karar verilir. Marka örneğini değiştirecek biçimde iptal kararı verilemez.

(6) İptal incelemesi esnasında yargı sahibinin değişmesi halinde, sicilde yargı sahibi olarak görünen kişiye karşısında işlemlere devam edilir.

(7) İptal talepleri, iptali istenen markanın sahibine bildiri edilir. Marka sahibi bir ay içinde talebe ilişkin delillerini ve cevaplarını Kuruma sunar. Laf konusu bir aylık vakit içinde istek edilmesi halinde Kurum bir avuç içi kadar ilave süre verir. Kurum gerekli gördüğü takdirde ilave veri ve evrak sunulmasını isteyebilir. Kurum, bahis ve savunmalar ile sunulan deliller çerçevesinde dosya üzerinden kararını verir.

Hükümsüzlüğün ve iptalin etkisi

Madde 27- (1)25 inci madde uyarınca markanın hükümsüzlüğüne karar verilmesi halinde bu karar marka dilekçe tarihinden itibaren etkili olup, markaya bu Kanunla sağlanan koruma hiç doğmamış sayılır.

(2) 26 ncı madde gereğince markanın iptaline karar verilmesi halinde ise bu karar, iptal talebinin Kuruma sunulduğu tarihten itibaren etkilidir. Ancak talep üzerine, iptal hallerinin daha önceki bir tarihte doğmuş olduğu takdirde iptal kararının bu tarihten itibaren etkili olacağına karar verilebilir.

(3) Marka sahibinin ağır ihmali veya kötüniyetli olarak hareket etmesi nedeniyle hasar görenlerin tazminat talepleri saklı kalmak üzere, hükümsüzlük ve ikinci fıkranın ikinci cümlesinde düzenlenmiş olan iptal kararının geriye dönük etkisi aşağıdaki durumları etkilemez:

a) Karardan önce, markanın sağladığı haklara tecavüz nedeniyle açılan davada bahşedilen kesinleşmiş ve uygulanmış kararlar.

b) Karardan önce resmileşmiş ve uygulanmış sözleşmeler.

(4) Üçüncü fıkranın (b) bendi kapsamındaki sözleşmeler gereğince ödenmiş bedelin, hakkaniyet gereği kısmen ya da en ince ayrıntısına kadar iadesi istenebilir.

(5) Markanın hükümsüzlüğüne veya iptaline ilişkin kesinleşmiş kararlar, herkese aleyhinde hüküm doğurur.

(6) Hükümsüzlük kararının kesinleşmesinden sonra mahkeme, bu kararı Kuruma resen gönderir.

(7) Hükümsüzlük veya iptal kararının kesinleşmesinden daha sonra marka sicilden terkin edilir ve koşul Bültende yayımlanır.

İKİNCİ BÖLÜM

Öteki Sona Erme Halleri ve Sonuçları

Sona erme ve sonuçları

Madde 28- (1) Aşağıdaki hallerde marka hakkı sona erer:

a) Koruma süresinin dolması ve markanın süresi içinde yenilenmemesi.

b) Marka sahibinin marka hakkından vazgeçmesi.

(2) Marka hakkının sona ermesi, sona erme sebebinin gerçekleşmiş olduğu andan itibaren hüküm açıklama eder.

(3) Marka sahibi, markanın kayıt kapsamındaki mal ya da hizmetlerin tamamından ya da bir kısmından vazgeçebilir. Vazgeçme yazılmış olarak Kuruma bildirilir ve vazgeçme nedeniyle marka hakkının sona erdiği Bültende yayımlanır. Cayma, sicile tescil tarihi itibarıyla hüküm doğurur.

(4) Sicile kaydedilmiş hak ve lisans sahiplerinin izni olmadıkça marka sahibi marka hakkından vazgeçemez. Marka üzerinde, üçüncü birey tarafından yargı sahipliği iddia edilmiş ve bu hususta alınan tedbir kararı sicile kaydedilmişse, bu kişinin izni olmadıkça, markadan doğan haklardan vazgeçilemez.

(5) Marka başvurusu, markanın kayıt edilmesinden önce, dilekçe sahibi kadar geri çekilebilir. Marka hakkından vazgeçmeye ilişkin hükümler marka başvurusunun geri çekilmesi hakkında da uygulanır.

ALTINCI KISIM

Marka Hakkına Tecavüz

Marka hakkına tecavüz sayılan fiiller

Madde 29- (1) Aşağıdaki fiiller marka hakkına tecavüz sayılır:

a) Marka sahibinin izni olmaksızın, markayı 7 nci maddede belirli biçimlerde kullanmak.

b) Marka sahibinin izni olmaksızın, markayı veya ayırt edilemeyecek değin benzerini göstermek suretiyle markayı taklit etmek.

c) Markayı ya da ayırt edilemeyecek dek benzerini uygulamak suretiyle markanın taklit edildiğini bildiği veya bilmesi gerektiği halde tecavüz yoluyla kullanılan markayı taşıyan ürünleri satış, dağıtmak, başka bir şekilde ticaret alanına dışında tutmak, ithal işlemine tabi yetişmek, ihraç etmek, ticari amaçla elde bulundurmak ya da bu ürüne dair kontrat gerçekleştirmek için öneride bulunmak.

ç) Marka sahibi kadar lisans aracılığıyla verilmiş hakları izinsiz genişletmek veya bu hakları üçüncü kişilere saptamak.

(2) 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükmü tecavüz davalarında def'i olarak ileri sürülebilir. Bu durumda kullanıma ilişkin beş yıllık sürenin belirlenmesinde dava tarihi esas alınır.

Marka hakkına tecavüze ilişkin cezai hükümler

Madde 30- (1) Başkasına ait marka hakkına iktibas veya iltibas suretiyle tecavüz ederek mülk üreten ya da hizmet sunan, satışa talep eden ya da satan, ithal ya da ihraç eden, ticari amaçla satın alan, bulunduran, nakleden veya depolayan birey bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yirmi bin güne dek adli para cezası ile cezalandırılır.

(2) Marka koruması olduğunu bildiren işareti mal veya ambalaj üzerinden yetkisi olmadan kaldıran kişi, bir yıldan üç yıla değin hapis ve beş bin güne dek adli para cezası ile cezalandırılır.

(3) Yetkisi olmadığı halde başkasına ait marka hakkı üzerinde atamak, lisans ya da rehin saptamak suretiyle tasarrufta yer alan kişi iki yıldan dört yıla dek hapis ve beş bin güne dek adli para cezası ile cezalandırılır.

(4) Bu maddede yer alan suçların bir tüzel kişinin faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde ayrıca bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.

(5) Bu maddede bulunan suçlardan dolayı cezaya hükmedebilmek için markanın Türkiye'de kayıtlı olması şarttır.

(6) Bu maddede bulunan suçların soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlıdır.

(7) Başkasının adalet sahibi olduğu marka taklit edilerek yapılmış malı, satışa talep eden veya satan kişinin bu malı nereden temin ettiğini bildirmesi ve bu suretle üretenlerin ortaya çıkarılmasını ve üretilmiş mallara elkonulmasını sağlaması halinde hakkında cezaya hükmolunmaz.

YEDİNCİ KISIM

Garanti Markası ve Iki Taraflı Marka

Garanti markası ve müşterek marka

MADDE 31- (1) Garanti markası, marka sahibinin kontrolü altında çoğu işletme göre o işletmelerin karşılıklı özelliklerini, üretim usullerini, coğrafi menşelerini ve kalitesini garanti etmeye yarayan işarettir.

(2) Garanti markasının, marka sahibinin veya marka sahibine iktisaden tabi olan işletmenin mülk ya da hizmetlerinde kullanılması yasaktır.

(3) Karşılıklı marka, üretim veya ticaret ya da hizmet işletmelerinden oluşan bir grup göre kullanılan işarettir.

(4) Ortak marka, gruptaki işletmelerin mal ya da hizmetlerini öteki işletmelerin mal veya hizmetlerinden ayırt etmeye yarar.

Garanti markası ya da ortak marka teknik şartnamesi

Madde 32- (1) Garanti markası veya ortak markanın tescili için markanın kullanımına ilişkin yöntem ve esasları belirten teknik şartnamenin başvuruyla birlikte sunulması zorunludur.

(2) Garanti markası teknik şartnamesi; markanın garanti ettiği mal ya da hizmetlerin ortak özelliklerini, markanın kullanılma usullerini, markayı kullanım hakkının verilmesinden sonra denetimlerin nasıl ve hangi sıklıkta yapılacağı ile teknik şartnameye aykırı yararlanma halinde uygulanacak müeyyideleri belirler.

(3) Müşterek marka teknik şartnamesi; iki taraflı markayı kullanmaya yetkili işletmeler ile bu işletmelerin oluşturdukları topluluğa üyelik şartlarını, markanın başvuru formu şartları ve varsa müeyyideleri belirler. Ortak markanın tescili ve karşılıklı marka hakkından vazgeçilmesi için gruba dahil işletmelerin hepsi birlikte hareket eder.

(4) Ortak markayı kullanmaya yetkili olan gruba dahil işletmeler tek başına dava açmaya yetkilidir.

(5) Teknik şartnamede yapılacak değişiklikler, Kurum göre onaylanmadıkça uygulanamaz.

(6) Teknik şartname, ikinci ve üçüncü fıkralarda kayıtlı şartları içermediği veya kamu düzenine ya da genel ahlaka tutarsız olması halinde, teknik şartnamede gerekli değişikliklerin yapılması, Kurum göre marka sahibine bildirilir. Marka sahibinin bildirim tarihinden itibaren altı ay içinde zorunlu değişiklikleri yapmaması ve teknik şartnameyi düzeltmemesi halinde garanti markası veya iki taraflı markanın tescil talebi reddedilir.

(7) Marka sahibinin, garanti markası ya da karşılıklı markanın akıcılık arz eder biçimde teknik şartnameye aykırı olarak kullanılmasını engellemek için zorunlu önlemleri almaması sebebiyle ilgili şahısların, Cumhuriyet savcısının veya ilgili ulus kurum ve kuruluşunun başvurusu üzerine tanınan vakit içinde söz konusu aykırı kullanımın düzeltilmemesi halinde, markanın iptaline karar verilir.

(8) Teknik şartnameye ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

İKİNCİ KİTAP

Coğrafi Göze Çarpan ve Geleneksel Mahsul Adı

BİRİNCİ KISIM

Coğrafi Dikkat Çekici ve Geleneksel Ürün Adı Hakkı

Koruma kapsamındaki ürünler

MADDE 33- (1) Doğal ve beşeri unsurların bir araya gelmesi sonucu gıda, tarım, maden, el sanatları ürünleri ve sanayi ürünlerinden bu Kitapta yer alan şartlara yerinde olanlar, tescil edilmesi şartıyla, coğrafi muhabere ya da geleneksel mahsul adı korumasından yararlanır.

Menşe adı, mahreç işareti ve geleneksel mahsul adı

MADDE 34- (1) Coğrafi sinyâl; bariz bir niteliği, ünü ya da öteki özellikleri bakımından kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünü bildiren işarettir. Coğrafi işaretler, aşağı belirli özelliklerine göre menşe adı ya da mahreç işareti olarak tescil edilir:

a) Coğrafi sınırları belirli bir yöre, bölge ya da istisnai durumlarda ülkeden kaynaklanan, bütün ya da özelliklerini bu coğrafi alana özgü doğal ve beşeri unsurlardan alan, üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerin tümü bu coğrafi alanın sınırları içinde gerçekleşen ürünleri tanımlayan adlar menşe adıdır.

b) Coğrafi sınırları belirlenmiş bir yöre, alan ya da ülkeden kaynaklanan, belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından bu coğrafi alan ile özdeşleşen, üretimi, işlenmesi ve öteki işlemlerinden asgari biri belirli coğrafi alanın sınırları içinde yapılan ürünleri tanımlayan adlar mahreç işaretidir.

(2) Coğrafi bir yer adı içermese deha birinci fıkrada yer alan şartları içeren bir ürünü belirlemek için geleneksel olarak kullanılan, günlük dilde yerleşmiş ve coğrafi bir yer adı içermeyen adlar da menşe adı veya mahreç işareti olabilir.

(3) Menşe adı ya da mahreç işareti kapsamına girmeyen ve ilgili piyasada bir ürünü ifade etmek için geleneksel olarak en düşük otuz sene süreyle kullanıldığı kanıtlanan adlar, aşağıdaki şartlardan en az birini sağlaması halinde geleneksel ürün adı olarak tanımlanır:

a) Geleneksel üretim ya da işleme yöntemi yoksa geleneksel bileşimden kaynaklanması.

b) Geleneksel hammadde veya malzemeden yapılmış olması.

Tescil edilmeyecek adlar

MADDE 35- (1) Aşağıda sayılanlar coğrafi dikkat çekici olarak tescil edilmez:

a) 34 üncü madde kapsamına girmeyen adlar.

b) Ürünlerin öz adı olmuş adlar.

c) Ürünün hakiki kaynağı konusunda halkı yanıltabilecek olan bitki nesil ve çeşitleri, hayvan ırkları ya da benzeri adlar.

ç) Ulus düzenine ya da genel ahlaka tutarsız adlar.

d) 3 üncü maddede belirli şartları içeren kişiler göre başvurusu yapılmış olmasına rağmen kendi ülkesinde korunmayan, koruması sona eren veya kullanılmayan adlar.

e) Kayıtlı veya başvurusu yapılmış bir coğrafi işaret ile ayrıntılarıyla ya da kısmen benzer sesli olan ve tüketiciyi yanıltabilecek adlar.

(2) Aşağı sayılanlar geleneksel mahsul adı olarak kayıt edilmez:

a) 34 üncü maddede yer alan geleneksel mahsul namına ilişkin şartları taşımayan adlar.

b) Ürünün genel özelliğini ifade eden adlar.

c) Ürünün niteliği konusunda halkı yanıltabilecek adlar.

ç) Ulus düzeni veya genel ahlaka aykırı adlar.

d) 3 üncü maddede açıklanmış şartları içeren kişiler kadar başvurusu yapılmış olmasına karşın kendi ülkesinde korunmayan, koruması sona eren veya kullanılmayan adlar.

İKİNCİ KISIM

Dilekçe ve İtirazlar

BİRİNCİ BIRIM

Coğrafi Muhabere ve Geleneksel Mahsul Adı Başvurusu

Başvuru Formu hakkı

MADDE 36- (1) Aşağı sayılanlar coğrafi göze çarpan ve geleneksel ürün adı kayıt talebinde bulunma hakkına sahiptir:

a) Imalatçı grupları.

b) Ürün ya da ürünün kaynaklandığı coğrafi alanla ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile halk kurumu niteliğindeki iş kuruluşları.

c) Ürünle ilgili olarak millet yararına çalışan ya da üyelerinin idareli çıkarlarını korumaya yetkili dernekler, vakıflar ve kooperatifler.

ç) Ürünün tek bir üreticisi varsa, bu durumu kanıt etmesi şartıyla ilgili imalatçı.

(2) Bu Kitap zarfında üretici; tarım ürünlerini, yiyecek maddelerini, madenleri, el sanatları ve sanayi ürünlerini üreten veya işleyen yahut miktar zincirinde yer alarak ürünün tescile konu özelliklerini etkileyen bir işlem yapan kişiyi; üretici grupları ise kanuni oluşumuna veya bileşimine bakılmaksızın benzer ürünün üreticilerinden oluşan birliği açıklama eder.

Dilekçe şartları

MADDE 37- (1) Coğrafi sinyâl başvurusu aşağı belirtilen unsurları içerir:

a) Dilekçe yapanın kimliğine ve 36 ncı maddede belirtilen dilekçe hakkına sahip olanlardan hangisine dahil olduğuna ilişkin bilgileri de içeren uygulama.

b) Kullanım yapan gerçek ya da tüzel kişinin ürünün tek üreticisi olması halinde, bu hususu ispatlayan bilgi ve belgeler.

c) Tescili istenen coğrafi işaretin adı, menşe adı veya mahreç işaretinden hangisine uygun olduğuna ve mahsul grubuna ilişkin data ile coğrafi muhabere tanımına uygunluğunu kanıtlayan veri ve belgeler.

ç) Ürünün tanımı, ürünün ve gerekiyorsa hammaddesinin somut, kimyasal, mikrobiyolojik ve duyusal özelliklerini ifade eden teknik veri ve belgeler.

d) Coğrafi alanın sınırlarını açıkça tanımlayan ve belirleyen bilgi ve belgeler.

e) Üretim metoduna ve varsa söz konusu ürüne özelliğini veren lokal üretim teknikleri ile yöntem ve adetlere ilişkin veri ve belgeler.

f) Coğrafi göze çarpan tanımı kapsamında coğrafi dikkat çekici tesciline konu olan ürünün niteliğinin, ününün veya diğer özelliklerinin söz konusu coğrafi bölge ile bağlantısını kanıtlayan data ve belgeler.

g) Ürünün laf konusu coğrafi alandaki tarihsel geçmişine ilişkin bilgi ve belgeler.

ğ) 49 uncu madde hükümlerine uygun olarak teftiş biçimini uzun uzadıya ifade eden data ve belgeler.

h) Coğrafi işaretin tatbik biçimi ve varsa etiketleme ve paketleme usullerini ifade eden bilgiler.

ı) Tatbik ücretinin ödendiğine ilişkin data.

(2) Geleneksel mahsul adı başvurusu aşağıda belirli unsurları içerir:

a) Uygulama yapanın kimliğine ve 36 ncı maddede belirli dilekçe hakkına sahip olanlardan hangisine dahil olduğuna ilişkin bilgileri içeren dilekçe.

b) Tescili istenen geleneksel mahsul namına ve mahsul grubuna ilişkin veri ile 34 üncü maddede yer alan tanınma yerinde olduğunu kanıtlayan veri ve belgeler.

c) Ürünün tanımı, ürünün ve gerekiyorsa hammaddesinin fiziki, kimyasal, mikrobiyolojik ve duyusal özelliklerini açıklayan teknik data ve belgeler.

ç) Ürün içeriğinde yer alan hammadde ve diğer bileşenlerin özellikleriyle birlikte mahsul karakteristiğine göze çarpan eden ürün hazırlama tekniklerinin de açıklandığı üretim metodu tanımı.

d) 49 uncu madde hükümlerine uygun olarak yoklama biçimini ayrıntılı olarak ifade eden veri ve belgeler.

e) Geleneksel ürün adının dilekçe biçimini ve varsa etiketleme ve paketleme usullerini açıklayan data ve belgeler.

f) Kullanım ücretinin ödendiğine ilişkin veri.

(3) Coğrafi göze çarpan ve geleneksel mahsul adı başvurularına ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Başvurunun incelenmesi ve yayımı

MADDE 38- (1) Kurum, coğrafi dikkat çekici ya da geleneksel ürün adı başvurularını 33 ila 37 nci ve 39 uncu maddelere tarafından inceler.

(2) Kullanım yapanın kimliğine ilişkin bilgilerin başvuru formunda bulunmaması halinde uygulama yapılmamış sayılır. Başvurunun yapılmamış sayılmasına ilişkin karar Kurumun nihai kararı olup, 40 ıncı madde dahilinde itiraza konu olamaz.

(3) Tatbik yapanın kimliğine ilişkin bilgiler hariç elde etmek üzere başvuruda 37 nci maddede yer alan şartların yerine getirilmediğinin saptama edilmesi halinde, Kurum bu eksikliklerin giderilmesini ister. Yetkisiz veri ve belgelerin süresi içinde gönderilmemesi veya gönderilen data ve belgelerin şartları karşılamaması halinde tatbik reddedilir. Talep edilmesi halinde, eksikliklerin giderilmesi için iki defayı geçmemek üzere ek süre verilir.

(4) Kurum, teknik bilgilerin değerlendirilmesi amacıyla ilgili kurum ve kuruluşlardan görüntü istek edebilir. Gösterme için ilgili kurum ve kuruluşlar göre vergi istek edilmesi halinde laf konusu ödenti Kurum kadar ödenir.

(5) Bu madde kapsamında incelenerek uygun bulunan başvurular Bültende yayımlanır.

(6) Başvurunun incelenmesi ve yayımına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Yabancı ülke kaynaklı başvurular

MADDE 39- (1) Milletlerarası anlaşma hükümleri gizli kalmak kaydıyla, tanıdık olmayan ülke kaynaklı coğrafi muhabere ya da geleneksel ürün adı başvurularına bu Kanun hükümlerinin uygulanması için 37 nci maddede açıklanmış şartlara ilave olarak aşağıdaki şartlar keza aranır:

a) Başvuruya konu coğrafi dikkat çekici veya geleneksel ürün adının kaynak ülke ya da dahil olduğu milletlerarası topluluk göre korunuyor olması.

b) 49 uncu maddede belirtilen yoklama şartlarının kaynak ülkede sağlanmış olması.

c) Kaynak ülkenin, Türkiye'den yapılacak coğrafi işaret ya da geleneksel mahsul adı kayıt başvurularına eşdeğer koruma sağlaması.

(2) Yabancı ülke kaynaklı coğrafi işaret veya geleneksel mahsul adı başvurusu Türkiye'de korunan coğrafi göze çarpan ya da geleneksel ürün adı ile benzer ise analiz, bölgesel ve geleneksel uygulama ile aynı adların tüketici göre birbiriyle karıştırılması riski göz önüne alınarak yapılır. Bu gibi coğrafi işaretlerin ve geleneksel ürün adlarının kullanımına, yalnızca üretildiği kaynak ülkenin açık ve görülebilir şekilde etikette belirtilmesi halinde müsade verilir.

İKİNCİ BIRIM

İtiraz ve İtirazın İncelenmesi

İtiraz ve itirazın incelenmesi

MADDE 40- (1) Uygulama yapan, 38 inci madde çerçevesinde reddedilen başvuruyla ilgili olarak kararın bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde gerekçeli ve yazılı olarak Kuruma itiraz edebilir.

(2) Kayıt talebinin 33 ila 37 nci ve 39 uncu maddelere yerinde olmadığı iddiasıyla üçüncü kişiler veya 48 inci madde zarfında önceki tarihli herhangi bir hak sahibi göre, başvurunun Bültende yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içinde gerekçeli ve yazılı olarak itirazda bulunulabilir. Tatbik yapana itiraz yapıldığına ilişkin veri verilerek görüşü istenir.

(3) İtiraza ilişkin ücretin, itiraz süresi içinde ödenmesi ve ödendiğine ilişkin bilginin benzer süre içinde Kuruma sunulması zorunludur. Somurtkan takdirde itiraz yapılmamış sayılır. Millet kurum ve kuruluşlarınca yapılan itirazlardan ücret alınmaz.

(4) Birinci ve ikinci fıkralar gereğince yapılan itirazlar yönetmelikle belirlenen esaslar çerçevesinde Komite göre incelenir. Kurul itirazda ileri sürülen hususların değerlendirilmesi için ilgili kurum ya da kuruluşlardan gösterme istek edebilir. Görüntü için ilgili kurum ve kuruluşlar kadar vergi talep edilmesi halinde söz konusu vergi itiraz eden tarafından ödenir.

(5) Kurum zorunlu görmesi halinde tarafları uzlaşmaya teşvik edebilir. Uzlaşma ile ilgili hususlarda 6325 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.

(6) İtirazın incelenmesi sonucunda başvurunun biçim veya dahilinde değiştirme yapılması halinde başvurunun son hali, değişikliğe uğrayan kısım ayrıca belirtilmek suretiyle Bültende yayımlanır. Bu yayıma itiraz edilemez.

(7) İtiraz üstüne başvurunun reddedilmesi halinde karar Bültende yayımlanır.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Tescil ve Değişim Talepleri

Tescil

MADDE 41- (1) Bültende yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içinde hakkında herhangi bir itiraz yapılmamış, yapılan itirazlar nihai olarak reddedilmiş veya itirazların değerlendirilmesi sonucunda değişikliğe uğramış dilekçe, bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde kayıt ücretinin ödenmesi ve ödendiğine ilişkin bilginin aynı vakit içinde Kuruma sunulması şartıyla tescil edilir, sicile kaydedilir ve Bültende yayımlanır.

(2) Sicil alenidir. Talep edilmesi halinde sicil örneği verilir.

(3) Sicile kayıt, yayım ve kayıt işlemlerine ilişkin yöntem ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Değiştirme talepleri

MADDE 42- (1) Tescil edilen coğrafi işaretin veya geleneksel mahsul adının tescile konu özelliklerinde değişiklik olması halinde değiştirme talebi, ücretinin ödenmesi şartıyla menfaati bulunanlar tarafından yapılabilir.

(2) Değişiklik talebi, 38 inci madde dahilinde incelenir ve uygun yer alan şansın dönmesi Bültende yayımlanır. Değişikliğe, yayım tarihinden itibaren üç ay içinde gerekçeli ve yazılmış olarak itiraz edilebilir. Bu itirazlar, 40 ıncı maddeye göre incelenir. İtiraz olmaması ya da çözümleme sonucunda itirazın reddedilmesi halinde şartların değişmesi Bültende yayımlanır ve yayımı tarihi itibarıyla kesinleşir. Değişiklikler, ilgililer tarafından yayım tarihinden itibaren en geç bir sene içinde uygulanır.

(3) Değiştirme taleplerine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Tatbik yapan veya kayıt ettirenlerde değişim

MADDE 43- (1) Coğrafi göze çarpan ya da geleneksel mahsul adı başvurusu yapanların ya da kayıt ettirenlerin, 36 ncı ve 49 uncu maddelerde belirli şartları sağlamadığına mahkeme göre karar verilmesi ya da bu durumun Kurum kadar resen tespiti ya da dilekçe yapan veya tescil ettiren kişiler tarafından değişiklik beyanının Kuruma yazılı olarak bildirilmesi halinde bu karar, tespit ya da beyan Bültende yayımlanır. Yayım tarihinden itibaren üç ay içinde 36 ncı maddedeki şartları içeren ilgililer tarafından başvuru formu veya kayıt kayıtlarında değişiklik talebinde bulunulabilir. Istek olmaması ya da yapılan taleplerin uygun bulunmaması halinde coğrafi işaret veya geleneksel ürün adı hakkı sona erer ve bu şart Bültende yayımlanır. Ansızın çok istek olduğu takdirde, Kurum, yönetmelikle belirlenen usule uygun şekilde en uygun talebi kabul eder.

(2) Tatbik yapan ya da tescil ettiren ile 36 ncı ve 49 uncu maddelerde belirtilen şartları sağlayanın anlaşması halinde kayıtlardaki değişim talebi, belgelerin sunulması ve ücretinin ödenmesi şartıyla Kuruma yapılır. Talebin kabul edilmesi halinde değişiklik Bültende yayımlanır.

(3) Coğrafi dikkat çekici veya geleneksel mahsul adı başvurusu yapan veya tescil ettiren şahısların ad, adres, unvan veya nev'inde meydana gelen şartların değişmesi sicile kaydedilerek Bültende yayımlanır.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Hakkın Kapsamı, Kullanım ve Yoklama

Coğrafi işaret korumasının elde edilmesi ve tescilden doğan hakların kapsamı

MADDE 44- (1) Bir ürüne ilişkin coğrafi muhabere koruması bu Kanun çerçevesinde tescil yoluyla elde edilir.

(2) Coğrafi işareti tescil ettiren ile tescil edilmiş coğrafi işaretin uygulama hakkına sahip kişiler, üçüncü şahısların;

a) Coğrafi dikkat çekici tescilinde belirtilmiş ürün özelliklerini taşımadığı halde coğrafi işaretin ününden fayda sağlayacak şekilde veya tescil kapsamındaki ürünler ya da bunlarla ilişkilendirilebilecek nitelikteki ürünlerle ilgili olarak coğrafi işaretin ya da 46 ncı madde gereğince kullanılması öngörülen amblemin ticari amaçlı olarak doğrudan ya da dolaylı kullanımının,

b) Ürünün reel menşeini veya niteliğini belirten direktifler yahut stilinde, türünden, tipinde, türünde, yöntemiyle, orada üretildiği biçimde gibi terimler içerse veya diğer bir dile tercüme edilmiş olsa zeka, kayıtlı coğrafi işaretin, tescil kapsamındaki özelliklerini taşımayan veya çağrışım yapacak şekilde yarı olan ürün üzerindeki aldatıcı kullanımının veya taklidinin,

c) Kayıtlı coğrafi işareti üzerinde içeren ürünün iç ya da dış ambalajında, tanıtım ve reklamında ya da ürünle ilgili herhangi bir yazılmış belgede, ürünün tescil edilmiş doğal ya da özellik ve özellikleri ile menşeine ilişkin olarak yanlış ya da aldatıcı herhangi bir tanımlama ya da belirtiye yer verilmesinin,

ç) Kayıtlı coğrafi işarete ait amblemin tüketiciyi yanıltıcı biçimde kullanımının,

önlenmesini istek etme hakkına sahiptir.

(3) Coğrafi göze çarpan tescilinin sağladığı haklar, üçüncü kişilere karşısında tescilin Bültende yayımlandığı tarih itibarıyla hüküm açıklama eder. Ancak başvuru yapan, başvurunun Bültende yayımlanmasından sonradan gerçekleşen ve coğrafi işaret tescilinin yayımlanmış olması halinde yasaklanması söz konusu olabilecek fiiller nedeniyle tazminat davası açmaya yetkilidir. Mahkeme, öne sürülen iddiaların geçerliliğine ilişkin olarak, tescilin Bültende yayımlanmasından önce karar veremez.

(4) Kayıt edilen coğrafi işaretlerin ürünün öz namına dönüşmüş olduğu kabul edilmez.

(5) Coğrafi muhabere korumasına konu adın bir kısmı, ürünün öz adından oluşsa bile kayıt ile sağlanan koruma bu öz adları kapsamaz.

(6) Ürünün öz adı, o ürünün ilk üretildiği ya da pazarlandığı bölge ya da yöreyle ilgili olsa bile bir ürünün genel adı haline gelmiş adıdır. Bir adın ürünün öz adına dönüşüp dönüşmediğinin tespitinde, söz konusu ürünün tüketim alanında halkın bu adı kullanımı ve ilgili öteki kanuni düzenlemeler göz önünde bulundurulur.

(7) Kayıt edilen coğrafi muhabere kayıt ettirene inhisari hak sağlamaz.

Geleneksel ürün adı korumasının elde edilmesi ve tescilden doğan hakkın kapsamı

MADDE 45- (1) Bir ürüne ilişkin geleneksel ürün adı koruması bu Kanun çerçevesinde tescil yoluyla elde edilir.

(2) Geleneksel mahsul adını kayıt ettiren ile kayıt edilmiş geleneksel mahsul adını uygulama hakkına sahip kişiler üçüncü kişilerin aşağı sanılan fiillerinin önlenmesini istek etme hakkına sahiptir:

a) Geleneksel mahsul adı tescilinde belirtilen mahsul özelliklerini taşımadığı halde kayıtlı mahsul adı için 46 ncı madde gereğince kullanılması öngörülen amblemin, ürünün ününden yarar sağlayacak şekilde kullanımı veya kayıt kapsamındaki ürünleri andıran ürünlerle ilgili olarak ticari amaçlı kullanımı.

b) Tescilli ürün namına ait amblemin tüketiciyi aldatıcı şekilde kullanımı.

c) Geleneksel mahsul adı tescilinde belirtilen ürün özelliklerini ve tescilli ürün adı için 46 ncı madde gereğince kullanılması sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur

Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment