Akademik personel, memur kadrosuna nasıl geçiş yapar?

Akademik Personel İle Memur Kadrosu Arasındaki Geçişler

Bu dosyada, Üniversitelerde çalışan öğretim elemanlarının öğretmenliğe, üniversite içindeki idari kadrolara ve öteki kamu kurumlarına geçişleri ile ulus kurumlarında çalışan memurların üniversitelerdeki akademik kadrolara geçişlerine ilişkin bilgiler yer alacaktır.

MAKSIMUM ADAYLIK SÜRESİ

657 sayılı Kanunun 54. maddesinde bulunan "Namzet olarak atanmış Devlet memurunun adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok olamaz ve bu süre içinde aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz" hükmünden yola çıkılarak, üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışanlar en fazla adaylık süresi dek çalışmış edinmek kaydıyla (2 yıl) muvafakat yolu ile 657 sayılı Kanun kapsamındaki kadrolara geçebilmekteydiler. Nitekim, Halk Personeli Genel Tebliğinin (Devlet Memurluğuna Darılma) (Seri No:1) 6 ncı maddesinin "Öğretim Görevlileri, Okutmanlar ve Öğretim Yardımcılarının Devlet Memurluğuna Alınmaları" başlıklı (B) fıkrasına, öğretim görevlileri, okutmanlar ve araştırma görevlileri, uzmanlar, çeviriciler ile tahsis süreleri sona erenlerin Devlet memuru edebilmek için minimum iki sene süreyle ödev yapmış olmaları şartını aranjör bir hüküm konulmuştu. Ancak bu hükümde geçen "asgari iki sene ödev yapma" ibaresinin, Danıştay 12. Dairesince "657 sayılı Kanunun 92 nci maddesinde baştan memuriyete atanmada dava konusu Tebliğde bulunan süre şartının aranmadığı, 657 sayılı Kanunun öngörmediği bu kısıtlayıcı şartın Beyanat hükmü ile getirilmesinde yasaya ve hukuka uyarlık bulunmadığı" gerekçesiyle yürütülmesi durdurulmuştur. Söz konusu Danıştay Kararı sonrası, 2 yılını tamamlamamış olan öğretim elemanlarının ayrıca muvafakat yolu ile hem de istifa ettikten sonradan açıktan tayin prosedürüyle 657 sayılı Kanun kapsamındaki kadrolara geçebilmelerinin önü açılmıştır. İki takvim hizmet süresi şartının kaldırılmasından daha sonra, akademik personelin 657 sayılı Kanun'a yan kadrolara geçişlerde asli memur olarak mı yahut namzet memur olarak mı geçeceği sorunu ortaya çıkmıştır. Devlet Personel Başkanlığı konuya ilişkin vermiş olduğu görüşlerde, akademik personel olarak 1 yıldan artı çalışanların asli memur, 1 yıldan az süreli çalışanların ise aday memur statüsünde geçebileceğine karar vermiştir. 1 yıldan az süreli olarak üniversitede devir yapan akademisyenlerin laf konusu hizmet süreleri adaylık süresinden de sayılacaktır.

UMMA SÜRESİ

ÜSTELIK 657 sayılı Kanun ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunun iki bambaşka personel kanunudur. Bu personel kanunlarına ast kadrolar arasındaki geçişlerde 657 sayılı Kanunun 97. maddesinde bulunan bekleme sürelerine emrindeki olunmaz. 657 sayılı Kanunda yer alan bekleme süreleri yalnızca memur kadroları için geçerlidir. Bu nedenlerden nedeniyle üniversitede öğretim elemanı olarak çalışan bir kişi umma süresine ast olmaksızın istifa ederek 657 sayılı Kanun kapsamındaki bir kadroya geçebileceği gibi 657 Kanuna alt olarak ödev yapan bir memur da üniversitelerdeki öğretim elemanı kadrolarına istifa ederek ve bekleme süresine tabi olmayarak geçebilir. Bu nesil geçişlerde muvafakat alınarak da geçilebilir. Yani birey bu iki yoldan birisini kullanarak geçiş yapabilir.

GÖREVDE ÇOĞALMA YÖNETMELİĞİ KARŞISINDAKİ DURUMLARI

Ulus Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Artma ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in kapsam başlıklı 2. maddesinde akademik personel bu yönetmeliğin kapsamı açık havada tutulmuştur. Buna göre 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa göre öğretim üyesi sanılan Profesörler, Doçentler ve Tezgâhtar Doçentler herhangi bir kısıtlamaya yan olmaksızın 657 sayılı Kanuna bağlı kurumlardaki memuriyet kadrolarına muvafakat yolu ile ya da istifa ettikten sonradan açıktan tahsis prosedürüyle geçebilirler.

Fakat Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Ek 1. maddesinde bulunan; "Kurumlar aynı unvana veya bu unvanın bulunduğu aynı daha aşağı gruptaki diğer unvanlara veya daha daha aşağı unvanlara naklen ödev yapabilir. Öteki personel kanunlarına tabi olanların 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi görevlere atanmalarında ihraz ettikleri unvanlar, aynı unvanın olmaması halinde öğrenim durumu ve ihraz ettiği unvanla birlikte atanacağı unvan ve Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşü dikkate alınır. Birincil kez açıktan atamalarda bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz." hükmü uyarınca;

Öğretim üyeleri dışındaki öğretim elemanları öğrenim durumları itibariyle kazanmış oldukları unvanlara,

1- Görevde Büyüme Sınavına emrindeki olmaksızın,

2- Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşüne ihtiyaç olmaksızın atanabilirler.

Örneğin 2914 sayılı Kanun dahilinde "bilirkişi" kadrosunda atama yapan bir akademisyen, 657 sayılı Kanun'a bağlı idari "bilirkişi" kadrosuna sınavsız ve Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşüne gereksinim duyulmaksızın genel hükümlere kadar atanabilecektir.

Oysa öğretim üyeleri dışındaki öğretim elemanlarının öğrenim durumu itibariyle atanabileceği bir kadronun bulunmaması halinde;

1- Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşüyle,

2- Görevde Büyüme sınavına ast olmaksızın,

kendisine uygun başka bir kadroya da atanabilir.

Örneğin Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinde araştırma görevlisi olarak çalışan bir kişi 657 sayılı Kanun kapsamındaki bir kadroya öğrenim durumu itibariyle haiz olduğu unvana tarafından atanabilir. Bu örneğe tarafından birey İnşaat mühendisliği bölümü mezunu ise 657 sayılı kanun kapsamındaki mühendis kadrosuna yukarıdaki belirtilmiş şartlar çerçevesinde atanabilir. Görevde yükselmeye bağlı kadrolar bakımından ise Devlet Personel Başkanlığından olumlu bakış alınması gerekmektedir. Devlet Personel Başkanlığı, iki yıl hizmet şartının arandığı dönemde, araştırma görevlileri ve okutmanlar için uzman, şef ve bu düzeylerdeki diğer görevlere atanabilmeyi yerinde görmekteydi. 2 takvim hizmet süresi şartının kaldırılmasından sonra ise uzman, şef ve bu düzeydeki kadrolara atanma şartını, laf konusu akademisyenlerin doktora mezunu olma şartına bağladı. Doktora mezunu olmayanlar ise "idari hizmetler grubu"nda yer alan memur, bilgi hazırlama ve denetim işletmeni, bilgisayar işletmeni gibi kadrolara atanabileceklerdir.

ÖĞRETMENLİĞE GEÇİŞLER

Ulusal Eğitim Bakanlığı üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışanları öğretmenliğe kabul etmektedir. Bu nesil kişilerin başvuruları genel öğretmenlik ödev dönemlerinde kabul edilmektedir. Bu cins atamaların yapılabilmesi için mutlaka bu şahısların, öğretmenliğe başvuru formu tarihi itibariyle, asgari 2 sene üniversitede öğretim elemanı olarak çalışması gerekmektedir.

Bu nesil atamalarda Ulusal Eğitim Bakanlığı ortaöğretim bölge öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programını ya da öğretmenlik meslek bilgisi (pedagojik formasyon ya da 33 kredilik ilköğretim derslik öğretmenliği sertifikası) programını bitirmiş olma şartı aranmamaktadır. Buna tarafından Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya bölümü mezunu bir araştırma görevlisi iki sene çalışmış almak şartıyla öğretmenlik alımlarına herhangi bir tezsiz yüksek lisans programını bitirmemiş olsa zeka başvurabilir.

ATANABİLECEKLERİ DERECELER

2914 sayılı Kanunun 3. maddesinin son fıkrasında bulunan "Öğretim görevlileri, okutmanlar ve öğretim yardımcılarının antre dereceleri (657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler"i ile getirilen kademe ilerlemesi ve derece yükselmesine ilişkin hükümleri hariç) Devlet Memurları Kanunu hükümleri uyarınca öğrenim niteliğine ve süresine göre saptama edilecek kazanılmış yargı aylık derece ve kademelerine iki derece eklenmek suretiyle belirlenir" hüküm gereğince madde de belirtilmiş kişiler 7. dereceden göreve başlarlar. Bu kişilerin 657 sayılı Kanun kapsamındaki memur kadrolarına geçmeleri halinde fazladan almış oldukları iki derece müddetince derece yükselmesi ya da aşama ilerlemesi yapmaları mümkün değildir.

MEMURLARIN AKADEMİK KADROLARA GEÇİŞLERİ

657 sayılı Kanuna emrindeki bir memur üniversitelerdeki öğretim elemanı kadrosuna muvafakat yolu ile veya istifa ederek geçebilir. Memurun istifa edip öğretim elemanı kadrosuna geçmesi halinde umma süresi söz konusu olmaz.

Bu şekilde geçiş yapanlar için iki koşul söz konusudur:

1- Aday memurken geçenler: Namzet memurken öğretim elemanı kadrosuna muvafakat veya istifa yolu ile geçenler sonradan sadece kendi ayrılmış olduğu kuruma başvura bulunarak dönebilir. Bunlar için merkezi sınavlara (KPSS) girmiş olma şartı aranmaz. Oysa daha önce çalışmış olduğu kurum, bu personeli alma konusunda yönetimsel takdir hakkına sahip olup, bu kişiyi her yerde göreve almak zorunda değildir.

2- Asaleti Onaylandıktan Daha Sonra Geçenler: Asıl memur iken öğretim elemanı kadrosuna geçenler sonra istedikleri takdirde 657 sayılı Kanuna alt kadrolara geri dönebilirler. Bu kişiler yalnızca bölünmüş oldukları kurumlara yok, herhangi bir ulus kurumuna geri dönebilirler. Bunlar için merkezi sınavlara (KPSS) girmiş olma şartı aranmaz. Fakat ulus kurumları (ayrıldığı ulus kurumu dahil) bu nesil personeli alma konusunda yönetimsel takdir hakkına sahiptir.

Yukarıda belirtmiş olduğumuz her iki durumda vurgulandığı üzere yöneticilik ihtiyaç duyması halinde bu cins kişileri geri alabilmektedir. Yani bu konuda idare, takdir hakkına sahiptir.

sizlere www.ensonhukuk.com farkıyla sunulmuştur
Sonraki
« Önceki
Önceki
Sonraki »
Thanks for your comment